Page 15 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 15
YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
Tablo 1. Geleneksel ve Öğrenen Okul
G GEELLEENNEEKKSSEELL OOKKUULL Ö ÖĞĞRREENNEENN OOKKUULL
Bilgi mutlaktır. Bilgi değişebilir.
Eğitim, konuları derinlemesine anlamak için
Eğitim, ansiklopedik bilgi edindirmek için
verilir. verilir.
Bilgi, günümüzde veya gelecekte Bilgi, yeni bilgi üretmek için edinilir.
kullanılmak için verilir.
Tek yönlü iletişim (öğretmenden öğrenciye) Etkileşime dayanan iletişim vardır.
vardır.
Sonuç odaklıdır (Öğrenme sürecine ilişkin Süreç merkezlidir (Öğrenme süreci ara
ara değerlendirme yoktur.). değerlendirmelerle yeniden düzenlenir.).
Okul sadece öğrencinin öğrendiği yerdir. Okulda herkes birlikte ve birbirinden öğrenir.
Öğretmen, öğrenciye bilgiyi transfer eder. Öğretmen, öğrenciye bilgiye ulaşma,
sorgulama ve araştırma becerilerini öğretir.
Veliler, eğitim ve okuldan anlamaz. Velilerle iş birliği önemli olup onlar bu sürecin
önemli bir paydaşıdır.
Tam öğrenmeyi destekleyen ölçme ve
Karşılaştırmaya dayalı ölçme ve
değerlendirme yaklaşımı benimsenir. değerlendirme yaklaşımı benimsenir
(Bireysel ihtiyaçlar bağlamında süreç odaklı
değerlendirme yoluyla bütün paydaşların
öğrenme eksiklikleri giderilir.).
Öğretmen kontrol edici rolündedir. Öğretmen; öğrenme etkinliklerini
düzenleyici, lider, öğrencinin ihtiyaçlarına
yönelen rolündedir.
Öğretmen merkezlidir (Öğretmen bilginin Öğrenen merkezlidir (Öğretmen dahil bütün
tek kaynağı ve aktarıcısıdır.). paydaşlar öğrenen rolündedir.).
Tek kitap üzerine program temellidir (Bilgi Yeterlilik temellidir (Öğrenilen bilgi ve
temelli olup öğretim programının esnekliği becerilerin, günlük yaşamda karşılaşılan
söz konusu değildir.). problemlerin çözümünde kullanımı esastır.).
Yöneticiler, kontrol edici rolündedir. Yöneticiler; düzenleyici, öğretim lideri,
öğrencinin ihtiyaçlarına yönelen rolündedir.
Öğretmen, sınıfta tek karar alıcıdır. Öğretmen, kararları diğer meslektaşlarıyla
birlikte alır.
Tabloda listelenen öğrenen okul özelliklerinden tam öğrenme, öğrenenlerin tümü-
nün öğrenilmesi hedeflenen davranışları öğrenebileceğini ifade eden bir yaklaşımdır. Tam
öğrenme yaklaşımında, öğrenenlere planlı bir öğretim hizmeti sağlanması ve öğrenme
güçlüğü yaşayan öğrencilere yardım edilmesi söz konusudur. Ayrıca öğrenenlerin belirle-
nen öğrenme hedeflerine ulaşabilmeleri amacıyla onlara ihtiyaç duydukları zaman verile-
rek onlar için de anlamlı olacak “tam öğrenme” ölçütü belirlenmekte ve hemen hemen tüm
öğrencilerin yüksek düzeyde öğrenmeler gerçekleştirmesi sağlanmaktadır.
Bir okulun öğrenen okul olabilmesi; bütün paydaşların (öğretmen, öğrenci, veli vb.)
sistemsel olarak sınıf, okul ve toplumsal çevrede yer alan öğrenme sürecinde döngüsel bir
bütünlük sağlamalarına bağlıdır. Senge ve diğerleri (2014) bu süreci Şekil 2’deki gibi açıkla-
mışlardır (Kırıkçı, 2019).
15