Page 12 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 12
BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ
şılıklı saygı” temel değerler olarak işe koşulmaktadır.
• Mesleki öğrenmeyi destekleyecek şekilde çok sayıda kaynak işe koşulmaktadır.
Birçok okul, personelinin öğrenme sürecini, gelişimini ve iş birliğini destekleyecek şe-
kilde çaba sarf etmektedir. Eğitimde ortaya konulan reformlar, okulların “öğrenen kurumla-
ra” dönüşmesi gerçeğini ifade etmektedir. Çünkü ancak bu şekilde okul personeli ve yöneti-
ciler birlikte çalışarak problemlere çözümler üretebilmektedir. Okulların öğrenen kurumlara
dönüşmesinin çok sayıda avantajı vardır. Öğrenen kurumlara dönüşen okullar (Field, 2019):
Çalışanların öğrenc�lerle
Çalışanların ps�koloj�k çalışma konusundak� Çalışanların okula a�d�yet
öz yeterl�ğ�ne katkı sağlar. sağlamasına yardımcı olur. okullar hakkında olumlu
�y� oluşuna katkı sağlar. Çalışanların meslek� doyum duygularını artırır ve
b�r duygunun gel�şmes�ne
katkı sağlar.
Okulların öğrenen kurumlara dönüşmesine engel bazı durumlar vardır. Bu durumlar
aşağıdaki gibidir (Field, 2019):
• “Öğrenen kurum” veya “öğrenen okul” kavramı, herkes tarafından aynı şekilde anlaşıl-
mamakta ve herkes bu kavrama farklı anlamlar yüklemektedir.
• Okullarda kurumsal öğrenmeyi finanse edecek kaynak eksikliğidir.
Eğitim kurumları etkililiğini, verimliliğini ve rekabet gücünü artırmak için gayret sarf
eder. Çünkü günümüz toplumu rekabete dayalı olup verimliliğini artıran kurumların hayat-
ta kalma olasılığı artar. Bunun doğal bir sonucu olarak okullar, çevrelerinde olup biten deği-
şimleri izleyip ilgili değişikliklere ayak uydurmalıdır. Bunun tek yolu ise okulların geleneksel
eğitim anlayışını bırakarak “öğrenen kurumlara” dönüşmelerini sağlamaktan geçmektedir
(Doğan ve Yiğit, 2015).
“Sürekli gelişim, öğrenmeye bağlılığı gerektirir.” temel yaklaşımına dayanan öğre-
nen okullarda hedeflere ulaşabilmek ile etkililiği ve verimi artırabilmek, gün geçtikçe artan
bilgiye ayak uydurmakla olasıdır. Bu çerçevede okulların kendilerini öğrenen okullara dö-
nüştürmeleri; öğretmenlerin okullarda öğrenme sürecinde “bilgi aktarıcı” rolünü terk
ederek hem kendisinin öğrenmeyi öğrenmesini hem de öğrencilerin öğrenmeyi öğ-
renmesini sağlamasını gerektirmektedir. Bunun doğal bir sonucu olarak da öğrenciler
öğrenme sürecinin merkezinde aktif bir rol oynayıp bilgiyi üreten ve paylaşan hale ge-
leceklerdir (Uğur, 2019). Kurumsal öğrenme süreci aşağıdaki aşamaları içine alacak şekilde
planlanmalıdır:
• Öğrenme/eğitim ihtiyacına ilişkin verilerin toplanması
• Eğitim programının geliştirilmesi/planlanması
• Eğitim programının pilotlanması
• Eğitim programının uygulanması
• Öğrenme sürecinde yer alan katılımcılardan geri bildirim alınması
• Alınan geri bildirimler doğrultusunda eğitim programının yeniden düzenlenmesi
12