Page 25 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 25

1. Ünite




                                                                       “İnsan her şeyin ölçüsüdür.” temel inancı ile
                                                                    gelişen Yunan heykel sanatında kusursuzluk ve
                                                                    ideal ölçü (altın oran) anlayışı, inanca bağlı bir
                                                                    gelişim göstermiştir. Yunan sanatında heykel ve
                                                                    mimari iç içe geçmiştir. Özellikle tapınak mima-
                                                                    risinde tapınakları süslemek amacı ile kullanılan
                                                                    heykeller idealize edilmiş form anlayışı ile yapıl-
                                                                    mıştır (Görsel 1.15).
                                                                       Heykel ve mimarinin iç içe kullanılma gelene-
                                                                    ği Yunan, Roma, Uzakdoğu, Mısır, Rönesans, Ba-
                                                                    rok gibi birçok uygarlık ve dönemlerde bezeme,
                                                                    kabartma, bitki, hayvan ve insan figürlerinin tas-
                                                                    viri şeklinde sanat tarihini zenginleştiren örnek-
                                                                    leri ile karşımıza çıkmaktadır. Bunun en önemli
                                                                    sebebi mimari ve heykelin inanca bağlı bir geli-
                                                                    şim göstermesi ve özellikle tapınak mimarisi ola-
                                                                    rak gelişmesidir.
                                                                       Heykelin mimariden ayrılması Helenistik Dö-
                                                                    nem’de görülmeye başlar. Heykel sanatı bu dö-
                                                                    nemde daha farklı amaçlara hizmet ederek altın
                                                                    çağını yaşamıştır.
                                                                       Yunan sanatının “Kusursuz güzellik anlayı-
                                                                    şı”  Rönesans  heykel  sanatının  temel  felsefesi
                                                                    olmuştur. Plastik biçim kusursuzluğu Rönesans
                                                                    Dönemi heykel sanatının özetidir. Michelange-
                                                                    lo’nun Davud, Musa ve Pieta gibi heykelleri dö-
                                                                    nemin  kusursuz  güzellik  anlayışını  gösteren  en
                                                                    güzel örnekleridir (Görsel 1.16)).
               Görsel 1.15: Ölen Galyalı, Yunan Dönemi, MÖ 230-220, Kapitolin Müzesi, Roma








































               Görsel 1.16: Pieta, Michelangelo Buonarroti [Mikelanjelo Buyonarati (1475-1564)] 1498-1499, Aziz Petrus Bazilikası, Vatikan





             22
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30