Page 39 - Bilgi ve Beceri Bütünlüğünde Öğrenen Okul Kültürü
P. 39
YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
2.5. Üretken Okul Uygulama Örnekleri
Üretken okul uygulamaları, okul türlerine ve okulun hem paydaşlarına hem de kattığı
değere göre farklılık gösterebilir. Burada esas amaç okulların öğrendikleri bilgi ve becerileri
ürüne dönüştürüp çıktıya dayalı öğrenmenin gerçekleşmesidir. Bu kapsamda üretken okul-
lara ait olası uygulama örnekleri yer almaktadır:
• Patent, marka ve faydalı model üretimi (yara bandı, termal kamera vb.),
• Veri tabanı ve web programcılığı (blokzincir altyapısı oluşturma, kodlama, robotik yapay
zekâ çalışmaları vb.),
• Ulusal proje çalışmaları (TÜBİTAK projeleri, kalkınma ajansı projeleri, TEKNOFEST vb.)
gerçekleştirme,
• Uluslararası projeler (ERASMUS+, e-Twinning projeleri) gerçekleştirme,
• Gündelik yaşamda karşılaşılan toplumsal veya bilimsel otantik bir problem için proje ve
çözüm önerisi geliştirme (engellilerin yaşamlarında karşılaştıkları zorlukların giderilmesi-
ne veya çevre kirliliğinin önlenmesine yönelik çözüm önerileri ortaya koyma gibi),
• Katma değeri olan bir ürün geliştirme (okulun kendi elektriğini üretmesi, organik gübre
üretimi, sabun, temizlik malzemesi üretimi, fermente gıda üretimi, okul seralarında bitki
üretme ve ata tohumu yetiştirme vb.),
• Toplumsal farkındalığı artırıcı çalışmalar ortaya koyma (bir dergi, broşür, afiş vb. oluştu-
rup bunu yerel halk ile paylaşma),
• Kültür ve Edebiyat Kulübü tarafından belirli bir tema üzerine okulun bütün paydaşları-
nın katıldığı şiir ve düz yazı yazma etkinliği düzenleme,
• Okul yönetiminin ve öğretmenlerin MEB Robot Yarışması gibi uluslararası yarışmalara
katılım konusunda öğrencileri cesaretlendirmesi. Buna ek olarak okul düzeyinde ve yerel
düzeyde üretkenliği ön plana çıkaran buna benzer yarışmalara katılınabileceği gibi ya-
rışmalar da düzenlenebilir.
• Yerel çevrede belirli toplumsal konularda (sağlıklı beslenme, teknoloji bağımlılığı, afet
risk yönetimi vb.) tarama araştırması yapıp araştırma raporları hazırlama.
Öğrenen ve üretken okulların paydaşlarının öğrenme ve üretim sürecindeki rolünü
ortaya koyan bir örnek aşağıda sunulmuştur.
39