Page 155 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 155
SERAMİK SANATI
Osmanlı Dönemi’nde seramik sanatı farklı merkezlerde ve dönemlerde bezeme ve form teknikleri bakımından
farklılık göstermiş, çeşitlilik kazanmıştır. Osmanlı’da seramik sanatı denildiğinde akla ilk gelen merkez İznik’tir; İznik,
Osmanlı seramiğinin ve çinisinin ana üretim merkezidir. İznik çinilerinin en güzel örneklerinden biri Bursa Yeşil
Cami’nin minaresi ve caminin içinde bulunan eşsiz çinileridir (Görsel 6.3, 6.4). İznik’in yanı sıra Kütahya, Çanakkale
ve İstanbul da birer çini üretim merkezi olmuştur. Ancak buralar ikinci derece önemli merkez konumundadır.
Günümüzde hayatın her alanında yer alan seramik, yıllar içinde geleneksel anlayışın dışına çıkarak sanatçının
ifade aracı hâline gelmiş; kullanım eşyası olmanın dışında özgün ve sanatsal objeye dönüşmüştür. Sanatsal
objeye dönüşen seramik eserlerde ilkel tekniklerin yanı sıra teknolojinin gelişmesiyle ortaya çıkan yöntem ve
teknikler de kullanılmıştır.
Cumhuriyetten sonra yurt dışında sergi açan ilk Türk seramik sanatçısı İsmail Hakkı Oygar’dır. İlk Türk kadın sera-
mik sanatçısı ise Füreyya Koral’dır. Türkiye’de seramik ve seramik heykel sanatı; güzel sanatlarla ilgili kurumların
sayısının artması ile birlikte belirli bir düzeye ulaşmış, Türk seramik sanatı gelenek ve birikimin de katkısıyla
günümüz sanat zevkine uygun örnekler üreten bir yapıya kavuşmuştur.
Görsel 6.3: Çinili Minare, 15. yüzyıl, ?, Bursa Yeşil Cami, Bursa Görsel 6.4: Mihrap, 15. yüzyıl, ?, Bursa Yeşil Cami, Bursa
ARAŞTIRMA
Manisa’nın Salihli ilçesi Gökeyüp köyünde 600 yıldır ata yadigârı teknik kullanılarak çömlek yapılmaktadır.
Bu çömleklere ve çömleklerin yapımına yönelik bir araştırma yapınız. Araştırmanız sonucunda elde ettiğiniz
bilgi ve görselleri sınıf panosuna asınız.
153

