Page 62 - DRAMA ÖKK
P. 62

GÖRSEL 48: Isabelle PLANTE, yağlı boya tekniği


                  4.2. Bedene Dayalı Alıştırmalar


               İletişim  kurarken  bedenin  olanak-  mesi niteliğinde gelişir.  da başlangıçta sözsüz iletişim kullanılır.
            larını  kullanarak  sözün  ifade  edebildi-   Bedene dayalı alıştırmalarda amaç   Donuk  imgeyle  fotoğraf  alıştırmasında
            ğinden  daha  fazlasını  anlatırız.  Bireyin   taklit  etmek  değil,  her  hareketi  kendi   öğrenciler  bir  durumu,  bir  olayı  veya
            beden bilincinin gelişmiş olması kendisi   içinden  bakarak  anlamaya  çalışmaktır.   an’ı  bedenlerine  uygun  formu  verip
            ve çevresiyle iletişim kurmasını, kendini   Bunu  kavrayınca  birey,  bedenine  dışa-  donarak (hareketsiz kalarak) anlatmaya
            doğru  ifade  edebilmesini  sağlar.  Yap-  rıdan bakabilme yetisi kazanır ve klişe-  çalışırlar.  Diğer  öğrencilerin  donuk  im-
            mak, eylemek anlamını taşıyan drama-  leşmiş  hareketlere  takılmaz.  Böylece   geyle yapılan formu yorumlamaları farklı
            nın en önemli aracı bedendir. Dramada   bireyin  hareketi hem kendi içinde dü-  bakış açılarının ortaya çıkmasını sağlar. Bu
            beden;  fiziksel,  zihinsel  ve  duygusal   şünmesini  hem  de  harekete  dışarıdan   alıştırmalar bedeni denetleyebilmek, ko-
            yönden  bir  bütündür.  Bedene  dayalı   bakmasını sağlar.          nuya odaklanmak, olaylara yeni açılımlar
            alıştırmalarda amaç, bedende zaten var   Bedene  dayalı  alıştırmalar  basitten   getirebilmek, donuk imgeden öykü oluş-
            olan  beden-zihin  işleyişini  bireyin  fark   karmaşığa  doğru  gider.  Her  hareket   turmak için kullanılabilir.
            etmesini sağlamaktır.             konu, denge ve uygulama olmak üzere   Formdan geçiş alıştırmalarında algı-
               Birey,  bedene  dayalı  alıştırmalarla   üç an’dan oluşur. Çalışmanın bir konu-  lananlar yorumlanır ve beden formun-
            kaslarının sonsuz çeşitlilikte hareketler   sunun olması gerekir. Konu, çalışmanın   dan  konuşmaya  geçilir.  Alıştırmalarda
            yapabileceğinin  farkına  varır  ve  bede-  her parçasına büyük bir dikkatle yaklaş-  konu birliği oluşturulması önemlidir. Be-
            ninin  olanaklarını  öğrenir.  Bedeninin   mayı  ve  bilinçli  eylemlerde  bulunmayı   deni kullanarak ifade olanaklarını geliştir-
            olanaklarını  fark  eden  birey,  duygu  ve   gerektirir.  Bedenle  bir  konu  üzerinde   mek öğrencinin resimsel olanı bedeniyle
            düşüncelerini  samimi  bir  şekilde  be-  çalışmak  çocuğun  algısını  geliştirecek   ifade etmesine ve bu bağlamda gözlem
            deniyle  karşısındakilere  aktarabilir.  Be-  ve  başkalarının  bedenlerini,  bedensel   gücünü  geliştirmesine  katkıda  buluna-
            denin  olanakları  hareket,  ses,  duygu,   ifade biçimlerini algılamasını kolaylaştı-  caktır. Beden ve ifade aynı zamanda öğ-
            duruş,  düşünce,  imgelem,  nefes  ve   racaktır.  Bedenle  yapılan  oyun  ve  alış-  rencinin imgelem gücünü somutlaştıra-
            duyulardan  oluşur.  Alıştırmalar  bireyin   tırmalarda  dengeyi  sağlamak,  bedeni   cak bir alandır. Öğretmen bedene dayalı
            duyularının farkına varması, duyguların   kontrollü  kullanmak  gerekir.  Alıştırma-  alıştırmaları, anlam yükleme, öykü oluş-
            imgelem ve hayal gücüyle bedenin ola-  lar normal, hızlı ve yavaş tempoda yapı-  turma ve oynamaya kadar ilerletebilir.
            naklarını kullanarak forma dönüştürül-  lır. Donuk imge ve duygu alıştırmaların-


                                                                                                            61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67