Page 62 - DRAMA ÖKK
P. 62
GÖRSEL 48: Isabelle PLANTE, yağlı boya tekniği
4.2. Bedene Dayalı Alıştırmalar
İletişim kurarken bedenin olanak- mesi niteliğinde gelişir. da başlangıçta sözsüz iletişim kullanılır.
larını kullanarak sözün ifade edebildi- Bedene dayalı alıştırmalarda amaç Donuk imgeyle fotoğraf alıştırmasında
ğinden daha fazlasını anlatırız. Bireyin taklit etmek değil, her hareketi kendi öğrenciler bir durumu, bir olayı veya
beden bilincinin gelişmiş olması kendisi içinden bakarak anlamaya çalışmaktır. an’ı bedenlerine uygun formu verip
ve çevresiyle iletişim kurmasını, kendini Bunu kavrayınca birey, bedenine dışa- donarak (hareketsiz kalarak) anlatmaya
doğru ifade edebilmesini sağlar. Yap- rıdan bakabilme yetisi kazanır ve klişe- çalışırlar. Diğer öğrencilerin donuk im-
mak, eylemek anlamını taşıyan drama- leşmiş hareketlere takılmaz. Böylece geyle yapılan formu yorumlamaları farklı
nın en önemli aracı bedendir. Dramada bireyin hareketi hem kendi içinde dü- bakış açılarının ortaya çıkmasını sağlar. Bu
beden; fiziksel, zihinsel ve duygusal şünmesini hem de harekete dışarıdan alıştırmalar bedeni denetleyebilmek, ko-
yönden bir bütündür. Bedene dayalı bakmasını sağlar. nuya odaklanmak, olaylara yeni açılımlar
alıştırmalarda amaç, bedende zaten var Bedene dayalı alıştırmalar basitten getirebilmek, donuk imgeden öykü oluş-
olan beden-zihin işleyişini bireyin fark karmaşığa doğru gider. Her hareket turmak için kullanılabilir.
etmesini sağlamaktır. konu, denge ve uygulama olmak üzere Formdan geçiş alıştırmalarında algı-
Birey, bedene dayalı alıştırmalarla üç an’dan oluşur. Çalışmanın bir konu- lananlar yorumlanır ve beden formun-
kaslarının sonsuz çeşitlilikte hareketler sunun olması gerekir. Konu, çalışmanın dan konuşmaya geçilir. Alıştırmalarda
yapabileceğinin farkına varır ve bede- her parçasına büyük bir dikkatle yaklaş- konu birliği oluşturulması önemlidir. Be-
ninin olanaklarını öğrenir. Bedeninin mayı ve bilinçli eylemlerde bulunmayı deni kullanarak ifade olanaklarını geliştir-
olanaklarını fark eden birey, duygu ve gerektirir. Bedenle bir konu üzerinde mek öğrencinin resimsel olanı bedeniyle
düşüncelerini samimi bir şekilde be- çalışmak çocuğun algısını geliştirecek ifade etmesine ve bu bağlamda gözlem
deniyle karşısındakilere aktarabilir. Be- ve başkalarının bedenlerini, bedensel gücünü geliştirmesine katkıda buluna-
denin olanakları hareket, ses, duygu, ifade biçimlerini algılamasını kolaylaştı- caktır. Beden ve ifade aynı zamanda öğ-
duruş, düşünce, imgelem, nefes ve racaktır. Bedenle yapılan oyun ve alış- rencinin imgelem gücünü somutlaştıra-
duyulardan oluşur. Alıştırmalar bireyin tırmalarda dengeyi sağlamak, bedeni cak bir alandır. Öğretmen bedene dayalı
duyularının farkına varması, duyguların kontrollü kullanmak gerekir. Alıştırma- alıştırmaları, anlam yükleme, öykü oluş-
imgelem ve hayal gücüyle bedenin ola- lar normal, hızlı ve yavaş tempoda yapı- turma ve oynamaya kadar ilerletebilir.
naklarını kullanarak forma dönüştürül- lır. Donuk imge ve duygu alıştırmaların-
61