Page 32 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 32
BİLGİ VE BECERİ BÜTÜNLÜĞÜNDE ÖĞRENEN OKUL KÜLTÜRÜ
ÖĞRENEN OKULDAN ÜRETKEN OKULA
Okulların çevrelerindeki değişim, okulları doğrudan etkilemektedir. Okullar içinde
yaşadıkları ekosistemden bağımsız kalamaz ve okul çevresindeki hızlı değişimler eğitim sis-
teminin dengesini kaybetmesine neden olmakta ve özellikle eğitimin ekonomik işlevi ön
plana çıkmaktadır. Gittikçe daha fazla sayıda insan geleneksel okulda aradıklarını bulama-
maktadır. Önümüzdeki yıllarda çok farklı alanlardaki disiplinlerin bir arada olduğu derslerin
artacağı düşünülmektedir. Bütün bunların yanı sıra bilgiye daha kolay ulaşılabildiğinden
bilgiye yalnızca sahip olan değil, bilgiyi analiz edebilen, araştırma yapabilen öğrenciler ön
plana çıkacaktır.
Her çağın kendi okulunu inşa etmesi gerekir. Önemli olan okulun hem içerisinde bu-
lunduğu dönemin hem de gelecek dönemlerin ihtiyaçlarına uygun olarak yapılandırılma-
sıdır. Bilim ve teknolojinin gelişimi ile birlikte son yıllarda yaşam boyu öğrenme ve yaşam
becerilerinin edinimi ön plana çıkmıştır. Bu gelişmelerin eğitim süreçlerinde ve uygulama-
larında da önemli etkileri olmuştur. Bunun sonucu olarak da eğitim kurumları üretkenliği ve
üreticiliği merkeze alacak şekilde kendilerini yenilemişlerdir. Üretken bir öğrenme ortamı-
nın özellikleri aşağıdaki gibi tanımlanabilir (Ansyari, 2014):
Hedef yönelimli öğrenme (Öğrencilerin bu hedefler hakknda farkndalğa sahip
olmas da önem arz etmektedir.)
Gerçekçi (otantik) ve gerçek yönelimli öğrenme (Öğrencilere kazandrlan
becerilerin gündelik yaşamda karşlğnn olmas gerekmektedir.)
Aktif öğrenmeyi içine alan faaliyetler (Öğrencilerin aktif bir şekilde bütün
duyu organlaryla sürece dâhil olduğu ve yaparak-yaşayarak öğrendiği
etkinlikler büyük bir önem arz etmektedir.)
Öz-düzenlemeyi merkeze alan etkinlikler (Öğrencilerin bağmsz birer
öğrenen olmalar ve kendi öğrenme süreçlerinin sorumluluğunu almalar
önemlidir.)
Destekleyici öğrenme mekanizmalar
Yanstc öğrenme (Üst düzey öğrenme olarak tanmlanabilir ve öğrencilerin içsel
olarak öğrendikleri hakknda düşünmelerini içine almaktadr.)
Üretkenlik, kaynakların ne kadar iyi kullanıldığının bir ölçüsüdür. Üretkenlik, çıktıla-
rın veya kazanımların girdilere oranı biçiminde tanımlanabilir. Üretkenliği yönetmek, aynı
miktarda girdi ile daha fazla çıktı elde etmektir. Eğitim sektöründe üretkenliğin ölçülmesi,
verimliliğin ölçülmesini gerektirmektedir. Verimlilik genellikle oranlar kullanılarak ölçülür ve
elde edilen çıktılar, girdilerle karşılaştırılır (Darra, 2006). Üretken okulda öğrenme süreçle-
rinin çıktıya dayalı gerçekleştirilmesi esastır. Geleneksel okul ile üretken okula ait karşılaş-
tırma Tablo 2’de sunulmuştur.
32