Page 49 - MÜZİK KÜLTÜRÜ
P. 49

TEMEL MÜZİK KÜLTÜRÜ



               a) Arap Müziğinde Vurmalı Çalgılar



                      Darbuka: Arapların kullandığı en önemli ritim sazlar-
               dan biridir (Görsel 3.31). O dönemde darbukanın gövdesi kil-
               den yapılmış, üst tarafı keçi derisiyle kaplanmış, alt tarafı ise
               açık bırakılmıştır. Şekil olarak vazoya benzer, 30 cm ile 60 cm
               arasında uzunluğa sahiptir. Kilden yapılmış darbukanın derisi,
               bir ipliğin düzenli aralıklarla zarın kenarına geçirilmesiyle sıkı
               bir şekilde bağlanır. Metal darbuka ise deri halka ve vidalarla
               gövdeye bağlanır. Bu saz Libya’da debdaha, Mısır’da tabla adı
               ile bilinmektedir.


                                                                                   Görsel 3.31: Darbuka


                                                           Nakkâre: Dinî törenlerde kullanılan vurmalı bir
                                                          çalgıdır (Görsel 3.32). Şekil itibariyle bastırılmış
                                                          çana benzeyen bir gövdeye sahip olan küre şek-
                                                          lindeki bu sazın çapı 30 cm’dir. Bez ve sarı bakır-
                                                          dan oluşur, şekil olarak küçük davullara benzer
                                                          ve iki küçük sopayla çalınır.
                          Görsel 3.32: Nakkare

               b) Arap Müziğinde Üflemeli Çalgılar


                      Zukra: Farklı bölgelerde farklı isimlerle anılmaktadır (Görsel 3.33). Mısır’da miz-
               mar, Cezayir’de gaita, Fas’ta zamr olarak bilinir. Kamışı silindir huni şeklinde ve sivri olup
               kiraz ağacından yapılmış bir obua türüdür. Sekiz deliği vardır. Bunların yedi tanesi önde, se-
               kizincisi en üst iki deliğin arasına gelecek şekilde ortada, sazın arka tarafında yer alır. Güçlü
               ve parlak bir sesi vardır. Gövdesi genellikle keçi derisinden yapılmaktadır. Vurmalı çalgılara
               eşlik için kullanılmıştır.











                                               Görsel 3.33: Zukra örnekleri




                      Mizmar: Türkiye’de zurna, Cezayir, Fas, İspanya ve Libya’da
               gayda, Doğu Arap dünyasında mizmar adıyla bilinen üflemeli sazdır
               (Görsel 3.34). Silindir şeklindeki borusu huni şeklinde sonlanır, tah-
               tadan yapılmış bir obua şeklindedir. Hünnap ağacından yapılmakta-
               dır ve bir buçuk oktavlık ses alanına sahiptir. Üst boru deliğine 103
               mm’lik bir tahta ağızlık yerleştirilir. Mizmar, üfleme tekniğinde güç
               gerektiren zor bir çalgıdır.







                                                                              Görsel 3.34: Mizmar örnekleri


                                                                                                           47
                                                                                                           47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54