Page 19 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 19
YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
• Önerilerde bulunma ve öngörü geliştirme,
• Başkalarının düşünce ve görüşlerine açık olma,
• Sorgulama ve araştırma,
• Kendine özgü metotlar geliştirebilme,
• İnisiyatif alabilme.
Öğrenen okul, yeniliğe ve değişime açık okul demektir. Bu sebeple okulda bir yeni-
lik çemberi oluşturulmalıdır. Öğrenen okul, diğer eğitim kurumlarıyla ve başka kurumlarla
iş birliği yapmalı, okul geliştirme ve yenilik çalışmalarını sürekli aktif hâle getirmelidir. Öğre-
nen okulların nitelikleri aşağıda maddeler halinde detaylandırılmıştır (Daşan, 2015).
1.1.1. Sistemsel Sorun Çözme
Öğrenen okulda problem çözme sürecinde; okul bir bütün olarak görülür ve ortaya
çıkan sorunların başka sorunlarla ilintili olabileceği üzerinde durulur. Öğrenen okulun pay-
daşları arasında etkili bir iletişim ve iş birliği vardır. Sorunların çözümü için sadece yöneticiler
değil bütün paydaşlar sorumluluk alır. Sistemin aksayan herhangi bir yönü okulun bütünü-
nü ve bütün paydaşları etkileyeceği için sorunların ivedilikle çözülmesi önemlidir.
1.1.2. Yeni Yaklaşımları Kullanmak ve Deneyimlerde Bulunmak
Öğrenen okullarda bilimsel yaklaşımlar kullanarak yeni bilginin sistematik bir biçim-
de araştırılması ve incelenmesine önem verilir. Deney yapmak, yeni yaklaşım ve uygulama-
ları denemek, yeni bilginin sistematik olarak araştırılmasını ve sınanmasını gerektirir. Bilim-
sel yaklaşımları benimsemek bir zorunluluktur ve sorunların çözümü için gereklidir. Ancak
deneyleri sorun çözmeden farklı olarak, mevcut zorunluluklar değil; fırsatlar, genişleyen
ufuklar ve yeni arayışlar harekete geçirir. Böylece öğrenen okullarda deneyler ve buluşlar
sayesinde öğrenme daha kolay gerçekleşir.
19