Page 100 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 100
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 1: Felsefe 10 (10.2.1. - Anlama) Ders Planı Örneği
• Öğrencilere, gelecek hafta işlenecek ders için tutarlılık, çelişiklik, gerçeklik, doğruluk, temellendirme
ve argüman kavramları hakkında araştırma yapmaları gerektiği belirtilir.
• Aşağıdaki tabloda verilen tutarlılık, çelişiklik, gerçeklik, doğruluk, temellendirme ve argüman kavramla-
rının tanımları ve ilgili örnekleri açıklanır. Süreçte öğrencilerden yeni örnekler istenir (30 dk.).
Tanımlar Örnekler
Argüman • Argümanlar akıl yürütmeler ile kurulur.
• Belli kanıtlara dayanarak ortaya çıkarılan yeni bir yar- • 1. Öncül: Üniversite sınavında başarılı olmak
gıdır. istiyorsanız planlı çalışmalısınız.
• Öncüllerden sonuca varma işlemine argümantasyon • 2. Öncül: Planlı çalışmak, zihni yöntemli çalış-
denir. maya yönlendirir.
• Bir argümanın geçerliliği, mantık ve bilgi açısından • Sonuç: O hâlde sınavda başarılı olanlar zihinlerini
doğru olmasına bağlıdır. yöntemli çalışmaya yönlendirebilenlerdir.
• Geçerlilik sadece tümdengelimsel argümanlarda ara- • “Yağmur yağarsa yerler ıslanır.”, “Yağmur yağıyor.”
nır. Öncüllerine dayanarak “O hâlde yerler ıslanır.”
• Tümdengelimsel argümanların öncülleri doğruysa sonucundan oluşan tümdengelimsel argüman
3-DERSİN İŞLENİŞİ • Bir argüman; karşı görüşü çürütmek, söyleyenin kişi- öncülleri bilgi açısından doğrudur ve argüman
sağlam bir argümandır. Çünkü bu argümanların
sağlam argüman olarak nitelendirilir.
geçerli bir formdadır.
liğine saldırmak, onu şaşırtmak için mantıksız soru-
lardan oluşuyorsa ve istenerek ustaca tutarsızca ku- • Birçok gözleme dayanarak “Bütün kuğular beyaz-
ruluyorsa bunlar hileli argümanlar (safsata, sofistik)
ve yüksek olasılık barındırdığından sadece ikna
olarak kabul edilir. dır.” sonucuyla kurulan argüman tümevarımsaldır
edicidir.
• Ali, sinemaya gitmeyi istemediğinden sosyal de-
ğildir. Sosyal olmadığından sinemaya gitmek is-
temez. (Bu ifade argüman değildir. Burada kısır
döngü safsatası vardır.)
Tutarlılık • “Bütün insanlar canlıdır.” ile “Bütün bitkiler canlı-
• Argümanın ya da argümanı oluşturan önermelerin dır.” önermeleri birbiriyle tutarlıdır.
kendi içinde veya birbiriyle olan uygunluğudur. • “Bugün hava güneşlidir.” ile “Bugün yağmur yağa-
• Tutarlı önermeler birbiriyle çelişmez. cak.” önermeleri birbiriyle tutarsızdır ve bu öner-
melere dayanan argüman da sağlam değildir.
Çelişiklik • “Her üçgen üç kenarlı bir şekildir.” yargısı, “Bazı
• Özneleri ve yüklemleri aynı olmasına rağmen nitelik üçgenler üç kenarlı değildir.” yargısıyla çelişir.
ve nicelik bakımından farklı yapıda iki önermenin bir- Çünkü bu önermeler nitelik ve nicelik yönünden
biriyle aynı anda tutarlı olmamasına denir. farklıdır.
Konu kavramlarının doğru ve eksiksiz öğrenilmesi için bilgi notları hazırlanır ve ilgili açıklamalar yapılır. Bilgiler anlatım
yöntemiyle öğrencilere sunulur.
Bu bilgilerle kavramların tanımları ve özellikleri örnekleriyle verilir.
Bilgiler öğrencilere tablo hâlinde verilerek hatalı öğrenmeler engellenmeye çalışılır ve öğrencilerin bireysel öğrenmeleri
desteklenir.
Öğrencilerden örnek istenerek onların akıl yürütme, argümantasyon, ifade ve yazma becerilerini geliştirmek amaçlanır.
Öğrencilere, kavram araştırma görevi verilerek onların gelecek hafta yapılacak derse hazır gelmeleri sağlanır. Böylece
öğrencilerin bilgi okuryazarlığı becerileri desteklenmeye çalışılır.
Bu konu yeni bir öğrenme olduğu için öğrencilere derse hazırlıklı gelmelerinin önemi vurgulanır.
Araştırmayla öğrencilerin sorumluluk değerini ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliğini kazanmaları amaçlanır.
98 98