Page 103 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 103
EK 1: Felsefe 10 (10.2.1. - Anlama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
• Aşağıdaki bulmacayı öğrencilerin çözmeleri istenir. (25 dk.)
1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
4-DEĞERLENDİRME SOLDAN SAĞA YUKARDAN AŞAĞIYA
2- Belli bir alanda kendini özel olarak yetiştirmiş, o
1-Yargının nesnesiyle olan uygunluğudur. Yargı, nesnesine,
alanda geniş ve ayrıntılı bilgisi olan kişi.
yani gerçeğe uygunsa “doğru”, değilse “yanlış”tır.
6-Bir şeyin doğruluğu, gerçekliği konusunda inandırıcı 3- Doğrulanabilir ya da yanlışlanabilir olmak zorunda
olan ifadele.
belge.
4- Düşünme, kavrama, karşılaştırma, değerlendirme
10- Önermelerin biçimiyle ilgili, doğruluğu gözlem ve gibi yollara başvurularak, kişi, durum ya da nesnelerin
deneyle değil akıl aracılığı ile bilinen yargılardır. eleştirici bir biçimde değerlendirilmesi.
13-Varlık, bilgi, dil ve değerler alanıyla ilgili problemleri 5- Akla, mantığa, gerçeğe uygun olan.
akılcı ve tenkitçi bir yaklaşımla ele alıp temellendirmeye 7-İki farklı şey arasındaki benzerlik veya benzerliklerden
çalışan düşünce adamı. hareket edilerek birincisi için dile getirilenlerin diğeri
için de söz konusu olduğunu ifade etme.
15-İnsanın kendisi üzerine, yaşam üzerine, toplum ve 8- Bir olayın doğurduğu, yol açtığı başka bir olay ya da
evren üzerine düşünmesi sonucunda ortaya çıkmış bir durum ya da bir sorunun sona ulaştığında içinde bulun-
disiplin. duğu durum.
16-Akıl yürütmelerde sonucun öncüllerden zorunlu 9- Bir önermenin diğer önermelerle gerçeklik veya
olarak çıkmasıdır. doğruluk açısından aynı niteliği taşıması durumu.
17-Bir akıl yürütmede sonuca kaynak olan (kanıtlayan) 11- Felsefe ve mantıkta sahip olunan genel verilerden
önerme. yola çıkarak özel sonuçlar çıkarma yöntemi.
13- Felsefe ve mantıkta sahip olunan özel verilerden
18-Bir düşünceyi ortaya koyarken ya da anlamaya çalı- yola çıkarak genel sonuç çıkarma yöntemi.
şırken yapılan yanlış çıkarsama. 14- Bir önermenin doğru hâlini, aynı ortam geçerli iken
20- Belli başlı nedenlerden, olgulardan ve kavramlar- ikinci defa önerildiği bir durumda, yerine negatif biçimi-
dan yola çıkarak yeni sonuçlar elde etme. nin doğru bulunması ile ortaya çıkan durum.
19- Olaylara, düşünülere, durumlara vb. şeylere biçilen
değer, onlarla ilgili olarak varılan yargı.
101 101