Page 26 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 26

BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ

                  Öğrenen okul yöneticisi, okuldaki temel kültürel değerleri öğrenme ile bütünleştir-
          meye çalışır. Öğrenen okullarda okul yöneticisinin gelişim ve değişime yönelik tutumları ve
          değerleri çok önemlidir. Okul yöneticileri okullarda kesin bir hiyerarşiyi, katı ve merkeziyetçi
          bir yapıyı ve kuralları ön planda tutmamalıdır. Okul yöneticileri okul çalışanları arasında et-
          kileşim sağlayacak ortamları yaratmalı, öğretmenleri karar sürecine katmalı, paylaşılan bir
          vizyonun oluşturulması ile gelişim ve değişime kurum olarak sıcak bakılmasını sağlamalıdır
          (Akgedik, 2016).

                  Öğrenen okulda yönetici aktif bir vizyoner lider olmalıdır. Vizyoner lider olarak okul
          yöneticisi, yön belirleme ve değişme ajanı olmalıdır. Değişme ajanı olarak okul yöneticisi, viz-
          yonun paylaşılmasını kolaylaştırıp girişimlere destek olarak değişme sürecine netlik getirir.
          Öğrenen okulda yönetici, okul çevresindeki bireylerle çok iyi ilgilenir, kurumun eğilimlerini
          belirler ve kurumsal gelişimi gerçekleştirir. Tüm bunlar dikkate alındığında okul yöneticisi,
          hem okul ve çevre için gündemler oluşturur hem de gündemi açıklamak için raportörlük
          yapar. Öğrenen okullar aynı zamanda etkili okullardır.  Bu  okullarda  okul  yöneticilerinin
          bazı uygulamaları vardır. Bu uygulamalar Şişman (2012)’a göre şunlardır (Şen, 2019):

          1. Okulda geçirdiği sürenin birçoğunu eğitim ve öğretimle meşgul olacak şekilde geçirir.


          2. Eğitim-öğretimle ilgili öncelikli durumlar oluşturur. Örneğin okul çalışanlarına ve esasen
          okulun bütün paydaşlarına bir anket uygulayarak paydaşların öğrenme ihtiyaçlarını belirle-
          yebilir. Bu öğrenme ihtiyaçlarını da önceliklendirerek uygun eğitimlerin planlanmasını ve
          düzenlenmesini sağlayabilir.

          3. Eğitim-öğretimde çalışanların umutlarını yüksek tutarak onlara yardımcı olmaya çalışır.

          4. Okulun hedeflerini belirleyip bu hedeflerde birlik sağlar.


          5. Okul içinde ve okul dışında alınan kararlara öğretmenleri de katarak öğretmenlerin mes-
          leki gelişimlerine katkı sağlar.

          6. Çevresine liderlik eder ve okul ile ilgili kararlarda çevrenin de desteğini almaya çalışır.


          7. Düzenli bir öğrenme iklimi oluşturur.

                  Öğrenen okullarda okul yöneticileri aşağıdaki şekilde hareket etmelidir:

          •   Okulun faaliyetlerinin okulun vizyonu, hedefleri ve değerleri ile uyumlu olduğunu sağla-
              malıdır.

          •   Öğrenen liderliği modellemeli, liderliği dağıtmalı yani yetki devrinde bulunmalı ve diğer
              liderlerin gelişmesine destek olmalıdır.

          •   Proaktif olup öğrenmeyi ve öğretmeyi destekleyecek şekilde değişimi ve dinamizmi des-
              teklemelidir.

          •   Okulun “öğrenme, değişim ve yenilik” ile öne çıkmasını sağlamalıdır.

          •   Mesleki diyaloğu, iş birliğini ve bilgi alışverişini kolaylaştıracak şekilde kültür, yapı ve ko-
              şulları desteklemeli ve geliştirmelidir.


          •   Diğer okullarla, diğer paydaşlarla ve yükseköğretim kurumları ile güçlü iş birlikleri kur-
              malıdır.

          •   Öğrenenlerin öğrenme ve diğer ihtiyaçlarına cevap verecek bütüncül bir yaklaşım be-


            26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31