Page 24 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 24

BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ

          lıklı benlik geliştirmek için gerekli bilgi, beceri ve eğilimleri edinerek uygulayabilmesini ifade
          etmektedir.

                  Öğrenen okulların belli değerlerinin vurgulanması gerektiğini belirten Töremen (1999)
          bu değerleri aşağıdaki gibi belirlemiştir (Akgedik, 2016):

          •   Herkesin olduğu gibi kabul edilmesi ve değerli olduğu düşüncesi,

          •   Bireysel  kapasite  ve  başarı: Öğrenen okulda her öğrencinin öğrenebileceğine inanılır
              ki bu nedenle koşulları kabullenmektense öğrenmeyi engelleyen sorunların temeline
              odaklanıp sorunları çözmek önemlidir.

          •   Hem iddialı olma hem de kendine güvenme,

          •   Sorumluluk ve özerklik için güçlendirme: Öğrenen okul bilgiyi doğrudan öğretmeyi de-
              ğil, bilgiye ulaşma yollarını öğretmelidir. Bu durum da özgüven, esneklik ve değişime
              açık olmayı beraberinde getirecektir.

          •   Toplum ve başkaları için sorumluluk almak: Öğrenen okul, paydaşlarına okullarının kali-
              tesi için sorumluluk almalarını öğretir. Öğrenen okulda girişimcilik için cesaretlenen pay-
              daşlar, kararlar almaya başlayacak, böylece sorumluluk almayı da kabulleneceklerdir.


          •   Vizyon  ve  hedef: Öğrenen okul, öğrencilerinden her zaman ümitli olan, gelecek için
              mutlu olmayı öngören, öğrenme ve öğretme için çabalayan, başarıyı hedefleyen bir ku-
              rumdur. Öğrenen okulda okul yöneticisi; vizyon sahibi olan, öğretmenine, öğrencisine,
              yardımcı personeline ve eğitimden beklentisi olan herkese başarıya nasıl ulaşacaklarını
              anlatıp rehberlik eden eğitim lideridir. Öğrenen okulda karşılaşılan problemleri çözmek,
              öğrenme engellerini ortadan kaldırmak, öğretmenlerini, öğrencilerini ve yardımcı perso-
              nelini öğrenmeye motive etmek ve ortak bir vizyon oluşturabilmek için iyi yetişmiş okul
              yöneticilerine ihtiyaç vardır.

          •   Personel ilgisi: Öğrenen okulda iş birliği ve dayanışma okulun geleceğinin esasıdır.


          •   Kalite için araştırma: Öğrenen okul, her öğrenci için araştırma ortamı oluşturur.

          •   Veli katılımı: Öğrenen okulda öğretmenler, veliler ve toplum hem karşılıklı hem de ba-
              ğımsız olarak doğru ve faydalı olanı uygulamaya çalışırlar. Öğrenen okulda veliler, ço-
              cuklarının eğitiminde merkezî role sahip olduklarından eğitimci olarak kabul edilirler ve
              çocuklarının eğitimine katılmaya okul tarafından teşvik edilirler.

          •   Toplum ilgisi: Bir okul topluma hizmet etmezse ayakta kalması güçtür. Başarıya ancak
              okul ve toplum beraber çalışırsa ulaşılabilir.

                  Öğrenen her okul kendi vizyon ve misyonunu dikkate alarak belirli değerleri ön plana
          çıkarabilir. Örneğin sorumluluk değeri bir okulda başat değer olarak benimsenebilir. Öğre-
          nen okullarda sürekli öğrenme esas olduğu için bütün paydaşlar hem kendi öğrenmelerin-
          den hem de öğrendiklerini okulun diğer paydaşlarıyla paylaşmaktan sorumludur. Kantinde
          son kullanım tarihi geçen ürünle ilgili örneğe dönecek olursak; ürünün son kullanma tarihini
          fark eden öğrenci sorumlu davranmış ve okulun bütün paydaşlarını etkilemesi muhtemel
          durumu ilgili kişilerle paylaşmıştır. Bununla birlikte Sağlık, Temizlik ve Beslenme Kulübü’n-
          de yer alan öğrenciler konuyla ilgili araştırma yapma sorumluluğunu üstlenmiş ve elde et-
          tiği bilgileri aynı sorumlulukla paylaşmıştır. Hem okul yönetimi hem de ilgili kulüp, sorum-
          luluğun devamı neticesinde kantin denetimlerini düzenli aralıklarla gerçekleştirmiştir. Bu
          örnekte olduğu gibi okullar tarafından bazı değerler ön plana alınarak bütün paydaşların
          kazanması yönünde faaliyetler gerçekleştirilmelidir.


            24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29