Page 14 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 14

BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ

           dik, 2016).


                  Öğrenen okulun çalışanları bir etkinliğe katıldığında, kazandığı bilgi ve becerileri di-
           ğer çalışma arkadaşları ile paylaşır. Özellikle okul yöneticileri, okuldaki uygulamalar hakkın-
           da öğretmenleri ve velileri bilgilendirmekte ve diğer çalışanlarla da gerekli bilgileri paylaş-
           maktadır. Aytaç (1999) öğrenen okul modelini Şekil 1’deki gibi ortaya koymuştur (Akgedik,
           2016).

                                 Öğrenci        Öğretmen         Yönetici         Veli






                              Çevre                   Bilgi Toplama           Çevre
                              Çevre liderleri                                 Çevre liderleri
                              Gruplar                                         Gruplar
                              Üniversite      Takım Çalışması                 Üniversite
                                              (Bilgiyi kullanma ve yorumlama)
                              İş piyasası     Okul Yönetim Kurulu/Öğretmen ve  İş piyasası
                                              Yönetici Takımları
                              Meslek örgütleri                                Meslek örgütleri



                                                     Örgütsel Öğrenme




                                              Okulun amaçları ve stratejisi (vizyon,
                                              misyon ve temel değerler)
                                              doğrultusunda bilginin kullanılması




                                                        Etkili Okul

                                              Şekil 1. Öğrenen Okul Modeli
                  Öğrenen okulun bütün paydaşları birbiriyle diyalog halindedir. Paydaşlar arasın-
           da hedef birliği olduğundan bilgiyi birbirleriyle paylaşarak birbirlerinin öğrenmelerine
           katkı sağlarlar. İletişime açıklığın doğal bir sonucu olarak kendi başlarına ulaşamaya-
           cakları bilgi ve anlayışa iş birliği yaparak ulaşma olanağı bulmuş olurlar. Ekip/grup ça-
           lışmasının önemli görüldüğü öğrenen okullarda sinerjinin ortaya konulabilmesi için bil-
           giler, bütün çalışanlar tarafından paylaşılır (Akgedik, 2016).


                  Öğrenen okullarda iş birlikli öğrenme yaklaşımı benimsenir ve öğrenciler hem ken-
           dilerinin hem de arkadaşlarının kapasitelerini sonuna kadar geliştirmeye çalışırlar. Bu yak-
           laşım, tek tek her öğrencinin öğretilenleri tam olarak öğrenmesinden farklı bir durumdur.
           Bir grubun kazanımı her zaman tek tek üyelerinin kazanımlarının toplamından fazladır. İş
           birlikli öğrenme yalnızca akademik başarıyı artırmakla kalmaz aynı zamanda transfer, güdü,
           özsaygı, denetim odağı, arkadaşlık ilişkileri, sınıf atmosferi, özürlülerin normal sınıfta eğitimi
           gibi değişkenler üzerinde de oldukça olumlu etkileri vardır.

                  Bir eğitim kurumu olarak okulların işlevlerinde geçmişten bugüne değişiklikler ol-
           muştur. Okulların süratle gelişen bu değişimlere ayak uydurabilmesi ve bilgi toplumunun
           gereklerini yerine getirebilmesi için geleneksel okul anlayışını terk ederek öğrenen okul an-
           layışını benimsemesi gerekir (Akgedik, 2016). Öğrenen okulu geleneksel okuldan farklı kılan,
           ilgili okulda benimsenen öğrenme yaklaşımıdır. Öğrenen okullarda birey düzeyinde öğ-
           renme yerine okuldaki sistem üzerine öğrenme vardır. Geleneksel okul ve öğrenen okula
           ait karşılaştırma Tablo 1’de sunulmuştur (Kırıkçı, 2019).

            14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19