Page 22 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 22

BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ







































                  Güçlü okul kültürüne sahip okullarda yönetici-öğretmen, öğretmen-öğretmen,
           öğretmen-öğrenci, öğretmen-veli, yani bütün okul paydaşları arasında iş birliği vardır.
           Bütün paydaşların bilgiye ulaşması için etkili bir iletişim kurulur. Bürokrasiden uzak, açık ve
           etkileşime dayalı bir iletişim vardır. Paylaştıkları ilkeler sayesinde bütün paydaşların kurum-
           sal aidiyetleri yüksektir (Akgedik, 2016).


           1.3.    Öğrenen Okul İklimi Nasıl Geliştirilir?

                  Okuldaki ilişkilerin niteliği olarak da tanımlanan okul iklimi; kişilerarası, kurumsal ve
           öğretimsel boyutları ve okul sistemi içerisindeki tüm bireylerin tutum ve davranışlarıyla iliş-
           kili etmenleri kapsayan çok boyutlu bir kavramdır.


                  Okul iklimi; bir okulu diğer okuldan ayıran, okulun her bir üyesinin davranışını et-
           kileyen okul içi ve çevreyle ilgili özellikleri kapsar. Okul iklimi oluşturma aslında bir oku-
           lun kimliğini oluşturmadır. Yani birey için kimlik ne ise, okul için de iklim odur. Bir okulun
           başka okullar tarafından olumlu ya da olumsuz algısı üzerinde, okul iklimi oldukça büyük
           bir önem teşkil eder.


                  Bir kurum olarak okulun hedefi, öğrenmeyi öğrenen bireyler yetiştirmektir. Bunun
           gerçekleşmesi için de etkin bir öğrenme ortamının sağlanması gerekmektedir. Bir okuldaki
           öğrenme ortamının niteliğini belirleyen, o okulun iklimidir. Bir okulun iklimi demek, o okul-
           daki bütün paydaşların; öğrenci, öğretmen, idare ve veliler arası iletişimin niteliğine, öğren-
           me sürecine herkesin etkin katılımına, çalışanların kurum kültürüne yönelik ortak algılarına
           işaret eder.

                  Şişman (2002)’a göre etkili bir öğrenme iklimine sahip okullarda sorunların çözümü
           sürecinde herkesin katılımı vardır ve okulun hedefleri herkes tarafından bilinir ve benimse-
           nir. Okuldaki herkes birbirine güvenir ve hiç kimse sorumluluk almaktan kaçınmaz. Öğrenci
           başarısı yüksektir. Öğrencilerin ve öğretmenlerin moral düzeyi yüksektir. Okulun etkinlikle-
           ri, okulun doğasını algılayan çevre tarafından destek görür (Akgedik, 2016).



            22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27