Page 115 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 115
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK HİKÂYESİ 1 CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK HİKÂYESİ 1
MODERNİST HİKÂYE VE TEMSİLCİLERİ
Nezihe Meriç, Yusuf Atılgan, Ferit Edgü, Vüs'at O. Bener, Bilge Karasu hikâyelerinde modernist anlayışı benimsemiş
yazarlardır. Bu sanatçıların hikâyelerinin genel özellikleri şunlardır:
• Modernist hikâyelerde bireyin karmaşık zihin dünyası, bunalımları, yerleşik değerlere isyan ele alınmıştır.
• İnsan, karmaşık bir varlık olarak sunulmuş; bireyin kozmik yalnızlığı vurgulanmıştır.
• Dil ve anlatımda geleneksel tekniklerin dışına çıkılmış, şiirsel ve çağrışımlara açık bir dil kullanılmıştır.
• Eserlerde bilinç akışı tekniği kullanılmıştır, diyaloglara ve hikâye etmeye pek yer verilmemiştir.
• Yaşamın çok boyutlu ve kavranması zor gerçeklerden oluştuğu savunulmuştur.
• Kronolojik zaman akışına uyulmamış, kahramanın farklı zaman dilimindeki yaşantıları eş zamanlı bir biçimde
ortaya konulmuştur.
• Olaylar değil olayların kişi üzerinde bıraktığı etkiler ön plan çıkarılmış; anlatılanlar kişilerin iç dünyasının süzgecinden
geçirilerek verilmiştir.
• Merak ögesi geri plana itilmiş, kahramanların iç dünyasının açığa çıkarılması amaçlanmıştır.
Yusuf Atılgan (1921-1989)
Hikâye: Bodur Minareden Öte
Roman: Aylak Adam, Anayurt Oteli, Canistan
Bilge Karasu (1930-1995)
Hikâye: Troya’da Ölüm Vardı, Uzun Sürmüş Bir Günün Akşamı, Kısmet Büfesi
Roman: Gece, Kılavuz
Anlatı: Göçmüş Kediler Bahçesi
Nezihe Meriç (1924-2009)
Hikâye: Bozbulanık, Topal Koşma, Menekşeli Bilinç, Dumanaltı, Bir Kara Derin Kuyu, Yandırma, Çisenti, Gülün İçinde
Bülbül Sesi Var
Roman: Korsan Çıkmazı, Boşlukta Mavi, Alacaeren, Oradan da Geçti Kara Leylekler
Vüs'at O. Bener (1925-2005)
Hikâye: Dost, Yaşamasız, Siyah-Beyaz, Mızıkalı Yürüyüş, Kara Tren, Kapan
Roman: Buzul Çağının Virüsü, Bay Muannit Sahtegi’nin Notları
Ferit Edgü (1936-)
Hikâye: Kaçkınlar, Bozgun, Av, Çığlık
Roman: Kimse, O
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT MEBİ KONU ÖZETLERİ 115