Page 9 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 9
YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
Adem-i merkeziyetçi bir karar verme mekanizmas ve çalşanlarn
güçlendirilmesi
Çalşanlarn aldklar inisiyatifler için ödül sistemi
Risk hesaplamalar yapabilen liderler
Yaplan çalşmalarn veya düzenlenen eğitimlerin çalşanlarn
işine etkisinin uzun dönemli sonuçlarnn değerlendirilmesi
Farkl paydaşlarn birlikte çalşmas
Geri bildirim kültürü
Birbirlerinin deneyimlerinden yararlanma frsatlar
Öğrenen kurumları açıklamak için sistem yaklaşımı Senge (1990) tarafından gelişti-
rilmiştir. Bu kavram aynı şekilde Senge tarafından yaygınlaştırılmıştır. Senge (1990)’e göre
öğrenen kurumların aşağıdaki beş özelliğe sahip olması veya bu özellikleri işe koşması bek-
lenir:
•Bireysel beceriler ve uzmanlk
1.
•Zihinsel modeller (dünyay nasl gördüğümüz ile ilgili
2. sahip olunan kişisel alglar)
•Ortak bir vizyon
3.
•İşbirlikli öğrenme
4.
•Sistemsel düşünme (büyük resmi görme becerisi)
5.
Öğrenen kurum organik, dinamik ve sürekli değişen bir sistem olarak işlemektedir.
İnsan vücudu, her bir bölümü sağlıklı olduğu kadar sağlıklıdır. Benzer şekilde bir kurum, ça-
lışanları güçlü olduğu ölçüde güçlüdür. Öğrenen bir kuruma dönüşmede dört temel unsur
söz konusudur (Hiatt-Michael, 2001):
9