Page 27 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 27

YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN REHBER KİTABI

              nimsemelidir.
                  Dolayısıyla okul yöneticilerinin rolü öğrenciler ve öğretmenler için öğrenme fırsatları
           yaratmaktır. Yani okul yöneticileri, öğretmenlere kişisel ve mesleki olarak gelişmelerini sağ-
           layabilecek fırsatlar sunmalı ve işbirlikli öğrenme kültürü oluşturmalıdır. Bütün paydaşların
           yeni bilgiler ve beceriler kazandığı bir okul oluşturmak, okul yöneticilerinin sorumluluğu-
           dur. Ancak bir okulun öğrenen okul olarak rolü ancak öğretmenler aracılığıyla sağlanabilir
           ve gerçekleştirilebilir (Hamzah ve diğerleri, 2011).

           1.7.   Öğrenen Okulda Öğretmen


                  Günümüzde öğretmenlerin öğrencinin ilerisinde olması ve öğrencilere rehberlik ya-
           pabilmesi için kendisini eğitme ve geliştirme sorumluluğuna sahip olması gerekir. Öğret-
           menler, öğrencilere geleneksel öğretme yaklaşımı ile öğretmek yerine öğrenmeyi öğret-
           melidirler.

                  Çağdaş toplumun öğretmeni; sorun çözme becerisine sahip, teknolojiyi iyi kullanabi-
           len, hem öğrenci hem de velisi ile olumlu ilişkiler kurabilen, sınıf ve okulu aktif bir öğrenme
           ortamına dönüştürebilen, sürekli öğrenmeyi bir ilke olarak benimseyen ve bu bağlamda
           tüm rolleri üstlenerek toplumun çok yönlü gelişmesine katkıda bulunan bir vatandaş ol-
           mak durumundadır (Daşan, 2015).

                  Öğrenen bir topluluk öğretmenlerin kendilerini sürekli öğrenmeye adamaları ile olu-
           şur. Öğrenen bir okul oluşturabilmek için öğretmenin öğrenme işinden vazgeçmeme-
           si, etkili bir öğrenme ortamı oluşturması gerekir. Etkili bir öğrenme ortamı, öğrencilerin
           kendi öğrenme özelliklerini fark etmelerini, öğretmenlerin de farklı gelişim aşamalarındaki
           öğrencilerin özelliklerini anlamasını sağlar. Bununla birlikte etkili bir öğrenme ortamı; öğre-
           timin belli hedeflere yönelik olmasını ve mümkün olan en iyi sonucun alınmasını hedefler.


                  Öğrenen okullarda öğretmenler öğretim programı, öğretim yöntemleri vb. konular-
           da ihtiyaç duydukları değişiklikleri kendileri belirleyip, bu konularda kendi değişim durum-
           larını veya taleplerini oluşturabilmeli; değişim kültürü oluşturmanın okul ortamında öğren-
           cilerin başarısına olumlu etki yaptığını göz önünde bulundurmalıdırlar. Öğrenen okullarda
           öğretmenlerin liderlik rolü okul yöneticileri tarafından tanımlanır. Okul yöneticileri öğret-
           menleri liderlik rolleri almaya ve geliştirmeye teşvik eder (Akgedik, 2016).

           1.8.   Öğrenen Okulda Öğrenci


                  Öğrenen okulda öğrenci öğrenme etkinliğinin merkezindedir ve okul, yaparak
           yaşayarak öğrenmenin gerçekleştiği bir ortamdır. Öğrenen okulda öğretmenler ve öğ-
           renenler ayrımı yoktur. Okul yöneticisinden müstahdemine, öğrencisine ve velisine kadar
           herkes öğrenendir. Öğrenen okulda sadece öğrencilere değil öğretmenlere, okulda görevli
           diğer personele, velilere ve çevre halkına da çeşitli eğitim hizmetleri sunulur. Böylece okul
           sadece öğrencilerin değil öğretmen, veli ve çevre halkının da okulu olur.

                  Öğrenen okulda bireysel farklılıklara sahip her öğrencinin öğrenebileceğine inanılır.
           Bireysel farklılıklar, öğrencilerin öğrenme  performanslarını ve düzeylerini  etkilemektedir.
           Bu nedenle öğretim sürecinde öğrencilerin bireysel farklılıkları temel alınmalıdır. Öğren-
           ciler arasında birçok açıdan farklılıklar bulunabilir. En geniş anlamı ile bireysel farklılıklar
           olarak ifade edilebilecek bu değişkenler; öğrenme stilleri, bilişsel stiller, öğrenme stratejileri,
           motivasyon stilleri, cinsiyet, sosyoekonomik durum vb.dir. Öğrencilerin sahip oldukları ye-
           tenekler onların öğrenme biçimlerindeki farklılıklara da yol açmaktadır. Öğrenme biçimle-
           rindeki farklılık, öğrenme stilli olarak tanımlanmaktadır. Öğrenme stilleri öğrencilerin bilgiyi
           işleme ve yapılandırma süreçlerinde farklılıklara yol açtığı gibi öğrenmesini etkileyen tüm
           bilişsel, duyuşsal ve psikososyal boyutları da kapsamaktadır.



                                                                                                            27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32