Page 180 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 180
11. ÜNİTE
Konserlerde frak giyen ve ayakta şarkı söyleyen ilk ses sanatkârı olan Münir Nurettin Selçuk, değişik formlarda
150'den fazla eser bestelemiştir. Eserlerinde çoğunlukla Nedim, Fuzuli gibi divan şairleri ile Yahya Kemal Beyat-
lı'nın şiirlerini kullanmıştır. Büyük formlarda bestelediği eserlerinde Türk müziğinin geleneksel kurallarına bağlı
kalırken 1 bölümden oluşan eserlerinde günümüz müzik anlayışına hitap edecek bazı yenilikler yapmıştır.
Başlıca Eserleri: Atatürk'e Ağıt ve Mehter Marşı, Kalamış (Nihavent Şarkı), Sensiz Ey Şuh Gözlerim Avare Ağ-
lıyor (Nihavent Şarkı), Çepçevre Bahar İçinde Bir Yer Gördük (Muhayyer Şarkı), Yâr Senden Kalınca Ayrı (Nihavent
Şarkı), Dönülmez Akşamın Ufkundayız Vakit Çok Geç (Segâh Şarkı).
Mesut Cemil (1902-1963)
Mesut Ekrem Cemil, Tamburi Cemil Bey'in oğludur (Görsel 206). Müzik ça-
lışmalarına 12 yaşında keman çalarak başlamıştır. Şerif Muhiddin Targan’ın ve
Hüseyin Saadettin Arel'in tavsiyesi ile müzik öğrenimi için Berlin'e gitmiştir.
Batı müziği öğrenimi görmesine rağmen doğduğundan beri içinde bulundu-
ğu ortamın ve kulak alışkanlığının etkisiyle Türk müziğine yönelmiştir. Mevle-
vihanelerdeki hocalardan manevi eğitimin yanı sıra meşk usulü müzik eğitimi
de almıştır. Dr. Suphi Ezgi'den klasik tambur icrasının teknik ve inceliklerini
öğrenerek kendini sürekli geliştirmiştir. Tambur, lavta, keman, viyolonsel ve
bağlama gibi çalgıları ustalıkla kullanmıştır.
Ragıp Gazimihal'le birlikte müzikoloji çalışmaları yapan Mesut Cemil; Gazi
Eğitim Enstitüsünde ve Ankara Devlet Konservatuvarında “viyolonsel” ve “Kla-
sik Türk Müziği Tarihi” dersleri vermiştir. Akademik çalışmalarının yanı sıra rad-
Görsel 206: Mesut Cemil
yoculuk alanında da önemli görevler üstlenmiştir. Ankara Radyosunda yayın
şefi; İstanbul Radyosunda spiker, kadrolu sanatçı, yayın şefi ve idareci olarak görev yapmıştır.
Mesut Cemil, müzik icrasına bir disiplin anlayışı getirmiş ve temiz bir icra tekniği geliştirmiştir. Çalgıların asılla-
rına sadık kalınarak icra edilmesi gerektiği düşüncesini savunarak bu konuda çok hassas davranmıştır. Koro şefliği
konusunda da üstat kabul edilen Mesut Cemil, İstanbul Radyosunda yaptığı program ve uygulamalarla Türk halk
müziğinin geniş kitlelere tanıtılmasına büyük katkı sağlamıştır. Halk türkülerini radyo mikrofonlarından anons
eden ilk spiker Mesut Cemil Bey’dir.
Başlıca Eserleri: Tamburi Cemil Bey’in Hayatı, Kanatları Gümüş Yavru Bir Kuş (Nihavent Fantezi), Martılar Ah
Eder Çırparlar Kanat (Hicaz Şarkı), Nihavent Saz Semaisi, Şehnaz Sirto, Çargâh Türk Raksı.
Cumhuriyet Dönemi, Türk sanat müziğinin daha geniş kitlelere ulaştığı bir dönemdir. Bu durum, Türk sanat
müziğinin icra, beste ve kuram alanlarında uzmanlaşan pek çok müzik adamının yetişmesine katkı sağlamıştır
(Tablo 33).
Tablo 33: Cumhuriyet Dönemi’nin Diğer Bazı Müzik Adamları ve Başlıca Eserleri
Selâhaddin Pınar Yüce Dağdan Esen Rüzgâr (Mahur Şarkı), Anladım Sevmeyeceksin
(1902-1960) Beni Sen Nazlı Çiçek (Hicaz Şarkı)
Neyzen Süleyman Erguner (1902-
1953) Ömrün Şu Biten Neşvesi Tam Olsun Erenler (Uşşak Şarkı)
Şükrü Tunar (1907-1962) Geçti Muhabbet Demi (Uşşak Şarkı), Uşşak Oyun Havası
Reşat Aysu (1910-1999) Nihavent Peşrevi
Sadi Hoşses Bağa Girdim Ay Çıktı (Bayatiaraban Şarkı), Geçti Ömrün Nevbaharı
(1910-1994) Bülbül Olmuş Neyleyim (Kürdilihicazkâr Şarkı)
İsmail Baha Sürelsan Güle Sor Bülbüle Sor Hâlimi (Buselik Şarkı), Gönlüm Düşüyor Çırpı-
(1912-1998) narak Gizli Kemende (Acemaşiran Şarkı)
Semahat Özdenses Her Mevsim İçimden Gelir Geçersin (Uşşak Şarkı)
(1913-2008)
Selahattin İçli Hüzün Zaman Zaman Deli Dalgalarla Gelir (Kürdilihicazkâr Şarkı),
(1923-2006) Zeytin Gözlüm Sana Meylim Nedendir (Hüseyni Şarkı)
Avni Anıl Akşamın Olduğu Yerde Bekle Diyorsun Gelmiyorsun (Hüzzam Şarkı)
(1928-2008)
Bekir Sıtkı Sezgin
(1936-1996) Öyle Bir Alemdeyim ki Gam Nedir Kasvet Nedir (Buselikaşiran Şarkı)
Cinuçen Tanrıkorur (1938-2000) Hasretin Gönlümde Artık Bir Ateşten Perdedir (Evcara Şarkı)
TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER 179