Page 47 - MÜZİK KÜLTÜRÜ |
P. 47
3. ÜNİTE MESLEKİ MÜZİK KÜLTÜRÜMESLEKİ MÜZİK KÜLTÜRÜ
3. ÜNİTE
MESAM Yönetim Kurulu Başkanı, Recep Ergül'le MESAM Hakkında Röportaj
1-) MESAM nedir?
Kısa adı MESAM olan Türkiye Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği, 1987 yılında kurulmuş mali ve
idari açıdan Kültür ve Turizm Bakanlığına bağlı ve müzik eserlerinin telifini toplamakla yetkili bir kamu
kuruluşudur. 12.000 civarında eser sahibi üyesi ve 175 ülke ile karşılıklı temsilcilik sözleşmesi bulunan,
ülkemizin en büyük müzik meslek birliği ünvanına sahiptir. Dijital, mekanik ve müzik kullanıcısı tüm
işletmelerden telif toplayarak hak sahiplerine dağıtmaktadır.
2-) MESAM’ın varlığı ülkenin müzikal üretimine ne gibi katkılarda bulunmaktadır?
MESAM, telif toplayarak besteci, söz yazarı ve aranjörlerin haklarını koruyan bir birlik olarak müzik
endüstrisinin gelişmesine katkıda bulunan bir kuruluştur. Ürettiği müzik eserlerinin telifini alan söz
yazarı, besteci ve aranjörler, kullanımdan doğan haklarını almanın teşviki ile yeni eserler üretmekte
ve ülke müziğine katkıda bulunmaya devam etmektedirler.
3-) Telif hakları ile ilgilenen MESAM dışında kuruluşlar da var mıdır?
Eser sahiplerinin toplu hak takibini MESAM ve MSG; yorumcu haklarını MÜYORBİR; Fonogram
yapımcı haklarını MÜYAP, MÜZİKBİR, MÜYA-BİR; icracı müzisyenlerin haklarını ise TSMB korumaktadır.
Ancak ülkemizin ilk ve en büyük müzik meslek birliği MESAM’dır.
4-) Bir müzisyen, üretimlerini MESAM, MSG ya da MÜYORBİR kuruluşları olmadan kendi
başına koruyamaz mı?
Çok zor bir durum. Kullanıcısı toplamda 40.000 civarında üye olduğunu düşünürsek, buna ne
zaman ne de müzik kullanıcısı yeter. Bireysel hak takibi yapan eser sahipleri ile bire bir muhatap olur.
Bütün dünyada toplu hak takibini müzik meslek birlikleri yapar.
5-) En sık karşılaştığınız ve müdahale etmek zorunda kaldığınız telif ihlalleri hangile-
ridir?
Toplumumuzda telif bilincinin yeteri kadar gelişememesi nedeniyle pek çok zorluk yaşamakta-
yız. Hukuki ve bürokratik konular bu zorluklar içinde başta gelenleridir. Bunları çözmek için, mali ve
idari olarak bağlı bulunduğumuz Kültür ve Turizm Bakanlığı ile birlikte çalışmalarımız devam etmek-
tedir.
6-) İnsanlar telif konusunda eskiye oranla daha duyarlılar mı?
Toplumumuz, her geçen gün telif konusunda daha da bilgileniyor ve bilinç düzeyi gelişiyor ama
hâlâ istediğimiz seviyelerde değiliz. Telif toplamak konusunda Avrupa’da sonuncu sıralarda olduğu-
muzu söyleyebiliriz.
7-) Genç bir müzisyenin telif konusunda bilmesi gerekenler sizce nelerdir?
Telif, bir insan hakkıdır. Üreten kişinin fikri mülküdür. Genç müzisyen, üretilen eserin telifini alma-
dan yeni üretimler yapamaz.
8-) Gençler özellikle sosyal medya ve internetteki “tube” sitelerde kendi şarkılarını
paylaşmaktan çekinmiyor. Bu hareketin sakıncaları neler olabilir?
Gençlerin eserlerini güvenceye almadan (meslek birliği üyesi olarak veri tabanına eserini kaydet-
tirmeden ve/veya eserinin noterden tasdikini yaptırmadan) paylaşmaları eserlerinin başkaları tarafın-
dan intihal edilmesi riskini doğuracaktır.
9-) Peki MESAM 18 yaş altı bestecilerin eserlerini de koruyor mu? Yani üyelik için yaş
sınırı var mı?
Üyelik için yaş sınırı yoktur. Eser sahibi reşit değilse velisi (anne-baba) aracılığı ile üye olabilir.
10-) Son olarak genç müzisyenlere neler önerirsiniz?
Genç müzisyenlerin müzik konusunda eğitim alıp kendilerini bilgiyle donatmalarını, dünya mü-
zik piyasasını izlemelerini, son yıllarda dijital alandaki hızlı gelişmeleri takip etmelerini ve üretime
yoğunlaşmalarını öneririz. Telif hakları yasasında eser sahiplerinin ve yorumcuların sahip olduğu mali
ve manevi haklara ilişkin yetkin kişilerden bilgi alarak haklarını öğrenmelerini tavsiye ederiz.
46

