Page 11 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 11

YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN REHBER KİTABI

           •   Tartışmaları ve problemleri çözme eğilimi,


           •   İş birliğinin artırma çabası,

           •   Dayanışmanın önemini anlama amacı.

                  Kurumsal öğrenme, çalışanların davranışlarını etkilemesi muhtemel yeni bilgi ve an-
           layışın geliştirilmesiyle ilgilidir. En basit haliyle tanımlanacak olursa koordine edilmiş sistem
           değişimi biçiminde ifade edilebilir. Bu süreçte, bireylerin ve grupların kurumsal hafızaya
           erişmesi, kurumsal hafızayı inşa edip kullanması ve kurumsal kapasiteyi uzun vadede ge-
           liştirecek yapı ve kültürün oluşturulması için bütün mekanizmalar işe koşulur. Sonuç olarak
           kurumsal öğrenme kuramı bireysel ve grup öğrenmelerinin kurumsal bir kaynağa nasıl dö-
           nüştürülebileceği ile ilgilendiği için bilgi yönetim süreçleriyle yakından ilişkilidir (Argyris ve
           Schon, 1996).

                  Öğrenen kurum kültürünün kurumsal performans ve kurumsal yenilikçilik üzerinde
           doğrudan etkisi vardır ayrıca bu kültür, uzun erimli kurumsal başarıyı sağlamaktadır. Bu-
           nunla birlikte öğrenen kurumlar, iş piyasasındaki ve bağlantılı olduğu farklı kurumlardaki
           gelişmeleri yakından takip edebilirler ve uyum sağlayabilirler (Hussein, Mohamad, Noordin
           ve Ishak, 2013). Öğrenen kurum yaklaşımını benimseyen kurumlarda görev yapan persone-
           lin çalıştığı kuruma bağlılığı ve aidiyeti de yüksektir (Hamzah ve diğerleri, 2011).


                  Bütün  alanlarda  olduğu  gibi  eğitim  sektöründe  de  değişim  ve  dönüşümler  hızla
           gerçekleşmektedir ve bu değişikliklere ayak uydurabilen kurumlar daha güçlü bir şekilde
           varlığını sürdürmektedir (Hussein ve diğerleri, 2013). Okullar dinamik birer yapı olarak de-
           ğerlendirilmektedir. Bu durum, okulların sürekli öğrenmeyi bir ilke olarak belirleyip de-
           ğişime ayak uydurmasını gerektirmektedir. Değişimin, yeniliğin ve dönüşümün yoğun bir
           şekilde gerçekleştiği günümüzde ise öğrenmenin önemi yadsınamaz bir şekilde artmıştır.
           Bu çerçevede, okullar değişime uyum sağlamak ve ortaya çıkan güncel problemler için çö-
           züm önerileri geliştirebilmek amacıyla sürekli olarak araştırmalar yapar ve öğrenir (Uğur,
           2019). Öğrenmeyi bir kültür olarak benimseyip teşvik eden okullar, bilgi çağının itici gücü
           haline gelir (Doğan ve Yiğit, 2015). Öğrenen okul, insanların arzu ettikleri sonuçlara ulaşacak
           kapasitelerini sürekli geliştirdikleri bir kurum olarak tanımlanmaktadır. Galler’de benimse-
           nen “öğrenen okul” yaklaşımı, kurum çalışanlarının ve öğrencilerin öğrenme deneyimlerini
           ve öğrenme çıktılarını artırmayı amaçlamaktadır. Bu okulların vizyonu, kurum çalışanlarının
           ve öğrencilerin bilişsel ve sosyal-duygusal yönlerini geliştirmektir. Bununla paralel olacak şe-
           kilde okullarda sürekli öğrenme fırsatlarının oluşturulması ve sunulması amaçlanmaktadır.
           Bu kapsamda aşağıdaki uygulamalar yapılmaktadır:


           •   Bütün çalışanlar sürekli mesleki öğrenme sürecinden geçmektedir.

           •   Yeni personele göreve başlama eğitimleri verilmektedir.

           •   Bütün personele danışma ve rehberlik hizmeti sunulmaktadır.


           •   Mesleki öğrenme, öğrenenlerin öğrenmesine ve okulun hedeflerine dayanmaktadır.

           •   Bütün personel kendi mesleki öğrenme ihtiyaçlarını, amaçlarını ve önceliklerini belirle-
              mektedir.


           •   Mesleki öğrenme, geri bildirim süreçleriyle birlikte işlemektedir. Yani öğrenenlerden öğ-
              renmenin daha etkili hale gelmesi konusunda görüşler alınmaktadır.

           •   Personelin bir ekip olarak nasıl birlikte çalışacağı konusunda görüşleri alınmaktadır. Ça-
              lışanların birbirine öneri ve tavsiyelerde bulunmaları desteklenmekte ve “güven” ve “kar-


                                                                                                            11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16