Page 111 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 111

İSLAMİYET ÖNCESİ ORTA ASYA TÜRK SANATI

            Son Dönem (Batılılaşma Dönemi) Eserleri

            Camiler
            XVIII. yüzyıldan itibaren İstanbul’da barok  etkilerin
            görüldüğü en özellikli ve etkileyici camilerden biri
            olarak kabul edilen Nuruosmaniye Camii 1748-
            1755 yılları arasında yaptırılmıştır (Görsel 5.41).
            Osmanlı  tarihindeki şadırvanı olmayan oval  bir
            avluya sahip ilk camidir. Eserde hem avluda hem
            diğer mimari elemanlarda barok etkiler kendini
            göstermektedir. Cami kuzeyde yüksek bir set
            üzerine revaklı oval avlu ile güneyde yüksek bir
            bodrum üzerine tek kubbeli olarak yapılmıştır.
            Yapının harim kısmını dört büyük kemer üzerine
            oturan bir kubbe kaplamaktadır. Caminin mihrap
            kısmı ise yarım daire şeklinde yapının dışına doğru
            taşmış ve üzeri yarım kubbe ile kapatılmıştır.
            Yapının biri ortada, ikisi yanlarda bulunan kapıları
            ile girilen avlusu oval biçimi ile Osmanlı’nın klasik
            cami planlarından ayrılmaktadır. Cami, dalgalı yay
            kemerleri yanında deniz kabukları, akant yaprakları
            ile süslenmiş; kıvrımlı süslemeler “C” ve “S” şeklinde   Görsel 5.41: Nuruosmaniye Camii, İstanbul
            motiflerle desteklenmiştir.

            İstanbul’da ampir üslubun görüldüğü önemli yapılardan Dolmabahçe Camii’nin
            yapımına Bezmiâlem  Valide Sultan tarafından başlanmış, 1853 yılında Sultan
            Abdülmecid tarafından caminin yapımı tamamlanmıştır (Görsel 5.42). Mimar
            Nikoğos Balyan tarafından inşa edilen cami, kare planlı ve tek kubbelidir. Caminin
            ön kısmında hünkâr dairesi bulunmaktadır. Mahvilin köşelerinde bulunan takviye
            kuleleri barok-rokoko karışımı bir üslupla yapılmıştır. Hünkâr dairesinin içinden
            çıkan yivli minarelerin şerefeleri alt uçlarında akant yaprakları ile süslüdür. Caminin
            harim kısmı yüksek pencereler sayesinde oldukça aydınlıktır. Mihrap kırmızı beyaz
            mermerden yapılmış, köşe dolgularında barok, bordürde ise geometrik süslemelere
            yer verilmiştir (Görsel 5.43). Batılılaşma Dönemi diğer camileri arasında Yeni Camii,
            Laleli Camii ve Büyük Mecidiye Camii bulunmaktadır.




























            Görsel 5.42: Dolmabahçe Camii, İstanbul                               Görsel 5.43: Dolmabahçe Camii
                                                                                  mihrabı, İstanbul

                                                                                                    109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116