Page 164 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 164

MASAL/FABL



                                              MASALIN BÖLÜMLERİ



            DÖŞEME               SERİM               DÜĞÜM               ÇÖZÜM                DİLEK
           "Evvel zaman       “Bir memleketin        Olayların          Çatışma bu         "Onlar ermiş
          içinde..." vb. bir      birinde...” gibi      geliştiği,       bölümde          muradına..." vb
           tekerleme ile      ifadelerle olaya      çatışmanın          sonuçlanır.        bir tekerleme
            başlar. Bu          giriş yapılır.    ortaya konduğu,         İyiler            ile masalın
           tekerlemeler         Kişiler bu          kişilerin ıyice    ödüllendirilir,      sona erdiği
            çoğu kez             bölümde           belirginleştiği        kötüler           bölümdür.
           anlamsızdır.          tanıtılır.          bölümdür.         cezalandırılır.



                 NOT                                             HATIRLAYALIM

           Çatışma,  merak  unsurunu  artırmak  amacıyla  iki  zıt    Masallarda  padişah,  Hızır,  derviş,  hükümdar,  Keloğ-
           kavramın  karşı  karşıya  getirilmesidir.  Masallarda    lan vb. iyiliğin sembolüyken devler, cadılar, vezirler vb.
           çatışma   çoğunlukla   iyilik-kötülük,   güzellik-çirkinlik,    kötülüğün sembolüdür.
           yardımseverlik-bencillik,  akıl-gönül,  bilgelik-cehalet  gibi
           soyut kavramlar arasında olur.

                 DİKKAT                                          KRİTİK BİLGİ

           Yaygın görüşe göre masalların kaynağı Eski Yunan ve   Cumhuriyet   Dönemi’nde   halk   ağzında   yaşayan
           Hint mitolojileridir.                            masalları  Pertev  Naili  Boratav,  Eflatun  Cem  Güney,
                                                            Naki Tezel gibi edebiyatçılarımız derleyerek yayımlamıştır.



                                                     FABL


           Kahramanları çoğunlukla hayvanlardan seçilen fakat insanı anlatan, çoğunlukla bir ders verme amacı taşıyan
           edebî türdür.
                   Atasözü ya da özdeyiş yoluyla bir öğüt verilir.
                   İyilik-kötülük gibi çatışmalardan yola çıkılarak olay örgüsü oluşturulur.
                   Teşhis ve intak sanatlarından yararlanılır.
                   Öyküleyici anlatıma başvurulur.
                   Yer ve zaman belirsizdir.
                   Ders verme amacı güdüldüğü için dili sadedir.



                                               FABLLARIN PLANI


                   SERİM                  DÜĞÜM                  ÇÖZÜM                  ÖĞÜT
                Kişiler ve çevre         Çatışmanın           Olayın iyi ya da        Bir özdeyiş
                kısaca tanıtılıp       ortaya konulup        kötü beklenmedik        ve atasözü ile
               olayın başlatıldığı         merak             bir sonla bitirildiği      verilmek istenen
                  bölümdür.            duygusunun ön            bölümdür.           dersin söylendiği
                                       plana çıkarıldığı                              bölümdür.
                                         bölümdür.





  164     MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169