Page 16 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 16
BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ
Şekil 2. Öğrenen Okul Sistemi
Öğrenen okul anlayışının temelinde hedefleri öğrenme olan öğrencilerin ve öğret-
menlerin bir arada bulunduğu bir sınıf vardır. Veliler sınıf sınırlarının içerisinde değillerdir,
her gün sınıfta bulunmazlar ancak yine de varlıkları hep hissedilir. Velilerin katılımı sınıfın (ve
de okulun) işleyişi açısından büyük bir öneme sahiptir. Öncelikle, öğretmenlerin kariyerle-
rinde yükselmeleri, gelişimleri, ilgi ve güvenlikleri - yani değerli olduklarının kabul edilmesi
– her okulun, temel amacının bir parçası olmalıdır. İkinci olarak, öğretmenler birbirleriyle ve
bilginin temeliyle olan ilişkilerini güçlendirerek tüm öğrencilere hizmet etmelidir. Hizmet
burada, sadece “benim sınıfım” ya da “benim öğrencilerim” değil, okuldaki tüm öğrenme
topluluğuna karşı bir sorumluluk taşımak anlamındadır. Üçüncüsü ise iyi öğretmenlerin
kendileri de, hayatları boyunca gelişen alan ve öğretim beceri ve bilgileriyle sürekli ve yaşam
boyu öğrenen öğrencilerdir. Öğrenciler, iç içe geçmiş eğitim sistemlerinin tüm boyutlarını
görebilen oyunculardır. Yine de genel olarak bu tasarımda en az etkisi olan öğrencilerdir (Kı-
rıkçı, 2019).
1.1. Öğrenen Okulun Özellikleri Nelerdir?
Okulun öğrenen bir okula dönüşmesi için; kurumsal hedef, vizyon, misyon ve temel
ilkeler belirlenerek paydaşlarla paylaşılmalı, öğretmen ve diğer bütün çalışanların mesle-
ki ve sosyal-duygusal gelişimlerini sağlayan ortamlar oluşturulmalı, okul kuralları hedef-
lere ulaşacak şekilde düzenlenmeli, elde edilen bilgiler okulun hedeflerine ulaşılmasını
sağlayacak şekilde kullanılmalı, ekip çalışmaları gerçekleştirilmeli ve “öğrenen okul” yak-
laşımı herkes tarafından benimsenmelidir (Daşan, 2015).
Öğrenen okulun oluşması için elverişli bir kültürel alt yapının ortaya konulması gere-
kir. Okul kültürünün öğrenmeyi destekleyecek şekilde düzenlenmesi gerekmektedir. Aksi
takdirde öğrenmenin gerçekleşmesi güçtür. Okul içindeki yapı, strateji, politika ve kaynakla-
rın da kurumsal öğrenme süreci üzerinde olumlu bir etkide bulunması gerekir.
16