Page 33 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 33

YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN REHBER KİTABI

                                        Tablo 2. Geleneksel ve Üretken Okul


                              G GEELLEENNEEKKSSEELL  OOKKUULL             Ü ÜRREETTKKEENN  OOKKUULL

                     Bilgi mutlaktır.                         Bilgi değişebilir.

                     Eğitim,  ansiklopedik  bilgi  edindirmek  Eğitim,    konuları     derinlemesine
                     için verilir.                            anlamak için verilir.

                     Bilgi,   günümüzde    veya   gelecekte  Bilgi, yeni bilgi ve ürün ortaya koymak
                     kullanmak için verilir.                  için edinilir.


                                                              Tüm      paydaşlar     işe    koşularak
                     Veliler, eğitim ve okuldan anlamaz.
                                                              üretkenliğe katkı sağlanır.

                     Tek yönlü iletişim vardır.               Etkileşime dayalı iletişim vardır.

                     Sonuç odaklıdır.                         Süreç ve ürün merkezlidir.

                                                              Öğretmen     öğrencilerde    21.   yüzyıl
                                                              becerilerinden;    problem      çözme,
                     Öğretmen öğrenciye bilgi transfer eder.
                                                              eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, iş
                                                              birliği, iletişim vb. becerilerini geliştirir.

                     Geleneksel    ölçme     değerlendirme  Performansa           dayalı       ölçme
                     yaklaşımı kullanılır.                    değerlendirme yaklaşımı kullanılır.

                     Öğretmen merkezlidir.                    Öğrenci merkezlidir.


                                                              Yöneticiler;  düzenleyici,  öğretim  lideri,
                     Yöneticiler, kontrol edici rolündedir.   öğrencinin     ihtiyaçlarına   yönelen
                                                              rolündedir.


           2.1.    Okullarda Üretkenliğin Geliştirilmesi İçin Genel Yaklaşımlar


                  Okullarda üretkenliğin geliştirilmesi için aşağıdaki yaklaşımlar önerilmektedir (Darra,
           2006):

           2.1.1.  Hedeflerin netliği


                  Bu yaklaşım, üretkenliğe katkı sağlayacak belirli hedeflerin belirlenmesine odaklan-
           maktadır. Bununla birlikte, okulun güçlü ve zayıf yönlerinin değerlendirilmesi söz konusu-
           dur. Hedeflerin okulun vizyon ve misyonuyla uyumlu olması ve paydaşların öğrendiklerini
           kullanarak ürüne dönüştürmelerine aracılık etmesi gerekmektedir.

           2.1.2.  Özendiricilerin kullanımı (Ödül sistemi)


                  Bu yaklaşım, okulun tüm paydaşlarını motive edecek yöntem ve tekniklere odaklan-
           maktadır. Örneğin savunma sanayii ile ilgili bir ürün geliştirip TEKNOFEST Havacılık, Uzay ve
           Teknoloji Festivali’ne katılarak derece alan öğrenciler ve danışman öğretmen için ufuklarını
           açacak yeni bilgi ve beceriler edinmelerini ve bu bilgi ve becerileri yeni ürünlere dönüştür-
           melerini sağlayacak şekilde Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’ne (TUSAŞ) bir gezi düzenlenebilir.


                                                                                                            33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38