Page 101 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 101

EK 1: Felsefe 10 (10.2.1. - Anlama) Ders Planı Örneği          Öğretim Programı Okuryazarlığı



                      Gerçeklik
                      •  Kelime anlamına göre var olan her şeydir. Somut veya soyut   •  İnsan, ölümlüdür. (Gerçek)
                        olabilir.                                   •  Taş, serttir. (Somut gerçek)
                      •  Somut gerçeklik insan zihninden bağımsız olarak var olan,   •  3, 2’den büyüktür. (Soyut gerçek)
                        varlığı insana bağlı olmayan maddesel gerçekliklerdir.
                      •  Soyut gerçeklik ise bizzat insanın akılsal ve ruhsal yönüne
                        bağlı olan gerçekliklerdir. Bir çınar ağacı somut gerçekli-
                        ğe, matematiksel temel önermeler soyut gerçekliğe örnek
                        gösterilebilir.
                      Doğruluk                                      •  “Güneş,  her  gün  doğar  ve  batar.”  (Olgusal
                      •  Doğruluk olgusal ve formel olarak iki anlam taşır.  doğru)
                      •  Olgusal açıdan doğruluk bir ifadenin gerçek ile örtüşmesi- •  “Üçgenin  iç  açılarının  toplamı  180  derece-
                        dir. Buna bilgi doğrusu da denir.             dir.” (Mantıksal doğru)
                      •  Formel açıdan doğruluk ise ifadelerin mantıksal açıdan tu-
                        tarlı olmasıdır. Buna mantık doğrusu da denir.
                      Temellendirme                                 •  Descartes  “Düşünüyorum  öyleyse  varım.”
                      •  Görüşlerin geçerliliğini veya geçersizliğini göstermek için yapı-  görüşünü  temellendirerek  oluşturmuştur.
                        lan gerekçelendirmedir.                       Descartes ilk önce dünyaya ilişkin tüm bil-
                      •  Felsefede temellendirme mantıksal açıdan kanıtlama veya çü-  gisinden,  algılarından  ve  hatta  varlığından
                 3-DERSİN İŞLENİŞİ  •  Filozofun  probleme  yönelik  temellendirme  yaparak  ulaşmış   düşünme eylemini gerçekleştirerek yaptığı
                                                                      şüphe  etmiş  ve  daha  sonra  tüm  bunları
                        rütme anlamına gelir. Düşüncenin ya da görüşün dayanaklarını
                        göstermeyle ya da gerekçelerini ortaya koymayla yapılır.
                                                                      sonucuna  varır.  Buradan  hareketle  var  ol-
                        olduğu cevabın doğruluğuna, yapmış olduğu temellendirmenin
                                                                      duğu bilgisine ulaşır. Düşünmeyi var olma-
                        yapısal tutarlılığına bakılarak karar verilir.
                    •  Aşağıda verilen “3. Uygulama” yaptırılır. (45 dk.)  nın ön koşulu olarak sunar.

                     3. UYGULAMA
                     Yönerge: Aşağıda genel ağ linkleri verilen Ortaöğretim Genel Müdürlüğüne ait “Felsefe 10 Beceri Te-
                     melli Etkinlik Kitabı" ilgili etkinliklerini sırasıyla yapınız.
                                                         http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/
                                                         kitap/beceri_temelli/10/felsefe/index.html#p=47

                                                            3. uygulamayla dijital ortamda yer alan etkinlikler, konu-
                                                            nun  tutarlılık, çelişiklik, gerçeklik, doğruluk, temellen-
                                                            dirme ve argüman kavramlarını bilgi ve beceri açısından
                                                            karşılayacak nitelikte olduğu için seçilir.
                                                            Uygulamadaki sorularla öğrencilerin süreç içinde de-
                                                            ğerlendirmeleri yapılarak eksik ya da yanlış öğrenmeleri
                                                            belirlemek amaçlanır. Böylece öğrencilerin, kendilerini
                                                            süreç içinde değerlendirmelerine ve dönüt elde etmele-
                                                            rine imkân sağlar.
                                                            Uygulamayla öğrencilerin dijital yetkinliklerinin yanı sıra
                                                            matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkin-
                        Görsel 1.4: Önermelerde tutarlılık ve çelişiklik  liklerini de geliştirmek hedeflenir.
                                                            Hatalı argümana dikkat çekilerek öğrencilerin dürüstlük
                                                            değerini kazanmaları hedeflenir.
                                                            Uygulamayla öğrencilerin eleştirel düşünme genel bece-
                                                            rilerinin yanı sıra akıl yürütme, argümantasyon, analitik
                                                            düşünme, ifade ve yazma becerilerini de geliştirmek
                                                            amaçlanır.


                                                                                                         99 99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106