Page 101 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 101
EK 1: Felsefe 10 (10.2.1. - Anlama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Gerçeklik
• Kelime anlamına göre var olan her şeydir. Somut veya soyut • İnsan, ölümlüdür. (Gerçek)
olabilir. • Taş, serttir. (Somut gerçek)
• Somut gerçeklik insan zihninden bağımsız olarak var olan, • 3, 2’den büyüktür. (Soyut gerçek)
varlığı insana bağlı olmayan maddesel gerçekliklerdir.
• Soyut gerçeklik ise bizzat insanın akılsal ve ruhsal yönüne
bağlı olan gerçekliklerdir. Bir çınar ağacı somut gerçekli-
ğe, matematiksel temel önermeler soyut gerçekliğe örnek
gösterilebilir.
Doğruluk • “Güneş, her gün doğar ve batar.” (Olgusal
• Doğruluk olgusal ve formel olarak iki anlam taşır. doğru)
• Olgusal açıdan doğruluk bir ifadenin gerçek ile örtüşmesi- • “Üçgenin iç açılarının toplamı 180 derece-
dir. Buna bilgi doğrusu da denir. dir.” (Mantıksal doğru)
• Formel açıdan doğruluk ise ifadelerin mantıksal açıdan tu-
tarlı olmasıdır. Buna mantık doğrusu da denir.
Temellendirme • Descartes “Düşünüyorum öyleyse varım.”
• Görüşlerin geçerliliğini veya geçersizliğini göstermek için yapı- görüşünü temellendirerek oluşturmuştur.
lan gerekçelendirmedir. Descartes ilk önce dünyaya ilişkin tüm bil-
• Felsefede temellendirme mantıksal açıdan kanıtlama veya çü- gisinden, algılarından ve hatta varlığından
3-DERSİN İŞLENİŞİ • Filozofun probleme yönelik temellendirme yaparak ulaşmış düşünme eylemini gerçekleştirerek yaptığı
şüphe etmiş ve daha sonra tüm bunları
rütme anlamına gelir. Düşüncenin ya da görüşün dayanaklarını
göstermeyle ya da gerekçelerini ortaya koymayla yapılır.
sonucuna varır. Buradan hareketle var ol-
olduğu cevabın doğruluğuna, yapmış olduğu temellendirmenin
duğu bilgisine ulaşır. Düşünmeyi var olma-
yapısal tutarlılığına bakılarak karar verilir.
• Aşağıda verilen “3. Uygulama” yaptırılır. (45 dk.) nın ön koşulu olarak sunar.
3. UYGULAMA
Yönerge: Aşağıda genel ağ linkleri verilen Ortaöğretim Genel Müdürlüğüne ait “Felsefe 10 Beceri Te-
melli Etkinlik Kitabı" ilgili etkinliklerini sırasıyla yapınız.
http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/
kitap/beceri_temelli/10/felsefe/index.html#p=47
3. uygulamayla dijital ortamda yer alan etkinlikler, konu-
nun tutarlılık, çelişiklik, gerçeklik, doğruluk, temellen-
dirme ve argüman kavramlarını bilgi ve beceri açısından
karşılayacak nitelikte olduğu için seçilir.
Uygulamadaki sorularla öğrencilerin süreç içinde de-
ğerlendirmeleri yapılarak eksik ya da yanlış öğrenmeleri
belirlemek amaçlanır. Böylece öğrencilerin, kendilerini
süreç içinde değerlendirmelerine ve dönüt elde etmele-
rine imkân sağlar.
Uygulamayla öğrencilerin dijital yetkinliklerinin yanı sıra
matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkin-
Görsel 1.4: Önermelerde tutarlılık ve çelişiklik liklerini de geliştirmek hedeflenir.
Hatalı argümana dikkat çekilerek öğrencilerin dürüstlük
değerini kazanmaları hedeflenir.
Uygulamayla öğrencilerin eleştirel düşünme genel bece-
rilerinin yanı sıra akıl yürütme, argümantasyon, analitik
düşünme, ifade ve yazma becerilerini de geliştirmek
amaçlanır.
99 99