Page 32 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 32

BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ


                                                ÖĞRENEN OKULDAN ÜRETKEN OKULA

                  Okulların çevrelerindeki değişim, okulları doğrudan etkilemektedir. Okullar içinde
          yaşadıkları ekosistemden bağımsız kalamaz ve okul çevresindeki hızlı değişimler eğitim sis-
          teminin dengesini kaybetmesine neden olmakta ve özellikle eğitimin ekonomik işlevi ön
          plana çıkmaktadır. Gittikçe daha fazla sayıda insan geleneksel okulda aradıklarını bulama-
          maktadır. Önümüzdeki yıllarda çok farklı alanlardaki disiplinlerin bir arada olduğu derslerin
          artacağı düşünülmektedir.  Bütün  bunların yanı sıra  bilgiye  daha  kolay  ulaşılabildiğinden
          bilgiye yalnızca sahip olan değil, bilgiyi analiz edebilen, araştırma yapabilen öğrenciler ön
          plana çıkacaktır.


                  Her çağın kendi okulunu inşa etmesi gerekir. Önemli olan okulun hem içerisinde bu-
          lunduğu dönemin hem de gelecek dönemlerin ihtiyaçlarına uygun olarak yapılandırılma-
          sıdır. Bilim ve teknolojinin gelişimi ile birlikte son yıllarda yaşam boyu öğrenme ve yaşam
          becerilerinin edinimi ön plana çıkmıştır. Bu gelişmelerin eğitim süreçlerinde ve uygulama-
          larında da önemli etkileri olmuştur. Bunun sonucu olarak da eğitim kurumları üretkenliği ve
          üreticiliği merkeze alacak şekilde kendilerini yenilemişlerdir. Üretken bir öğrenme ortamı-
          nın özellikleri aşağıdaki gibi tanımlanabilir (Ansyari, 2014):





                  Hedef yönelimli öğrenme (Öğrencilerin bu hedefler hakknda farkndalğa sahip
                  olmas da önem arz etmektedir.)


                       Gerçekçi (otantik) ve gerçek yönelimli öğrenme (Öğrencilere kazandrlan
                       becerilerin gündelik yaşamda karşlğnn olmas gerekmektedir.)

                         Aktif öğrenmeyi içine alan faaliyetler (Öğrencilerin aktif bir şekilde bütün
                         duyu organlaryla sürece dâhil olduğu ve yaparak-yaşayarak öğrendiği
                         etkinlikler büyük bir önem arz etmektedir.)
                         Öz-düzenlemeyi merkeze alan etkinlikler (Öğrencilerin bağmsz birer
                         öğrenen olmalar ve kendi öğrenme süreçlerinin sorumluluğunu almalar
                         önemlidir.)

                       Destekleyici öğrenme mekanizmalar


                  Yanstc öğrenme (Üst düzey öğrenme olarak tanmlanabilir ve öğrencilerin içsel
                  olarak öğrendikleri hakknda düşünmelerini içine almaktadr.)



                  Üretkenlik, kaynakların ne kadar iyi kullanıldığının bir ölçüsüdür. Üretkenlik, çıktıla-
           rın veya kazanımların girdilere oranı biçiminde tanımlanabilir. Üretkenliği yönetmek, aynı
           miktarda girdi ile daha fazla çıktı elde etmektir. Eğitim sektöründe üretkenliğin ölçülmesi,
           verimliliğin ölçülmesini gerektirmektedir. Verimlilik genellikle oranlar kullanılarak ölçülür ve
           elde edilen çıktılar, girdilerle karşılaştırılır (Darra, 2006). Üretken okulda öğrenme süreçle-
           rinin çıktıya dayalı gerçekleştirilmesi esastır. Geleneksel okul ile üretken okula ait karşılaş-
           tırma Tablo 2’de sunulmuştur.













            32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37