Page 23 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 23

YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN REHBER KİTABI

                  Olumlu bir öğrenme ve okul iklimine sahip okullarda, akademik gelişime ve öğren-
           meye önem atfedilir, bütün paydaşlar arasındaki iletişim kanalı açıktır, gerçekçi ve açık bir
           iletişim vardır, okula aidiyet ve okuldan memnuniyet üst düzeydedir. Okulun bütün pay-
           daşları iş birliği içindedir ve işlerine bağlıdır. Güçlü ve olumlu bir okul iklimi, okulun bütün
           çalışanları arasında etkileşime dayanan demokratik bir ortamı betimler. Öğrenen okulların
           en önemli niteliği de güçlü ve olumlu bir iklime sahip olmalarıdır (Akgedik, 2016).

           1.4.   Öğrenen Okulun Değerleri Nelerdir?

                  Okullar öğrencilerin sadece akademik bilgi ve becerileri kazandıkları yerler değil,
           toplumun küçük bir örneklemi olarak öğrencilerin toplumsal yapıyı tüm yönleriyle de-
           neyimledikleri yerlerdir. Bu sebeple okullar bir yaşam alanı olarak her bir öğrenci için millî
           ve evrensel değerlerle birlikte becerilerin içselleştirildiği öğrenme ortamları şeklinde düşü-
           nülmelidir.

                  Evrensel ve toplumsal değerler ile 21. yüzyıl becerilerini birlikte içselleştiren bir öğren-
           ci; başta kendisini, ailesini, ülkesini ve dünyayı daha iyi hâle getirecektir. Öğretim program-
           larında değerler adalet, sevgi, hoşgörü, saygı, yardımseverlik, dürüstlük, vatanseverlik, barış,
           sabır, sorumluluk, bilimsellik olarak belirlenmiştir.






























                  Değerlerin özümsenebilmesi için değer analizi ve ahlaki muhakeme yaklaşımından
           yararlanılabilir. “Değer analizi”, değerlerin neden önemsenmesi ve neden değerlere uygun
           yaşanması gerektiği konusunda öğrencilerin ikna olmasına dayalı bir yaklaşımdır. “Ahlaki
           muhakeme” yaklaşımında ise öğrencilerin değerler üzerine düşünmesi, değerlerin toplum-
           sal yaşamdaki işlevlerini fark etmesi, kısaca bilişsel süreçlerini kullanması gerekir. Ders işleniş
           sürecinde değerlerle ilgili ikilemler oluşturularak öğrencilerin muhakeme etmelerine imkân
           tanınmalıdır. Olumlu bilimsel değer ve tutumların, öğrencilerin daha sonraki öğrenmelerini
           de etkileyeceği düşünülmektedir.


                  Okullar yaşam ve öğrenme alanıdır ve değerler üzerine yapılandırılmıştır. Her
           bireyin, her toplumun kendine özgü değeri olduğu gibi her okulun da kendine özgü
           değerleri vardır. Okulların değerleri zaman içinde oluşur veya oluşturulur (Akgedik, 2016).
           Okullar değerlerle birlikte öğrencilerin sosyal duygusal becerilerinin gelişimini de hedefle-
           melidir. Sosyal duygusal beceriler, öğrencilerin bilişsel gelişiminin ötesinde bir bütün olarak
           gelişimine önemli derecede katkı sağlayan ve böylece bireylerin yaşamını önemli derece
           etkileyen önemli bir faktördür. Sosyal-duygusal beceriler, bireyin, bireysel ve sosyal hedefler
           doğrultusunda duygularını yönetmek, empati yapmak, destekleyici ilişkiler kurmak ve sağ-


                                                                                                            23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28