Page 46 - MÜZİK KÜLTÜRÜ |
P. 46
3-) Müzik Meslek Birlikleri: Belli sayıda albüm veya şarkı üreterek ya da dinlenme elde ede-
rek üye olunabilen bu birlikler sanat eserlerini tescilleyip koruma altına almaktadırlar. Sanat eser-
lerini korumak ve eser sahiplerinin telif haklarını güvence altına almak son dönemlerde oldukça
önem kazanmıştır. Özellikle dijital müzik sektörünün gelişmesiyle insanlar müzik eserlerine çok
daha kolay ulaşmakta, telif gelirleri çok daha adil bir biçimde hak sahiplerine dağıtılmaktadır. Ay-
rıca gelişen yapay zekâ uygulamaları sayesinde bir müzik eseri, belli başlı sitelerde kolayca takip
edilebilmektedir.
MÜZİSYEN GÖRGÜ KURALLARI
1. Bir başkasının enstrümanını asla izinsiz çalmamak, hatta eğer bir zorunluluk yoksa isteme-
mek gerekir. Enstrüman kişiseldir ve mecbur kalınmadıkça da kimseyle paylaşılmamalıdır.
2. Bir performans esnasında performansın asla kritiği yapılmaz. Söylenecek her söz, her eleş-
tiri ya da övgü için performansın bitmesi beklenmelidir. Performans esnasında konuşmak, sadece
performansı yapana değil aynı zamanda o performansı dinlemek isteyen diğer kişilere de saygı-
sızlık demektir.
3. Bir etüt ya da eseri “çaldım” demek, çalmayı bir kez başarmak demek değildir. Çalmayı bir
kez başardıktan sonra 100 kere daha çalmak demektir.
4. Herhangi bir orkestrada görevliyseniz, görevinize beklenenden en az bir saat önce gel-
meniz ve gerekli olabilecek yedek parçaları (tel, kamış, reçine, pil vb.) yanınızda bulundurmanız
meslek disiplininizin güçlü olduğu anlamına gelir.
5. Enstrümanlar akortlanırken, akort ettikten sonra uzun uzun akort kontrolü yapılmaz. Bü-
tün enstrümanların sağlıklı olarak akortlanabilmesi için sessizce beklenir.
6. Sahnede partisyona sadık kalmak, çalışılmış olanın dışına çıkmamak gerekir. Çalışmada yap-
madığınız hiçbir şeyi sahnede yapmayınız. Bu, orkestradaki diğer üyeleri de zor durumda bırakabilir.
7. Derslere akortsuz enstrümanla girilmez. Eğer mümkünse enstrümanınızın akordunu ya-
pıp gelerek zaman kaybetmemeyi hedeflemelisiniz.
8. Hocanın önerileri her zaman çok ciddiye alınmalıdır. Tecrübe, müzik eğitiminde çok önemli
bir unsurdur. Meslek yaşamınızın geri kalanını etkileyebilecek sakatlıklar ya da teknik sorunlar ya-
şamamak için doğru tekniği bularak çalışmak son derece önemlidir.
9. Gürültülü ortamlarda müzik yapmaya ve enstrüman çalmaya çalışmamak gereklidir. Mü-
zik yaparken gürültülü ortamlarda bulunmamalısınız. Zira böyle ortamlarda müzik yapamadığınız
gibi mevcut gürültüye katkıda bulunmak dışında bir işlev görmemiş olursunuz.
Bilgi Notu
TÜRK BEŞLERİ
Cumhuriyet’in kurulduğu 1923 yılından sonraki ulusal kültür ve eğitim politikalarının sonu-
cunda birçok yetenekli müzisyen yurt dışına gönderilmiştir. Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin, Ah-
med Adnan Saygun, Hasan Ferit Alnar ve Necil Kazım Akses yurt dışına müzik eğitimi almak üzere
gönderilen isimlerdir. "Türk Beşleri" olarak adlandırılan bu isimler, Türk müziğinin evrensel düzeye
ulaşması için Batı müziğinin yapısı içinde klasik Türk müziği ve Türk halk müziğinin renklerini kul-
lanmayı amaçlamışlardır.
45

