Page 33 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 33
YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
Tablo 2. Geleneksel ve Üretken Okul
G GEELLEENNEEKKSSEELL OOKKUULL Ü ÜRREETTKKEENN OOKKUULL
Bilgi mutlaktır. Bilgi değişebilir.
Eğitim, ansiklopedik bilgi edindirmek Eğitim, konuları derinlemesine
için verilir. anlamak için verilir.
Bilgi, günümüzde veya gelecekte Bilgi, yeni bilgi ve ürün ortaya koymak
kullanmak için verilir. için edinilir.
Tüm paydaşlar işe koşularak
Veliler, eğitim ve okuldan anlamaz.
üretkenliğe katkı sağlanır.
Tek yönlü iletişim vardır. Etkileşime dayalı iletişim vardır.
Sonuç odaklıdır. Süreç ve ürün merkezlidir.
Öğretmen öğrencilerde 21. yüzyıl
becerilerinden; problem çözme,
Öğretmen öğrenciye bilgi transfer eder.
eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, iş
birliği, iletişim vb. becerilerini geliştirir.
Geleneksel ölçme değerlendirme Performansa dayalı ölçme
yaklaşımı kullanılır. değerlendirme yaklaşımı kullanılır.
Öğretmen merkezlidir. Öğrenci merkezlidir.
Yöneticiler; düzenleyici, öğretim lideri,
Yöneticiler, kontrol edici rolündedir. öğrencinin ihtiyaçlarına yönelen
rolündedir.
2.1. Okullarda Üretkenliğin Geliştirilmesi İçin Genel Yaklaşımlar
Okullarda üretkenliğin geliştirilmesi için aşağıdaki yaklaşımlar önerilmektedir (Darra,
2006):
2.1.1. Hedeflerin netliği
Bu yaklaşım, üretkenliğe katkı sağlayacak belirli hedeflerin belirlenmesine odaklan-
maktadır. Bununla birlikte, okulun güçlü ve zayıf yönlerinin değerlendirilmesi söz konusu-
dur. Hedeflerin okulun vizyon ve misyonuyla uyumlu olması ve paydaşların öğrendiklerini
kullanarak ürüne dönüştürmelerine aracılık etmesi gerekmektedir.
2.1.2. Özendiricilerin kullanımı (Ödül sistemi)
Bu yaklaşım, okulun tüm paydaşlarını motive edecek yöntem ve tekniklere odaklan-
maktadır. Örneğin savunma sanayii ile ilgili bir ürün geliştirip TEKNOFEST Havacılık, Uzay ve
Teknoloji Festivali’ne katılarak derece alan öğrenciler ve danışman öğretmen için ufuklarını
açacak yeni bilgi ve beceriler edinmelerini ve bu bilgi ve becerileri yeni ürünlere dönüştür-
melerini sağlayacak şekilde Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’ne (TUSAŞ) bir gezi düzenlenebilir.
33