Page 15 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 15

YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


                                      Tablo 1. Geleneksel ve Öğrenen Okul

                                  G GEELLEENNEEKKSSEELL  OOKKUULL       Ö ÖĞĞRREENNEENN  OOKKUULL
                        Bilgi mutlaktır.                     Bilgi değişebilir.
                                                             Eğitim, konuları derinlemesine anlamak için
                        Eğitim,  ansiklopedik  bilgi  edindirmek  için
                        verilir.                             verilir.

                        Bilgi,   günümüzde   veya   gelecekte   Bilgi, yeni bilgi üretmek için edinilir.
                        kullanılmak için verilir.
                        Tek yönlü iletişim (öğretmenden öğrenciye)  Etkileşime dayanan iletişim vardır.
                        vardır.
                        Sonuç  odaklıdır  (Öğrenme  sürecine  ilişkin  Süreç  merkezlidir  (Öğrenme  süreci  ara
                        ara değerlendirme yoktur.).          değerlendirmelerle yeniden düzenlenir.).

                        Okul sadece öğrencinin öğrendiği yerdir.   Okulda herkes birlikte ve birbirinden öğrenir.
                        Öğretmen, öğrenciye bilgiyi transfer eder.    Öğretmen,   öğrenciye   bilgiye   ulaşma,
                                                             sorgulama ve araştırma becerilerini öğretir.
                        Veliler, eğitim ve okuldan anlamaz.   Velilerle iş birliği önemli olup onlar bu sürecin
                                                             önemli bir paydaşıdır.
                                                             Tam  öğrenmeyi  destekleyen  ölçme  ve
                        Karşılaştırmaya   dayalı   ölçme   ve
                        değerlendirme yaklaşımı benimsenir.   değerlendirme   yaklaşımı   benimsenir
                                                             (Bireysel  ihtiyaçlar  bağlamında süreç  odaklı
                                                             değerlendirme  yoluyla  bütün  paydaşların
                                                             öğrenme eksiklikleri giderilir.).

                        Öğretmen kontrol edici rolündedir.   Öğretmen;    öğrenme      etkinliklerini
                                                             düzenleyici,  lider,  öğrencinin  ihtiyaçlarına
                                                             yönelen rolündedir.

                        Öğretmen  merkezlidir  (Öğretmen  bilginin  Öğrenen merkezlidir (Öğretmen dahil bütün
                        tek kaynağı ve aktarıcısıdır.).      paydaşlar öğrenen rolündedir.).
                        Tek  kitap  üzerine  program  temellidir  (Bilgi  Yeterlilik  temellidir  (Öğrenilen  bilgi  ve
                        temelli  olup  öğretim  programının  esnekliği  becerilerin,  günlük  yaşamda  karşılaşılan
                        söz konusu değildir.).               problemlerin çözümünde kullanımı esastır.).
                        Yöneticiler, kontrol edici rolündedir.   Yöneticiler;   düzenleyici,   öğretim   lideri,
                                                             öğrencinin ihtiyaçlarına yönelen rolündedir.

                        Öğretmen, sınıfta tek karar alıcıdır.   Öğretmen,  kararları  diğer  meslektaşlarıyla
                                                             birlikte alır.
                  Tabloda listelenen öğrenen okul özelliklerinden tam öğrenme, öğrenenlerin tümü-

           nün öğrenilmesi hedeflenen davranışları öğrenebileceğini ifade eden bir yaklaşımdır. Tam
           öğrenme yaklaşımında, öğrenenlere planlı bir öğretim hizmeti sağlanması ve öğrenme
           güçlüğü yaşayan öğrencilere yardım edilmesi söz konusudur. Ayrıca öğrenenlerin belirle-
           nen öğrenme hedeflerine ulaşabilmeleri amacıyla onlara ihtiyaç duydukları zaman verile-
           rek onlar için de anlamlı olacak “tam öğrenme” ölçütü belirlenmekte ve hemen hemen tüm
           öğrencilerin yüksek düzeyde öğrenmeler gerçekleştirmesi sağlanmaktadır.

                  Bir okulun öğrenen okul olabilmesi; bütün paydaşların (öğretmen, öğrenci, veli vb.)
           sistemsel olarak sınıf, okul ve toplumsal çevrede yer alan öğrenme sürecinde döngüsel bir
           bütünlük sağlamalarına bağlıdır. Senge ve diğerleri (2014) bu süreci Şekil 2’deki gibi açıkla-
           mışlardır (Kırıkçı, 2019).


                                                                                                            15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20