Page 106 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 106

Öğretim Programı Okuryazarlığı              EK 1: Felsefe 10 (10.4.3.- Değerlendirme) Ders Planı Örneği


            2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci

                  Süre: 20 dk.
                  Öğrencilere;
                  •  “Söz uçar yazı kalır! Deyişinden ne anlıyorsunuz?”,” Düşünceleri yazıya dönüştürmenin önemi neler olabi-
                   lir?”,” Anlaşmalar, mahkeme kararları, sözleşmeler neden yazılı hâle getirilir? Bu yazı dilinin günlük dilden
                   farkı neler olabilir?” soruları öğrencilere yönlendirilerek yazma eyleminin değeri üzerine tartışma yapmaları
                   sağlanır.
                  •  Aşağıdaki “1. Uygulama ” yaptırılır.

                  1. UYGULAMA
                  Yönerge: Aşağıdaki verilen metni okuyunuz ve metinle ilgili soruları cevaplayınız.

                                              Şeylerin İyiliği ve Kötülüğü Büyük
                  Eski bir Yunan özdeyişine göre, insanlar olayların bizzat kendilerinden değil, olaylarla ilgili olarak sahip olduk-
                  ları kanılardan sıkıntı duyarlar. Eğer bu düşünce tam olarak bütün olaylara uygulanabilse, acıklı insani duru-
              1-GİRİŞ   mumuz için kazanılmış ferahlatıcı bir adım olurdu. Zira kötülükler yalnızca düşünme yetimizle içimizde yer
                  etselerdi, onları küçümsememiz ya da iyiye dönüştürme yolu bulmamız gücümüz dâhilinde olurdu. Olaylar bi-
                  zim yargılamamıza boyun eğiyorlarsa, neden onlara hâkim olmayalım ya da onları kendi yararımıza kılmayalım?
                  Eğer kötü ve acı dediğimiz şey özgün niteliği gereği ne kötü ne de acıysa bu şekilde sadece hayal gücümüz
                  ona bu niteliği verir; bunu değiştirmek de bize düşer. Mademki tercih hakkımız var, kimse aksine zorlamadığı
                  halde, bizim için acı ve zararlı olacak şeylere yönelmek, hoş bir tat verebileceğimiz şeylere ekşi ve acı bir tat
                  vermek garip bir deliliktir. Şu halde kötü dediğimiz kendiliğinden kötü olmayabilir ya da hiç değilse, gerçekte
                  ne olursa olsun, ona başka bir tat, başka bir çehre vermemize bağlıdır...
                                                                                   Montaigne, Denemeler
                                                                       (Metin aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
                  Sorular
                  1.  Metnin ana argümanı nedir? Argümanın güçlü ve zayıf yönleri neler olabilir?
                  2.  Metin tutarlı mıdır? Açıklayınız.
                  3.  Metinde geçen felsefi kavramlar nelerdir?
                  4.  Bu yazının türü ne olabilir?






              Yazma eyleminin önemine ve gerekliliğine dikkat çekilmek istenmektedir.



              1. uygulamada öğrencilere felsefi denemeye örnek bir metin verilerek öğrencilerin bu metni felsefi açıdan incelemesi ve ön
              bilgilerini açığa çıkarması amaçlanmıştır.
               İlk üç soruyla verilen metnin argümantatif bir yapıda olduğu hissettirilmeye çalışılmıştır. Böylece felsefi deneme yazımı için
              ön hazırlık sağlanması hedeflenmiştir.
              4. soru ile metnin türüne dikkat çekilip ilgili konunun keşfedilmesine hazırlık yapılmaya çalışılmıştır.












       104
      104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111