Page 59 - DRAMA ÖKK
P. 59
BEDENE DAYALI
OYUN VE ALIŞTIRMALARI
KAZANIMLAR
1. Bedenini kullanarak yeni formlar oluşturur.
2. Duygularını bedenini kullanarak ifade eder.
3. Farklı bedensel formları yorumlar ve oynar.
4. Bedeniyle yapabileceklerini keşfeder.
5. Bir durumu, bir konuyu bedeniyle anlatır.
GÖRSEL 45: Elizabeth Adela FORBES , yağlıboya tekniği
ÖĞRETMENİN HEDEFLERİ
Sevgili öğretmenim, bu ünitenin işlenişi sırasında sizlere yardımcı olabilecek öneriler ve ulaşmanız gereken hedefler
aşağıda sunulmuştur.
1. Bu ünitedeki ilk hedefiniz öğrencilerinizin bedenini 3. Öğrenciler bedene dayalı alıştırmalarla beden ha-
kullanarak yeni formlar oluşturması, oluşturduğu bu form- reketlerinin anlamlarını somutlaştırırlar. Duygular en etkili
larla bedeninin tüm olanaklarını (ses, hareket, imgeleme, ve en denetimli şekilde yorumlanır. Burada öğrenci belli
duygu) kullanabilmesidir. Öğrencinin bedeniyle olan bağ- bir noktaya odaklanır ve beden duruşunun o andaki an-
lantısı; bedeninin verdiği mesajları algılaması ve bedeninin lamını farklı boyutlarda ve derinliklerde algılar. Belli bir
tamamını kullanarak eylemini gerçekleştirmesi, alışılmış jest ‘an’ın anlamını çıkarır. Olaylara yeni açılımlar sağlar, ge-
ve mimiklerin dışına çıkması, kendisini sınırlandırmaması niş düşünmeyi öğrenir. Bedeni denetleme açısından önemli
demektir. Bedene dayalı alıştırmalar beden bilincinin geliş- bir çalışmadır. Beden dilinin ve göz göze iletişimin önemini
mesini ve iletişimde bedenin amacına uygun kullanımasını kavrar. Yalnızca kendini kavramakla kalmaz farklı beden-
sağlar. sel formları da kavrar ve yorumlar. Öğrencilerinizin bu ka-
Bedene dayalı alıştırmalarla kişinin bedensel farkında- zanımda farklı bedensel formları kavrayıp yorumlamalarını
lığı geliştirir. Öğrencilerin bedensel yetilerini fark etmeleri, hedeflemelisiniz.
günlük hayatlarında bu farkındalığı kullanmalarını sağla-
yacaktır. Kendi bedenini tanıyan öğrenci yeni bulgulardan 4. Bu kazanımdaki hedefiniz öğrencilerinizin bedeniyle
zevk alacak, enerjisini doğru kullanacak, görme algısını yapabileceklerini keşfetmelerini sağlamak olmalıdır. Öğ-
artıracak, denge hâkimiyeti kuracak, karşıt hareketleri rencilerin kendi bedenlerinin olanaklarını ve sınırlarını bil-
kullanarak bedeninin hareket olanaklarını daha çok geliş- meleri, alıştıkları davranışlarının önüne geçilmesine ve var
tirecektir. Bedene dayalı oyun ve alıştırmalarda sağlık ve olan kalıplarının bozulup atılmasına sebep olur. Öğrenciler
fiziksel sorunu olan öğrencilerinize özen göstermeli, onla- bedensel olanakları bilinçli bir biçimde tam kapasite kulla-
rı zorlamamalısınız. Bu öğrencileri çalışmalara katılmaları nılmaya yöneltilir. Bedenini kullanmayı öğrenen öğrenciler
için teşvik edebilirsiniz. her şeyi sözle ifade etmek yerine bedeninin anlatımsal ola-
naklarını kullanma yoluyla kendini ifade eder.
2. Bu kazanımdaki hedefiniz öğrencilerinizin duygu-
larını, bedenini kullanarak ifade edebilmesidir. İnsanlar 5. Bu kazanımdaki hedefiniz öğrencilerinizin bir duru-
duygu, düşünce, istek, ihtiyaç ve ruhsal durumlarını başka mu, bir konuyu bedeniyle anlatabilmelerini sağlamak ol-
insanlarla beden dili aracılığıyla da paylaşırlar. Konuşur- malıdır. Bedenle bir tema üzerinde çalışmak öğrencinin
ken söylediğimiz şeyler kadar söylemediğimiz şeyler de algısını geliştirecek, başkalarının bedenlerini ve bedensel
vardır. Duyguların bedeni kullanarak aktarılması kişiden ifade biçimlerini algılamasını ve yorumlamasını kolaylaştı-
kişiye farklılık gösterir. Bir öğrenciniz beden dilini çok az racaktır.
kullanırken diğer öğrenciniz bu dili çok abartılı biçimde kul-
lanabilir. Beden dili iletişimde olduğu kadar eğitimde de
önemlidir.
58
58