Page 21 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 21

YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN REHBER KİTABI

          gereksinimleri de kestirebilmektir. Çalık (2003)’a göre bu gereksinimlerin doğru bir biçimde
          belirlenmesi için de çevre ile sürekli etkileşim halinde olmak gerekmektedir (Şık, 2022).

                  Okulların öğrenen okul olmasını etkileyen etmenleri dokuz başlık altında topla-
          mak mümkündür (Şık, 2022):

          •   Öğretmenlerin bireysel öğrenme isteği: Sürekli desteklenmelidir.

          •   Okul kültürü: Değişime açık olmalıdır.


          •   Grupla öğrenme: Bireysel öğrenme olmadan grupsal öğrenme olamayacağından önce
              bireysel öğrenme sağlanmalı daha sonra grupla öğrenme ve en son da kurumsal öğren-
              me sağlanmalıdır.

          •   Okul  yöneticisinin  yönetim  biçimi: Demokratik, saygı ve sevgiyi önemseyen, katılımcı,
              yeni yönetim yaklaşımlarını içeren bir yönetim şekli uygulanmalıdır.

          •   Okulun çevre yapısı: Okul çevresi ile bir bütün oluşturulmalı ve çevre, bütünün bir parçası
              olarak değerlendirilmelidir.

          •   Eğitim teknolojisini öğretimde kullanabilme düzeyi: Eğitim teknolojileri okula ulaştırıl-
              malı, kullanılması için de paydaşlara sürekli eğitim verilmelidir.

          •   Öğrencilerin başarı durumu: Öğrencilerin başarı durumlarının değerlendirilmesi not ve
              sınav yerine öğrenme durumları dikkate alınarak yapılmalıdır.

          •   Hizmet içi eğitime katılma durumu: Çağımızın getirdiği değişikliklere ve yeniliklere yeti-
              şebilmek için çalışanlar hizmet içi eğitime yönlendirilmelidir.

          •   Okuldaki özendirme yaklaşımı: Okulda, resmî özendirme yaklaşımının yanı sıra okul yö-
              netimi tarafından başarılı olan öğretmenler ve öğrencilerin ödüllendirildiği özendirme
              yaklaşımı esas alınmalıdır.


          1.2.     Öğrenen Okulun Kültürü Nasıl Olmalıdır?

                  Öğrenen bir okul kültüründe birimler arası iş birliği, değişime açık olma gibi özellikler
          yer almaktadır. Öğrenen okul; sürekli öğrenen, kendini yenileyen, her koşulda öğren-
          meyi motive eden, insan kaynağını geliştirmenin önemini ortaya koyan, okulun tüm
          paydaşları tarafından benimsenen ve okulu çatışmadan koruyan bir okul kültürüne sa-
          hiptir. Öğrenen okulların sahip olması gereken okul kültürüne ait nitelikler şunlardır (Çiftçi,
          2022):
























                                                                                                            21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26