Page 20 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 20
BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ
1.1.1. Sistemsel Sorun Çözme başlığından bir soruna örnek verecek olursak; okul kan-
tini tarafından satılan bir ürünün son kullanım tarihinin geçmiş olduğu ürünü alan öğren-
ci tarafından fark edilmiş olsun. Bu sorun ilgili kantinden alışveriş yapan bütün paydaşları
yani sistemin bütününü doğrudan etkilemektedir. Bu sorun üzerine harekete geçen Sağ-
lık, Temizlik ve Beslenme Kulübü bilimsel yaklaşımları kullanarak son kullanım tarihi geçen
ürünlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini araştırabilir. Araştırma kapsamında elde edilen
bulgular okulun bütün paydaşları ile paylaşılarak herkesin bu konu hakkında öğrenmesine
dolayısıyla farkındalık kazanmasına katkı sağlayabilir. Bununla birlikte bu konuda uzman bir
veli varsa (gıda mühendisi vb.) ilgili veliden son kullanım tarihi geçen ürünlerle ilgili bütün
paydaşlara yönelik bir bilgilendirme yapması istenebilir. Okul yönetimi de bu konuda bir ey-
lem planı geliştirerek onu uygulamaya koşabilir.
1.1.3. Geçmiş Deneyimlerden Öğrenmek
Öğrenen okullarda, yaşanan sorunlar üzerinde ciddi bir biçimde çalışılarak sorunların
gerçek nedenleri ortaya konulur. Çalışanların hepsi, okul genelinde soruna yol açan hataları
görür ve hatalardan ders alır. Öğrenen okullarda hataların tekrar edilmemesi yaklaşımı
temel alınır. Çalışanların sistematik bir yaklaşımla problem çözme becerileri ile yeni ve farklı
yaklaşımlardan faydalanmalarına imkân sağlayacak çalışma ortamları, onları yeni bilgileri
sistematik bir şekilde araştırmaya ve sınamaya yönlendirecek ve farklı deneyimleri yaşama-
larını kolaylaştıracaktır. 1.1.2.’de son kullanma tarihi geçen ürünlerle ilgili yaşanan örnek olay-
dan yola çıkılarak kantin denetimleri düzenli aralıklarla hem kulüp hem de okul yönetimi
tarafından gerçekleştirilir. Burada esas amaç geçmiş deneyimlerden öğrenerek benzer so-
runlarla karşılaşma olasılığını en aza indirmektir.
1.1.4. Dış Çevre ve Örnek Uygulamalardan Öğrenmek
Öğrenen okullar, diğer eğitim kurumlarının uygulamalarıyla kendi uygulamalarını
sürekli olarak karşılaştırırlar. Bu sayede öğrenen okulda okul içinde değişime karşı olan di-
renç kırılarak yeni teknoloji ve gelişmeler okulda daha kolay benimsenir. Karşılaştırma, eği-
tim kurumunun yeni bir bakış açısı kazanması ve yaratıcı düşünceleri harekete geçirmesi
bakımından önemli bir araçtır. Örneğin okulların gerçekleştirdiği iyi örneklerin Ortaöğretim
Genel Müdürlüğü tarafından paylaşıldığı internet sayfası (http://ogmiyiornekler.meb.gov.
tr/) düzenli olarak takip edilerek öğrenen okullar tarafından kendi okullarına bu iyi örnekler
uyarlanabilir.
1.1.5. Bilginin Paylaşımı ve Kullanılması
Öğrenen okulda, herkesin olduğu gibi kabul edilmesi ve önemli olduğu düşüncesi ka-
bul görmektedir. Her bir paydaşın bütün yönlerinin geliştirilmesine önem verilir. Düşünceler
ve bilgiler paylaşıldıkça etkilerini artırır. Öğrenen okuldaki paylaşımcı yapı, bilginin yayılma-
sını sağlar. Bilgi; yazılı, sözlü veya görüntülü şekilde paylaşılabilir. Ayrıca farklı birimler arası
düzenlenen gezilerle, oryantasyon programlarıyla, iş başı yetiştirme programlarıyla bilginin
aktarımı gerçekleştirilebilir. Öğrenen okuldaki çalışanlar bir faaliyete katıldığında, kazandığı
bilgi ve becerileri diğer meslektaşlarıyla paylaşırlar. Özellikle okul yöneticileri okulda benim-
senen uygulamalarla ilgili öğretmenleri, öğrencileri, velileri ve diğer çalışanları bilgilendirir.
Örneğin Sınıf İçi Değerlendirmede Alternatif (Tamamlayıcı) Ölçme Araçlarının Kullanımı
başlıklı bir hizmet içi eğitim seminerine katılan bir öğretmen bu seminerde edindiği bilgi ve
becerileri kendi okulunda meslektaşlarıyla paylaşarak bir yaygınlaştırma faaliyeti yürütebilir.
Öğrenen okullarda bütün çalışanlar, yenilik ve değişim konusunda gönüllüdür. Öğ-
renen okullarda değişim; iş birliği ve aktif katılım sayesinde olur. Öğrenme sürecine aktif
bir biçimde katılan bütün paydaşlar değişim sürecinin de bir parçasıdır. Öğrenen okulların
amacı sadece içinde bulunduğu zamanın ihtiyaçlarını değil gelecek zamanda duyulabilecek
20