Page 18 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 18

BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ

           Öğrenen Okulun Nitelikleri


           •   Katılımcı politika geliştirme: Tüm paydaşların karar verme süreçlerinde aktif bir şekilde
              yer aldığı geniş katılımlı bir politika benimseme.


           •   Öğrenmeyi destekleyen kurum kültürünün geliştirilmesi,

           •   Bilginin hem eğitim kurumu içinde hem de dışında paylaşımı,

           •   Ödüllendirme sistemi kurarak katılımcılığı artıran bir yapının benimsenmesi,


           •   Öğrenmeyi motive eden kurum kültürünün geliştirilmesi,

           •   Etkin insan kaynaklarına odaklanma: Belirli bir alanda uzmanlığı olan yönetici, öğretmen,
              veli ve kurum dışından paydaşların uzmanlık alanı ile ilgili tüm paydaşları içine alan bir
              öğrenme faaliyeti düzenlemesi için işe koşulmasıdır.


           •   Sürekli ve uygun eğitim programları,

           •   Eğitim kurumu içinde bütünleşmeyi sağlayacak şekilde iletişimin benimsenmesi: Bu-
              nun sonucunda grup içi uyum tam olur, paydaşların okula bağlılığı artar ve okul yönetimi
              etkin bir şekilde faaliyetlerini gerçekleştirir.

                  Başaran (2000) ise öğrenen okulun niteliklerini aşağıdaki gibi ortaya koymaktadır
           (Şen, 2019):



           •   Değişim ve yenilik kültürü meydana getirir.

           •   Personel yetiştirmeyi önceler ve personelini destekler.


           •   Toplumsal değişim sürecinde doğru hizmeti ortaya koyar.

           •   Farklı gruplarla iş birliği içindedir ve kurum kültürünü yeniler.

           •   Üretim sürecinden ve çıktılarından geri bildirim alarak kendini sürekli güncellemeye ve
              yenilemeye çalışır.

                  Başaran (2000)’a göre, öğrenen okulda çalışan öğretmen ve yöneticilerde olması
           gereken özellikler şunlardır (Daşan, 2015):

           •   Öğrenmeyi öğrenme (mevcut bilgileri kullanarak yeni durumlar için gerekli bilgiyi kendi
              kendine üretme) ve öğretme sürecini benimsemiş olma,

           •   Bilgiyi yönetebilme (tüm paydaşların doğru bilgiye erişmesini sağlayacak şekilde okulun
              bilgilerini oluşturma, paylaşma ve kullanabilme),

           •   Amaçlar çerçevesinde hedeflerini güncelleyecek şekilde açık fikirli olma,

           •   Gerektiğinde eski düşünme kalıplarından kurtulabilme,


           •   Grup çalışmasına güdülenmiş olma,

           •   Özgür düşünme ve düşüncelerini özgürce ifade etme,



            18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23