Page 116 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 116

TÜRK D
                                TÜRK DILI VE EDEBIYATIILI VE EDEBIYATI


    KONU                            CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK HİKÂYESİ 2
    ÖZETİ
                    AYT      AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT             AYT



                              1960 SONRASI CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK HİKÂYESİ

            •   Başlangıcından bugüne önemli değişimler geçiren Türk hikâyesi, Cumhuriyet Dönemi’nde teknik ve muhteva
               yönünden gelişmiştir. Bu gelişim süreci 1960 sonrasında da devam etmiştir.
            •   1960’tan  sonra  asker  ihtilallerin  doğurduğu  sosyal,  siyasi  ve  ekonomik  çalkantılar,  1950’den  sonra  giderek
               yoğunlaşan köy ve kasabadan büyük şehirlere göç, toplumun çeşitli ideolojiler etrafında kamplaşması gibi iç
               gelişmelerin hikâye türü üzerinde büyük etkisi olmuştur.
            •   Hikâye türünün özellikleri tartışılmış, bu tartışmaların bir sonucu olarak hikâyede kurgu ve içerik bakımından
               yenilikçi gelişmeler yaşanmıştır.
            •   Hikâye türünde eser veren yazar sayısının artması ile hikâye türündeki eserlerde hem konu hem anlayış olarak
               bir çeşitlilik ortaya çıkmıştır.
            •   Türk hikâyesi 1970 özellikle 1980 sonrasında, neredeyse yüzyıldır devam edegelen ve gelenekleşmiş bulunan
               hikâyeden farklı ve yeni birtakım arayışlara sahne olmuştur.
            •   İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra giderek sertleşen soğuk savaş şartları, varoluşçuluk ve özellikle hızla bütün
               dünyayı saran postmodernizm gibi dış gelişmeler de hikâye türü üzerinde etkili olmuştur.


               KÜÇÜREK HİKÂYE


           •   Küçürek hikâye; Türk edebiyatında minimal öykü, çok kısa öykü, öykücük, kısa kısa öykü, kıpkısa öykü, sımsıkı
               öykü, kısa kurmaca, kısa öykü gibi adlandırmalarla da bilinmektedir.
           •   Hikâyenin bir alt dalı olarak 20. yüzyılın sonlarında Batı edebiyatında ortaya çıkmıştır.
           •   Kısa, yoğun ve düşündürücü niteliğiyle modern çağın gereksinimlerine cevap veren yeni bir türdür.
           •   Kişi, zaman, mekân unsurları sınırlı bir şekilde yer aldığından hacmi küçüktür.
           •   Az sayıda kelimeyle oluşturulan küçürek hikâyeler, yoğun anlatıma sahiptir.
           •   Sadece bir anın saptanması ve en can alıcı noktasının yansıtılması amaçlanır.
            •   Şiirde olduğu gibi çoğu zaman imgeler kullanılır. Bir şeyleri ima ederek geçer ve pek çok ayrıntıyı anlatmaz, bu
               noktada okura büyük iş düşer.
           •   Sezdirmeye dayanan bu hikâyeler yorumlanmaya ve çağrışıma açık metinlerdir.
           •   Küçürek  hikâye;  ortaya  herhangi  bir  bildiri  koymaz,  nasihat  etmez,  karakter  geliştirmez,  okuyucuyu  bir  yere
               taşımaz.
           •   Ferit Edgü, Haydar Ergülen, Hulki Aktunç, Necati Tosuner, Vüs’at O. Bener, Murat Yalçın gibi sanatçılar küçürek
               hikâye tarzında eser veren sanatçılardandır.


               Kısa hikâye ile küçürek hikâyenin farkları şunlardır:
           •   Kısa hikâye göze çarpan ve kendine özgü bir konuya, izleğe ve yapıya sahipken küçürek hikâyede belirgin bir
               olay örgüsü bulunmaz.
           •   Kısa  hikâyede  kişiler  belli  bir  şekilde  gelişme,  çoğalma  gösterirken  küçürek  hikâye  anlık  düşünüşlerin  bir
               parıldaması olduğu için böyle bir durum söz konusu değildir.
           •   Kısa hikâye, bazen bir değişim sürecini bazen de kısa bir zamanı içerirken küçürek hikâye, zamanın en küçük
               birimi olan anı dile getirir.
           •   Kısa hikâyelerde mekân betimlemeleri kullanılabilir, küçürek hikâyenin mekânı betimlemesi gibi bir olanağı yoktur.





  116     MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121