Page 61 - DRAMA ÖKK
P. 61
4.1. Bedene Dayalı Oyunlar ve Çocuk Oyunları
Canlıların en değerli deneyimlerin- iç dünyalarındaki duygu ve düşüncele- Oyun oynama güdüsü, çocukluk-
den biri olan oyun, yaşamın bir parça- rini tanır, kendini başkalarından ayıran ta başlar ve sonraki yaşlarda da devam
sıdır. İnsanlık tarihi kadar eski olduğu özelliklerini fark eder. Oyun oynarken eder. Çocuk oyunları, bedenin ve duyu
bilinen oyun, çocuğun toplumda sos- yapılan hareketler bireyin bedenini organlarının aktif kullanılmasını sağ-
yal olarak kabul görmesi ile farklı kül- tanımasına, bedenini kullanarak çev- lar. Bu nedenle drama çalışmalarında
türlerde farklı şekillerde gelişmiştir. resiyle iletişim kurmasına imkân tanır. ana çalışmaya başlamadan önce çocuk
Ritüel, taklit, rol oynama gibi öge- Bedene dayalı oyunlar; çocuğun be- oyunları kullanılmaktadır. İlk etkin-
lerin asıl kaynağını araştırdığımızda deninde biriken enerjiyi boşaltmasın- liklerde eş zamanlı hareketi sağlayan
karşımıza oyun kavramı çıkmaktadır. da, beden-zihin koordinasyonunu ge- oyunlar tercih edilmelidir. Daha sonra
İlkel toplumlarda doğayı taklitle baş- liştirmesinde önemli bir araçtır. Çocuk etkinliğin içeriğine, çalışma temposuna
lamış olan ritüellerin bir kısmı günü- oyunlarını bedene dayalı oyunlar, dik- göre oyunlar seçilmelidir. Drama etkin-
müzde çocuklar tarafından hâlen oy- kat oyunları, grup oyunları, dil kulla- liklerinde oynanan oyun öğrencilere
nanmaktadır. Ritüellerde doğal olaylar, nımını geliştiren oyunlar vb. gruplara enerji verir, derse istekli başlamalarını
duygu ve düşünceler bedenle anlatılır, ayırabiliriz. sağlar. Drama çalışmalarında özellikle
bedene ses eşlik eder. Zamanla gelişen Drama; oyuna dayalı canlandırma, yöresel çocuk oyunları ve köy seyirlik
uygarlıklarda güç, statü, başarı ka- hareket etme, oynama ve ifade etme oyunları tercih edilirse daha etkileyi-
zanmak kavramlarının öne çıkmasıyla süreçlerini kullanarak bireyin kendi- ci olacaktır. Çocuk oyunlarının çoğu
yarışmaya dayalı oyunlar önem kazan- sini ve çevresini keşfetmesini sağlar. hem çocuklar hem de yetişkinler tara-
mıştır. Oyunun yaşamın bir parçası ol- Oyunun çekiciliği ve büyüleyici gücü fından oynanan oyunlardır. Dramada
duğu düşüncesi ile günümüzde daha her yaştaki bireyi etkiler. Oyunun için- bilindik çocuk oyunlarının yanı sıra te-
organize oyunlar geliştirilmiştir. de barındırdığı özgürlük, yaratıcılık, atral anlamda alıştırma niteliği taşıyan
Çocuklar oyun aracılığıyla ken- etkileşim, eğlenerek öğrenme, yapa- oyunlar da yer alır.
di bakış açılarına göre hayatı daha rak ve yaşayarak öğrenme, öykünme Çocuk oyunları dramada hem grup
anlamlı hâle getirmeye çalışırlar. Bu (taklit), rol oynama gibi özellikleri dra- dinamiğini sağlamak hem de yapılacak
çaba çocuğun zihinsel, bedensel ve ma ile örtüşmektedir. Bu nedenle dra- drama etkinliğine zemin hazırlamak
duygusal gelişiminde önemli bir rol manın temeli oyuna ve teatral olana açısından bir araç olarak kullanılır.
oynar. Çocuklar oynadıkları oyunlarla dayanır.
GÖRSEL 47: Isabelle PLANTE, yağlı boya tekniği
60