Page 30 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 30

HEYKEL SANATINA GİRİŞ































            Görsel 1.30: Franz Kafka, David Cerny [Devid Cerni (1967)] , 2014, Prag

               Prag’da bulunan Franz Kafka’nın betimlendiği baş heykeli, günümüz kinetik heykeline verilebilecek oldukça
            etkili örneklerden biridir. 42 adet bağımsız çalışan paslanmaz çelik ayna birimlerinden oluşturulan hareketli hey-
            kelin yüzeyinde elde edilen yansımalar, yazarın zihninin geri dönen parçalarıdır. Yüzün bölümleri katmanlar hâ-
            linde, değişen yönlerde hareket etmektedir. Buradaki değişim ile yazarın hayatı boyunca şüphe ve depresyon ile
            yaşadığı sembolize edilmektedir (Görsel 1.30).
                                                                               Kinetik heykelin öncü sanatçı-
                                                                            larından  olan Moholy  Nagy’e  göre
                                                                            “Endüstri toplumunun yaşamına
                                                                            giren sanatın, yeni sorunlara teknik-
                                                                            le birlikte cevap araması gereklidir.
                                                                            Günümüz sanatçısı, yaşamı biçim-
                                                                            lendiren bir kurgucu ya da bir mü-
                                                                            hendisten farklı olmamalıdır.”
                                                                               Bugün heykel sanatı, boşlukta
                                                                            tanımlanabilen aynı zamanda ha-
                                                                            reket ve kinetik enerjisi olan üç bo-
                                                                            yutlu tasarımlardır. Heykelin etrafın-
                                                                            daki boşluk da heykele aittir. Boşluk
                                                                            heykelin  tamamlayıcı  bir  özelliği
                                                                            olmuştur. Diğer önemli unsur ise
                                                                            harekettir. Hareket de tasarımın bir
                                                                            parçası olarak kullanılmıştır.
                                                                               Tamara  Kvesitadze’nin  [Tamara
                                                                            Kivesitadze (1968)] tasarladığı “Aşk
                                                                            Heykeli” bilindik bir hikayenin  kav-
                                                                            ramsal  bir  yapıda    teknolojik  ola-
                                                                            nakların kullanımı ile güçlü bir an-
                                                                            latım dili oluşturması bakımından
                                                                            önemli bir örnektir. Farklı dinlere ait
                                                                            iki aşığı simgeleyen bu heykel, dö-
                                                                            ner platformu sayesinde iki figürü
                                                                            kucaklaştırmış fakat asla tam anla-
                                                                            mıyla bağlantıda kalamayan iki hey-

            Görsel 1.31: Aşk Heykeli, Tamara Kvesitadze, 2010, Batum        kel her seferinde ayrılmak zorunda
                                                                            bırakılmıştır (Görsel 1.31).







                                                                                                         27
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35