Page 28 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 28

BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ

                  Öğretmenler öncelikle öğrencilerini tanımalı ve onların sahip oldukları yetenek alan-
           larını ve öğrenme stillerini belirlemeli buna göre öğretimi çeşitlendirerek, zenginleştirmeli-
           dir. Bireysel öğrenmeyi tercih eden öğrenciler için bireysel çalışmalar veya projeler verilirken
           grupla öğrenen öğrenciler işbirlikli öğrenme gibi grup çalışmasına yönlendirilebilir. Öğret-
           menler, öğrencilerin bireysel özelliklerine uygun öğretim yöntemlerini, ortamlarını düzenle-
           meli ve onlara uygun zengin öğrenme yaşantıları sunmalıdır. Esnek öğrenme ortamlarının
           hazırlanması, öğrenme stillerine uygun öğretimin temel unsurudur. Öğretmen derslerinde
           çeşitli öğretim stratejileri ve yöntemleri kullanarak, farklı materyallerden yararlanarak, çeşitli
           düzeyde etkinlikler planlayarak, farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını işe koşarak öğ-
           rencilerin yetenek ve öğrenme biçimlerindeki farklılıklara uygun esnek öğrenme ortamları
           yaratabilir.

                  Öğrenen okulda koşulları kabullenmek yerine öğrenmeyi engelleyen sorunlara odak-
           lanılarak sorunları çözmek önemlidir. Öğrenen okulda bireylerin kapasitelerine hiçbir sınırın
           getirilemeyeceği esastır. Öğrenen okul bireylerin kapasitelerinin birçok boyutunu tanır ve
           zayıf yönleri güçlendirmek için çalışır. Okulların varoluş nedenleri öğrencilerdir. Öğrencile-
           rin de okula karşı bazı sorumlulukları vardır ve rolünün gerektirdiği davranışları yapmalıdır.
           Öğretmenler, okul yöneticileri, öğrencinin ailesi, yakın çevresi, hatta toplumdaki diğer kişiler
           öğrencilerden derslerine devam etmelerini, derslerine çalışmalarını, öğretmen, yönetici ve
           arkadaşlarına saygılı olmalarını, arkadaşları ile iyi geçinmelerini ve okul kurallarına uymak
           gibi davranışları göstermelerini bekler (Daşan, 2015).


                  Öğrenen okulda öğrencilerden kurumsal öğrenme sürecine ve okul yönetimine aktif
           katılımları sağlanır. Öğrenci sadece bilgi aktarılacak bir birey değil, bireysel özellikleri olan
           ve saygı duyulan bir bireydir. Öğrenen okulda, öğrenciler öğrenmenin değerli ve önemli bir
           süreç olduğu bilincine sahip olmaya yönlendirilirler.  Öğrencilerin hem bireysel hem de
           birlikte öğrenmeleri sağlanır. Çünkü hem öğrenilen konuların doğası hem de öğrencilerin
           kişilik özellikleri bireysel ya da birlikte öğrenmeyi gerektirebilir. Öğrenen okulda ilk olarak
           başarılması gereken, öğrencilerde öğrenme isteğinin ve hevesinin oluşturulmasıdır. Öğre-
           nen okul olmak için öğrencilerin bireysel olarak öğrenmeye karşı motivasyonları sağlanmalı
           ve öğrenciler sürekli öğrenme konusunda teşvik edilmelidir. Kısacası bireysel öğrenme ger-
           çekleşmeden öğrenen okul olunamayacağı bilinmelidir. Öğrenen okulda öğrencilerin en
           temel rolü, öğrenmeyi içselleştirmek, öğrenme istek ve hevesine sahip olmaktır. Öğren-
           cilere kazandırılması gereken en önemli şey, düşünsel bir etkinlik olan öğrenmeyi öğrenme-
           dir. Öğrencilere düşünmeyi öğretme, bilgiyi üretme, problemleri çözebilme, sağlıklı iletişim
           kurma, benlik gelişimi ve bireysel çalışma yetileri kazandırılarak öğrenmeyi öğrenme sağla-
           nabilir (Akgedik, 2016).

           1.9.   Öğrenen Okulda Veli


                  Öğrenen bir veliyi, öğrenen bir öğrenci olarak tanımlayabiliriz. Töremen (1999) öğ-
           renen okullarda veliler ve diğer toplum üyelerinin, okulun paydaşları olarak görüldüğünü
           belirtmektedir (Akgedik, 2016). Töremen (1999)’e göre özellikle velilerle ortaklık, öğrencinin
           motivasyon ve başarısını arttırmak için önemlidir. Eğitimin tamamlayıcıları olarak veliler, öğ-
           rencilerin öğrenme sürecinin geliştirilmesine katkıda bulunabilirler.

                  Veli katılımı, okul etkililiğinin en önemli göstergelerinden biri olarak kabul edil-
           mektedir. Okulda gerçekleştirilen eğitim öğretim faaliyetlerine ve okul yönetimine veli
           katılımının artması, toplumun desteğini ve memnuniyetini artırma imkânını ortaya çı-
           karır ve okulun topluma karşı açıklığını, şeffaflığını, hesap verebilirliğini sağlama fırsatı
           oluşturur. Öğrencinin öğrenmesi ve öğrenciye ait sorunların çözümünde veliler doğrudan
           ve birincil kaynak olarak görülmektedir.

                  Öğrenen okullarda, öğrenci öğrenmelerinin evlerdeki tamamlayıcısı olan velilerle
           işbirliği yapılmalıdır. Bu bağlamda güvenilir olmak şartıyla ilgili olan okul kayıtları veli-


            28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33