Page 20 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 20

BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ

                  1.1.1. Sistemsel Sorun Çözme başlığından bir soruna örnek verecek olursak; okul kan-
          tini tarafından satılan bir ürünün son kullanım tarihinin geçmiş olduğu ürünü alan öğren-
          ci tarafından fark edilmiş olsun. Bu sorun ilgili kantinden alışveriş yapan bütün paydaşları
          yani sistemin bütününü doğrudan etkilemektedir. Bu sorun üzerine harekete geçen Sağ-
          lık, Temizlik ve Beslenme Kulübü bilimsel yaklaşımları kullanarak son kullanım tarihi geçen
          ürünlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini araştırabilir. Araştırma kapsamında elde edilen
          bulgular okulun bütün paydaşları ile paylaşılarak herkesin bu konu hakkında öğrenmesine
          dolayısıyla farkındalık kazanmasına katkı sağlayabilir. Bununla birlikte bu konuda uzman bir
          veli varsa (gıda mühendisi vb.) ilgili veliden son kullanım tarihi geçen ürünlerle ilgili bütün
          paydaşlara yönelik bir bilgilendirme yapması istenebilir. Okul yönetimi de bu konuda bir ey-
          lem planı geliştirerek onu uygulamaya koşabilir.

          1.1.3.   Geçmiş Deneyimlerden Öğrenmek


                  Öğrenen okullarda, yaşanan sorunlar üzerinde ciddi bir biçimde çalışılarak sorunların
          gerçek nedenleri ortaya konulur. Çalışanların hepsi, okul genelinde soruna yol açan hataları
          görür ve hatalardan ders alır. Öğrenen okullarda hataların tekrar edilmemesi yaklaşımı
          temel alınır. Çalışanların sistematik bir yaklaşımla problem çözme becerileri ile yeni ve farklı
          yaklaşımlardan faydalanmalarına imkân sağlayacak çalışma ortamları, onları yeni bilgileri
          sistematik bir şekilde araştırmaya ve sınamaya yönlendirecek ve farklı deneyimleri yaşama-
          larını kolaylaştıracaktır. 1.1.2.’de son kullanma tarihi geçen ürünlerle ilgili yaşanan örnek olay-
          dan yola çıkılarak kantin denetimleri düzenli aralıklarla hem kulüp hem de okul yönetimi
          tarafından gerçekleştirilir. Burada esas amaç geçmiş deneyimlerden öğrenerek benzer so-
          runlarla karşılaşma olasılığını en aza indirmektir.

          1.1.4.   Dış Çevre ve Örnek Uygulamalardan Öğrenmek

                  Öğrenen okullar, diğer eğitim kurumlarının uygulamalarıyla kendi uygulamalarını
          sürekli olarak karşılaştırırlar. Bu sayede öğrenen okulda okul içinde değişime karşı olan di-
          renç kırılarak yeni teknoloji ve gelişmeler okulda daha kolay benimsenir. Karşılaştırma, eği-
          tim kurumunun yeni bir bakış açısı kazanması ve yaratıcı düşünceleri harekete geçirmesi
          bakımından önemli bir araçtır. Örneğin okulların gerçekleştirdiği iyi örneklerin Ortaöğretim
          Genel  Müdürlüğü  tarafından  paylaşıldığı  internet  sayfası  (http://ogmiyiornekler.meb.gov.
          tr/) düzenli olarak takip edilerek öğrenen okullar tarafından kendi okullarına bu iyi örnekler
          uyarlanabilir.



          1.1.5.   Bilginin Paylaşımı ve Kullanılması

                  Öğrenen okulda, herkesin olduğu gibi kabul edilmesi ve önemli olduğu düşüncesi ka-
          bul görmektedir. Her bir paydaşın bütün yönlerinin geliştirilmesine önem verilir. Düşünceler
          ve bilgiler paylaşıldıkça etkilerini artırır. Öğrenen okuldaki paylaşımcı yapı, bilginin yayılma-
          sını sağlar. Bilgi; yazılı, sözlü veya görüntülü şekilde paylaşılabilir. Ayrıca farklı birimler arası
          düzenlenen gezilerle, oryantasyon programlarıyla, iş başı yetiştirme programlarıyla bilginin
          aktarımı gerçekleştirilebilir. Öğrenen okuldaki çalışanlar bir faaliyete katıldığında, kazandığı
          bilgi ve becerileri diğer meslektaşlarıyla paylaşırlar. Özellikle okul yöneticileri okulda benim-
          senen uygulamalarla ilgili öğretmenleri, öğrencileri, velileri ve diğer çalışanları bilgilendirir.
          Örneğin  Sınıf  İçi  Değerlendirmede  Alternatif  (Tamamlayıcı)  Ölçme  Araçlarının  Kullanımı
          başlıklı bir hizmet içi eğitim seminerine katılan bir öğretmen bu seminerde edindiği bilgi ve
          becerileri kendi okulunda meslektaşlarıyla paylaşarak bir yaygınlaştırma faaliyeti yürütebilir.

                  Öğrenen okullarda bütün çalışanlar, yenilik ve değişim konusunda gönüllüdür. Öğ-
          renen okullarda değişim; iş birliği ve aktif katılım sayesinde olur. Öğrenme sürecine aktif
          bir biçimde katılan bütün paydaşlar değişim sürecinin de bir parçasıdır. Öğrenen okulların
          amacı sadece içinde bulunduğu zamanın ihtiyaçlarını değil gelecek zamanda duyulabilecek

            20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25