Page 30 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 30
HEYKEL SANATINA GİRİŞ
Görsel 1.30: Franz Kafka, David Cerny [Devid Cerni (1967)] , 2014, Prag
Prag’da bulunan Franz Kafka’nın betimlendiği baş heykeli, günümüz kinetik heykeline verilebilecek oldukça
etkili örneklerden biridir. 42 adet bağımsız çalışan paslanmaz çelik ayna birimlerinden oluşturulan hareketli hey-
kelin yüzeyinde elde edilen yansımalar, yazarın zihninin geri dönen parçalarıdır. Yüzün bölümleri katmanlar hâ-
linde, değişen yönlerde hareket etmektedir. Buradaki değişim ile yazarın hayatı boyunca şüphe ve depresyon ile
yaşadığı sembolize edilmektedir (Görsel 1.30).
Kinetik heykelin öncü sanatçı-
larından olan Moholy Nagy’e göre
“Endüstri toplumunun yaşamına
giren sanatın, yeni sorunlara teknik-
le birlikte cevap araması gereklidir.
Günümüz sanatçısı, yaşamı biçim-
lendiren bir kurgucu ya da bir mü-
hendisten farklı olmamalıdır.”
Bugün heykel sanatı, boşlukta
tanımlanabilen aynı zamanda ha-
reket ve kinetik enerjisi olan üç bo-
yutlu tasarımlardır. Heykelin etrafın-
daki boşluk da heykele aittir. Boşluk
heykelin tamamlayıcı bir özelliği
olmuştur. Diğer önemli unsur ise
harekettir. Hareket de tasarımın bir
parçası olarak kullanılmıştır.
Tamara Kvesitadze’nin [Tamara
Kivesitadze (1968)] tasarladığı “Aşk
Heykeli” bilindik bir hikayenin kav-
ramsal bir yapıda teknolojik ola-
nakların kullanımı ile güçlü bir an-
latım dili oluşturması bakımından
önemli bir örnektir. Farklı dinlere ait
iki aşığı simgeleyen bu heykel, dö-
ner platformu sayesinde iki figürü
kucaklaştırmış fakat asla tam anla-
mıyla bağlantıda kalamayan iki hey-
Görsel 1.31: Aşk Heykeli, Tamara Kvesitadze, 2010, Batum kel her seferinde ayrılmak zorunda
bırakılmıştır (Görsel 1.31).
27