Page 61 - DRAMA ÖKK
P. 61

4.1. Bedene Dayalı Oyunlar ve Çocuk Oyunları


            Canlıların en değerli deneyimlerin-  iç dünyalarındaki duygu ve düşüncele-  Oyun oynama güdüsü,  çocukluk-
          den biri olan oyun, yaşamın bir parça-  rini tanır, kendini başkalarından ayıran   ta başlar ve sonraki yaşlarda da devam
          sıdır. İnsanlık tarihi kadar eski olduğu   özelliklerini fark eder. Oyun oynarken   eder. Çocuk oyunları, bedenin ve duyu
          bilinen oyun, çocuğun toplumda sos-  yapılan  hareketler  bireyin  bedenini   organlarının  aktif  kullanılmasını  sağ-
          yal olarak kabul görmesi ile farklı kül-  tanımasına,  bedenini  kullanarak  çev-  lar.  Bu  nedenle  drama  çalışmalarında
          türlerde farklı şekillerde gelişmiştir.   resiyle iletişim kurmasına imkân tanır.   ana çalışmaya başlamadan önce çocuk
            Ritüel, taklit, rol oynama gibi öge-  Bedene  dayalı  oyunlar;  çocuğun  be-  oyunları  kullanılmaktadır.  İlk  etkin-
          lerin  asıl  kaynağını  araştırdığımızda   deninde biriken enerjiyi boşaltmasın-  liklerde  eş  zamanlı  hareketi  sağlayan
          karşımıza  oyun  kavramı  çıkmaktadır.   da, beden-zihin koordinasyonunu ge-  oyunlar tercih edilmelidir. Daha sonra
          İlkel  toplumlarda  doğayı  taklitle  baş-  liştirmesinde önemli bir araçtır. Çocuk   etkinliğin içeriğine, çalışma temposuna
          lamış olan ritüellerin bir kısmı günü-  oyunlarını bedene dayalı oyunlar, dik-  göre oyunlar seçilmelidir. Drama etkin-
          müzde çocuklar tarafından hâlen oy-  kat oyunları, grup oyunları, dil kulla-  liklerinde  oynanan  oyun  öğrencilere
          nanmaktadır. Ritüellerde doğal olaylar,   nımını geliştiren oyunlar vb. gruplara   enerji verir, derse istekli başlamalarını
          duygu ve düşünceler bedenle anlatılır,   ayırabiliriz.              sağlar.  Drama  çalışmalarında  özellikle
          bedene ses eşlik eder. Zamanla gelişen   Drama; oyuna dayalı canlandırma,   yöresel çocuk oyunları ve köy seyirlik
          uygarlıklarda  güç,  statü,  başarı  ka-  hareket etme, oynama ve ifade etme   oyunları  tercih  edilirse  daha  etkileyi-
          zanmak kavramlarının öne çıkmasıyla   süreçlerini  kullanarak  bireyin  kendi-  ci  olacaktır.    Çocuk  oyunlarının  çoğu
          yarışmaya dayalı oyunlar önem kazan-  sini  ve  çevresini  keşfetmesini  sağlar.   hem çocuklar hem de yetişkinler tara-
          mıştır. Oyunun yaşamın bir parçası ol-  Oyunun  çekiciliği  ve  büyüleyici  gücü   fından  oynanan  oyunlardır.  Dramada
          duğu düşüncesi ile günümüzde daha   her yaştaki bireyi etkiler. Oyunun için-  bilindik çocuk oyunlarının yanı sıra te-
          organize oyunlar geliştirilmiştir.  de  barındırdığı  özgürlük,  yaratıcılık,   atral anlamda alıştırma niteliği taşıyan
            Çocuklar  oyun  aracılığıyla  ken-  etkileşim,  eğlenerek  öğrenme,  yapa-  oyunlar da yer alır.
          di  bakış  açılarına  göre  hayatı  daha   rak ve yaşayarak öğrenme, öykünme   Çocuk oyunları dramada hem grup
          anlamlı  hâle  getirmeye  çalışırlar.  Bu   (taklit), rol oynama gibi özellikleri dra-  dinamiğini sağlamak hem de yapılacak
          çaba  çocuğun  zihinsel,  bedensel  ve   ma ile örtüşmektedir. Bu nedenle dra-  drama  etkinliğine  zemin  hazırlamak
          duygusal  gelişiminde  önemli  bir  rol   manın temeli oyuna ve teatral olana   açısından bir araç olarak kullanılır.
          oynar. Çocuklar oynadıkları oyunlarla   dayanır.

                                                                              GÖRSEL 47: Isabelle PLANTE, yağlı boya tekniği















































              60
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66