Page 100 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 100

Öğretim Programı Okuryazarlığı                EK 1: Felsefe 10 (10.2.1. - Anlama) Ders Planı Örneği


                  •  Öğrencilere, gelecek hafta işlenecek ders için tutarlılık, çelişiklik, gerçeklik, doğruluk, temellendirme
                    ve argüman kavramları hakkında araştırma yapmaları gerektiği belirtilir.
                  •  Aşağıdaki tabloda verilen tutarlılık, çelişiklik, gerçeklik, doğruluk, temellendirme ve argüman kavramla-
                    rının tanımları ve ilgili örnekleri açıklanır. Süreçte öğrencilerden yeni örnekler istenir (30 dk.).

                   Tanımlar                                  Örnekler
                   Argüman                                   •  Argümanlar akıl yürütmeler ile kurulur.
                   •  Belli kanıtlara dayanarak ortaya çıkarılan yeni bir yar-  •  1.  Öncül:  Üniversite  sınavında  başarılı  olmak
                     gıdır.                                      istiyorsanız planlı çalışmalısınız.
                   •  Öncüllerden sonuca varma işlemine argümantasyon   •  2. Öncül: Planlı çalışmak, zihni yöntemli çalış-
                     denir.                                      maya yönlendirir.
                   •  Bir  argümanın  geçerliliği,  mantık  ve  bilgi  açısından  •  Sonuç: O hâlde sınavda başarılı olanlar zihinlerini
                     doğru olmasına bağlıdır.                  yöntemli çalışmaya yönlendirebilenlerdir.
                   •  Geçerlilik sadece tümdengelimsel argümanlarda ara- •  “Yağmur yağarsa yerler ıslanır.”, “Yağmur yağıyor.”
                     nır.                                      Öncüllerine  dayanarak    “O  hâlde  yerler  ıslanır.”
                   •  Tümdengelimsel  argümanların  öncülleri  doğruysa   sonucundan  oluşan  tümdengelimsel  argüman
              3-DERSİN İŞLENİŞİ  •  Bir argüman; karşı görüşü çürütmek, söyleyenin kişi-  öncülleri  bilgi  açısından  doğrudur  ve  argüman
                                                               sağlam  bir  argümandır.  Çünkü  bu  argümanların
                     sağlam argüman olarak nitelendirilir.
                                                               geçerli bir formdadır.
                     liğine saldırmak, onu şaşırtmak için mantıksız soru-
                     lardan oluşuyorsa ve istenerek ustaca tutarsızca ku- •  Birçok gözleme dayanarak “Bütün kuğular beyaz-
                     ruluyorsa bunlar hileli argümanlar (safsata,  sofistik)
                                                               ve  yüksek  olasılık  barındırdığından  sadece  ikna
                     olarak kabul edilir.                      dır.” sonucuyla kurulan argüman tümevarımsaldır
                                                               edicidir.
                                                             •  Ali, sinemaya gitmeyi istemediğinden sosyal de-
                                                               ğildir.  Sosyal  olmadığından  sinemaya  gitmek  is-
                                                               temez.  (Bu  ifade  argüman  değildir.  Burada  kısır
                                                               döngü safsatası vardır.)
                   Tutarlılık                                •  “Bütün insanlar canlıdır.” ile “Bütün bitkiler canlı-
                   •  Argümanın  ya  da  argümanı  oluşturan  önermelerin   dır.” önermeleri birbiriyle tutarlıdır.
                     kendi içinde veya birbiriyle olan uygunluğudur.  •  “Bugün hava güneşlidir.” ile “Bugün yağmur yağa-
                   •  Tutarlı önermeler birbiriyle çelişmez.   cak.” önermeleri birbiriyle tutarsızdır ve bu öner-
                                                               melere dayanan argüman da sağlam değildir.

                   Çelişiklik                                •  “Her  üçgen  üç  kenarlı  bir  şekildir.”  yargısı,  “Bazı
                   •  Özneleri  ve  yüklemleri  aynı  olmasına  rağmen  nitelik   üçgenler  üç  kenarlı  değildir.”  yargısıyla  çelişir.
                     ve nicelik bakımından farklı yapıda iki önermenin bir-  Çünkü bu önermeler nitelik ve nicelik yönünden
                     biriyle aynı anda tutarlı olmamasına denir.  farklıdır.



             Konu kavramlarının doğru ve eksiksiz öğrenilmesi için bilgi notları hazırlanır ve ilgili açıklamalar yapılır. Bilgiler anlatım
             yöntemiyle öğrencilere sunulur.
             Bu bilgilerle kavramların tanımları ve özellikleri örnekleriyle verilir.
             Bilgiler öğrencilere tablo hâlinde verilerek hatalı öğrenmeler engellenmeye çalışılır ve öğrencilerin bireysel öğrenmeleri
             desteklenir.
             Öğrencilerden örnek istenerek onların akıl yürütme, argümantasyon, ifade ve yazma becerilerini geliştirmek amaçlanır.



             Öğrencilere, kavram araştırma görevi verilerek onların gelecek hafta yapılacak derse hazır gelmeleri sağlanır. Böylece
             öğrencilerin bilgi okuryazarlığı becerileri desteklenmeye çalışılır.
             Bu konu yeni bir öğrenme olduğu için öğrencilere derse hazırlıklı gelmelerinin önemi vurgulanır.
             Araştırmayla öğrencilerin sorumluluk değerini ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliğini kazanmaları amaçlanır.




       98 98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105