Page 188 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 188

12. ÜNİTE



                 Köy yerlerinde işlerin az olduğu uzun kış gecelerinde ka-
               palı mekânlarda icra edilen geleneksel sohbet meclisleri, sözlü
               bir aktarım aracı olarak da kullanılmıştır. Halk müziği, tiyatro-
               su, edebiyatı, mutfağı gibi konularda ulusal kültür değerlerini
               yaşatma ve yeni kuşaklara aktarma görevini yerine getirmiştir.
               Meclislerde halk dansları, köy seyirlik oyunları, oda içi oyunlar
               ve dramatik olmayan oyunlar sergilenmiştir (Görsel 207). Te-
               kerleme, mâni ve bilmece gibi anonim halk edebiyatı ürünleri
               belli bir sıra içinde icra edilmiştir.
                 Geleneksel sohbet meclislerinin içerisindeki bir diğer ya-
               pısal unsur, yiyecek ve içeceklerdir. Meclislerin yemek listeleri;
               meclis sahibinin sosyal statüsüne, daha önceden belirlenen  Görsel 207: Yâren sohbetlerinde halk dansları,
               kurallara ve bölgenin kültürel koşullarına göre çeşitlik arz et-  Kastamonu
               miştir. Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin -özellikle Şanlıurfa’nın- sıra gecelerinde çiğ köfte, künefe vb. yöresel tat-
               lılar ile acı kahve olarak bilinen "mırra" ikram edilmiştir. Çankırı yöresinin meclislerinde ise çorba, güveç, pilav ve
               baklavadan oluşan "takım yemeği” sunulmuştur.
                 Ataerkil bir yapıya sahip sohbet meclisleri, kadınlar tarafından da desteklenmiştir. Bu meclislerin sağladığı top-
               lumsal faydalardan dolayı kadınlar, erkeklerin sohbet meclislerine katılmasını teşvik etmişlerdir.
                 Geleneksel sohbet meclislerinin en belirgin ortak özellikleri şunlardır:
                 •  Belirli zamanlarda, belli şekil ve kurallarla tekrarlanması
                 •  Önceden yapılan hazırlıklar sonrasında özel bir mekânda icra edilmesi
                 •  Gönüllülük ilkesine dayanması
                 •  Birlik beraberlik duygusuyla gerçekleştirilmesi
                 •  Özel tören giysileri kullanılması
                 •  Mistik bir hava taşıması
                 •  Simge ve göstergelerle yüklü olması
                 •  Müzik ve danslarla bezenmiş olması
                 •  Çok eski inanç sistemlerinden izler taşıması (Şamanizm vb.)

                 1. ETKİNLİK
                 Aşağıda verilen anahtar kelimeler yardımıyla Şanlıurfa sıra gecelerine ve Çankırı yâren kültürü etkinliklerine
                 ait video kayıtları bulunuz. Bulduğunuz video kayıtlarını izleyiniz ve izlenimlerinizi arkadaşlarınıza paylaşınız..
                        Araştırılacak Kültür Etkinlikleri                                                       Anahtar Kelime

                             Şanlıurfa Sıra Gecesi                       TRT, sıra gecesi
                            Çankırı Yârenlik Kültürü                  TRT, yârenler kültürü


                 12.1.2. Geleneksel Sohbet Meclislerinin Müzik Eğitimine Katkıları
                 Geleneksel sohbet meclislerini oluşturan en önem-
               li unsurlardan biri de müziktir. Bu sohbet meclislerinde
               müzik; karşılama, eğlence, uğurlama vb. törenlerin içinde
               yer almıştır. Müzik çeşitliliği bölgeden bölgeye değişmiş
               ve genellikle yöresel ezgiler tercih edilmiştir. Meclislerde
               kullanılan ana çalgılar, saz ve teftir. Fakat kimi bölgelerde
               zilli maşa, darbuka, kaval, zil, cümbüş, keman, kemane, ut,
               kanun ve gırnata vb. çalgılar da kullanılmıştır. Geleneksel
               sohbetlerin müzik icraları da bölgeden bölgeye farklılık
               göstermiştir.  Bazı  bölgelerde  müzik,  katılımcılar  tara-
               fından icra edilirken (Güneydoğu) bazı bölgelerde (Batı
               Karadeniz) sazende adı verilen profesyonel müzisyenler
               tarafından yorumlanmıştır. Özellikle müzik yönü ile öne
               çıkan “Şanlıurfa sıra gecesi" ve “Elazığ kürsü başı sohbet-  Görsel 208: Şanlıurfa sıra gecesi
               leri", geleneksel müzik icracılarının usta-çırak ilişkisi içinde eğitim verdiği bir konservatuvar niteliği göstermiştir
               (Görsel 208).



                                                                                TÜRK MÜZİĞİ EĞİTİM KURUMLARI  187
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193