Page 28 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 28
BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ
Öğretmenler öncelikle öğrencilerini tanımalı ve onların sahip oldukları yetenek alan-
larını ve öğrenme stillerini belirlemeli buna göre öğretimi çeşitlendirerek, zenginleştirmeli-
dir. Bireysel öğrenmeyi tercih eden öğrenciler için bireysel çalışmalar veya projeler verilirken
grupla öğrenen öğrenciler işbirlikli öğrenme gibi grup çalışmasına yönlendirilebilir. Öğret-
menler, öğrencilerin bireysel özelliklerine uygun öğretim yöntemlerini, ortamlarını düzenle-
meli ve onlara uygun zengin öğrenme yaşantıları sunmalıdır. Esnek öğrenme ortamlarının
hazırlanması, öğrenme stillerine uygun öğretimin temel unsurudur. Öğretmen derslerinde
çeşitli öğretim stratejileri ve yöntemleri kullanarak, farklı materyallerden yararlanarak, çeşitli
düzeyde etkinlikler planlayarak, farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını işe koşarak öğ-
rencilerin yetenek ve öğrenme biçimlerindeki farklılıklara uygun esnek öğrenme ortamları
yaratabilir.
Öğrenen okulda koşulları kabullenmek yerine öğrenmeyi engelleyen sorunlara odak-
lanılarak sorunları çözmek önemlidir. Öğrenen okulda bireylerin kapasitelerine hiçbir sınırın
getirilemeyeceği esastır. Öğrenen okul bireylerin kapasitelerinin birçok boyutunu tanır ve
zayıf yönleri güçlendirmek için çalışır. Okulların varoluş nedenleri öğrencilerdir. Öğrencile-
rin de okula karşı bazı sorumlulukları vardır ve rolünün gerektirdiği davranışları yapmalıdır.
Öğretmenler, okul yöneticileri, öğrencinin ailesi, yakın çevresi, hatta toplumdaki diğer kişiler
öğrencilerden derslerine devam etmelerini, derslerine çalışmalarını, öğretmen, yönetici ve
arkadaşlarına saygılı olmalarını, arkadaşları ile iyi geçinmelerini ve okul kurallarına uymak
gibi davranışları göstermelerini bekler (Daşan, 2015).
Öğrenen okulda öğrencilerden kurumsal öğrenme sürecine ve okul yönetimine aktif
katılımları sağlanır. Öğrenci sadece bilgi aktarılacak bir birey değil, bireysel özellikleri olan
ve saygı duyulan bir bireydir. Öğrenen okulda, öğrenciler öğrenmenin değerli ve önemli bir
süreç olduğu bilincine sahip olmaya yönlendirilirler. Öğrencilerin hem bireysel hem de
birlikte öğrenmeleri sağlanır. Çünkü hem öğrenilen konuların doğası hem de öğrencilerin
kişilik özellikleri bireysel ya da birlikte öğrenmeyi gerektirebilir. Öğrenen okulda ilk olarak
başarılması gereken, öğrencilerde öğrenme isteğinin ve hevesinin oluşturulmasıdır. Öğre-
nen okul olmak için öğrencilerin bireysel olarak öğrenmeye karşı motivasyonları sağlanmalı
ve öğrenciler sürekli öğrenme konusunda teşvik edilmelidir. Kısacası bireysel öğrenme ger-
çekleşmeden öğrenen okul olunamayacağı bilinmelidir. Öğrenen okulda öğrencilerin en
temel rolü, öğrenmeyi içselleştirmek, öğrenme istek ve hevesine sahip olmaktır. Öğren-
cilere kazandırılması gereken en önemli şey, düşünsel bir etkinlik olan öğrenmeyi öğrenme-
dir. Öğrencilere düşünmeyi öğretme, bilgiyi üretme, problemleri çözebilme, sağlıklı iletişim
kurma, benlik gelişimi ve bireysel çalışma yetileri kazandırılarak öğrenmeyi öğrenme sağla-
nabilir (Akgedik, 2016).
1.9. Öğrenen Okulda Veli
Öğrenen bir veliyi, öğrenen bir öğrenci olarak tanımlayabiliriz. Töremen (1999) öğ-
renen okullarda veliler ve diğer toplum üyelerinin, okulun paydaşları olarak görüldüğünü
belirtmektedir (Akgedik, 2016). Töremen (1999)’e göre özellikle velilerle ortaklık, öğrencinin
motivasyon ve başarısını arttırmak için önemlidir. Eğitimin tamamlayıcıları olarak veliler, öğ-
rencilerin öğrenme sürecinin geliştirilmesine katkıda bulunabilirler.
Veli katılımı, okul etkililiğinin en önemli göstergelerinden biri olarak kabul edil-
mektedir. Okulda gerçekleştirilen eğitim öğretim faaliyetlerine ve okul yönetimine veli
katılımının artması, toplumun desteğini ve memnuniyetini artırma imkânını ortaya çı-
karır ve okulun topluma karşı açıklığını, şeffaflığını, hesap verebilirliğini sağlama fırsatı
oluşturur. Öğrencinin öğrenmesi ve öğrenciye ait sorunların çözümünde veliler doğrudan
ve birincil kaynak olarak görülmektedir.
Öğrenen okullarda, öğrenci öğrenmelerinin evlerdeki tamamlayıcısı olan velilerle
işbirliği yapılmalıdır. Bu bağlamda güvenilir olmak şartıyla ilgili olan okul kayıtları veli-
28