Page 38 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 38

BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ

           •   Proje konusu ve problemi dersin içeriği ile uyumlu olmalıdır.


           •   Proje konusu seçiminde öğretmenler öğrencilere rehberlik edebilir, proje örneklerini su-
              nabilir.


           •   Proje hazırlanması için gerekli zaman, materyal ve kaynaklar, maliyet, günlük yaşam ile
              ilişkisi, öğrencilerin gelişimine katkısı gibi ölçütler dikkate alınmalıdır.

                  Proje çalışması; planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarını içerir. Planla-
           ma aşamasında, proje konusu ve problemi belirlenir, eğer grup projesi olacak ise öğrenciler
           arasında iş bölümü ve sorumluluk paylaşımı yapılmalıdır. Proje için gerekli materyal ve kay-
           naklar, maliyet, süre yapılacak uygulamalar planlanır, çalışma takvimi oluşturulur. Projede
           ele alınan probleme yönelik hipotezler oluşturulmalı, veri kaynakları ve veri toplama süreci
           ile projenin değerlendirmesinin nasıl yapılacağı planlanmalıdır. Projenin uygulama aşama-
           sında ise planlanan proje hayata geçirilir ve bu aşamada gerçek yaşam probleminin çözü-
           mü yapılır, ortaya çıkan ürün sunulur. Değerlendirme aşamasında ise projenin problemin
           çözümünde etkili olup olmadığı kontrol edilerek çözümlerin geçerliliği değerlendirilir. Bu
           aşamada öğrencilerin ortaya koydukları ürünler belirlenen proje değerlendirme ölçütlerine
           göre değerlendirilmektedir.

           2.4.3. Sorgulama Temelli Öğrenme


                  Sorgulama temelli öğrenme doğal ve gerçek ortamda bilim öğrenme yolu olarak ta-
           nımlanmaktadır. Öğrenciler sorgulama temelli öğrenmede kendi öğrenme sorumlulukla-
           rını alarak aktif olarak öğrenme sürecine katılırlar ve kendi öğrenme süreçlerini yönlendi-
           rebilirler. Öğrencilerin bilimsel düşünme ve araştırma becerilerinin gelişmesinde etkili bir
           yaklaşımdır.


                  Sorgulama temelli öğrenmenin temel özellikleri şunlardır:

           •   Öğrenme süreci bir soru ve bir problem ile başlar.

           •   Öğrenme bilginin anlamlandırılması ve yapılandırılması sürecidir.


           •   Öğrenci öğrenme sürecinde aktiftir.

           •   Öğretmen rehber ve yol gösterici rolündedir.

                  Sorgulama temelli öğrenme dört farklı aşamada ele alınabilir. Bunlar; doğrulayıcı, ya-
           pılandırıcı, yönlendirici ve açık sorgulama aşamalarıdır. İlk aşama olan doğrulayıcı sorgula-
           ma aşamasında, öğretmen öğrencilere bir araştırma tasarlamaları için araştırma sorularını
           verir, öğrenciler araştırmanın verilerini toplar ve analiz eder. Yapılandırıcı sorgulama aşama-
           sında öğretmen öğrencilere araştırma sorularını verir, öğrenciler verileri toplar, analiz eder
           ve yorumlar. Yönlendirici sorgulama aşamasında ise öğretmen araştırma sorusunu verir, öğ-
           renciler öğretmenin rehberliğinde araştırma desenini kendileri tasarlar, verileri toplar, analiz
           eder, bulguları yazar, tartışır ve araştırma sonuçlarını sunarlar. Açık sorgulama aşamasında
           ise öğrenciler tamamen bağımsız olarak bir araştırma problemini belirler, araştırma soruları,
           hipotezleri oluşturur, verileri toplar, analiz eder, yorumlar, sonuçları sunar ve sonuçlara da-
           yalı olarak öneriler sunarlar. Açık sorgulama aşamasındaki uygulamalar, öğrencilerin bilim-
           sel düşünme ve araştırma becerilerinin gelişmesinde etkilidir. Açık sorgulama öğrencilerin
           kendi öğrenme süreçlerini kontrol etme ve yönetme becerilerinin gelişmesinde de etkili
           olabilmektedir.






            38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43