Page 107 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 107
EK 1: Felsefe 10 (10.4.3.- Değerlendirme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Süre: 20 dk.
Öğrencilere;
• 1. uygulamanın 4. sorusu yönlendirilir. Buradaki ortak ve farklı cevapların nedenleri sorulur. Beyin fırtınası
tekniği kullanılarak denemenin ne olduğunun açıklanması istenir. Farklı cevaplar tespit edilerek not aldırılır.
• Konu hakkındaki fikirlerini pekiştirmek amacıyla “Felsefi Deneme Yazma” isimli video izletilerek konu hak-
kında öğrencilerin bilgi sahibi olması sağlanır.
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.953/index.html#/main/curriculumResource?resourceI
D=116cbc98e29d0fc95f44045a1301a6e8&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true
• Aşağıdaki “2. uygulama” yaptırılır.
2. UYGULAMA
Yönerge: Aşağıdaki metin özelliklerinin hangi metin türüne ait olduğunu çözümleme tablosunda belirtiniz ve
ilgili soruları yanıtlayınız. Her metin türü için birden fazla işaretleme yapabilirsiniz.
Metin Türleri
Felsefi
2-KEŞFETME Metin Özellikleri Deneme Makale Roman Masal Tiyatro Biyografi
Sanatsal bir dil kullanılır.
Tutarlıdır.
Tartışmaya yöneliktir.
Betimlemeye dayalı anlatımı vardır.
Devrik cümle ve mecaz anlatım
sık kullanılır.
Kelimeler daha çok terim
anlamıyla kullanılır.
Eğitici-öğretici bir dile sahiptir.
Temellendirilmiştir.
Sorgulayıcıdır.
Sorular
1. Bir iddianız veya argümanınız olsaydı onu hangi metin türünde yazarak ifade etmek isterdiniz? Açıklayınız.
2. Yukarıda verilen metin özelliklerinden hangileri felsefi düşüncenin özelliklerine uygun olabilir?
Buradaki amaç 1. uygulamada verilen metnin bir deneme olduğu ve bunun felsefi bir deneme niteliği taşıdığını öğrencilere keş-
fettirmektir. Bunun için öğrencilerin yazım türleri hakkındaki eski bilgilerinden hareketle onlara felsefi denemenin ne olduğu
buldurulmaya çalışılır.
Beyin fırtınası tekniği kullanılarak öğrencilerin fikirlerini ve çözüm önerilerini özgürce ve yargılanmadan belirtebilecekleri bir
ortam yaratılmaya çalışılmıştır. Böylece öğrencilerde yaratıcı düşünme becerisi ile saygı değerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır.
2. uygulamayla öğrencilerin tanıdığı metin türleri üzerinden onlara felsefi denemenin özelliklerini keşfettirmek amaçlanmıştır.
Uygulamanın 1. sorusuyla iddia veya argümanların hangi metin türleri ile yazılabileceği anlamaları hedeflenir.
Uygulamanın 2. sorusuyla öğrencilerin felsefi düşüncenin özelliklerine yönelik eski bilgileri üzerinden felsefi denemenin yapısını
tanımaları hedeflenir.
Burada video kullanılarak denemenin yapısı hakkında öğrencilere ön bilgilendirme yapılmak hedeflenir. Bununla öğrencilere
deneme yazım türü üzerinde durulduğu hissettirilmeye çalışılmıştır.
Videonun genel ağ üzerinden seçilmesiyle öğrencilerin dijital yetkinlik geliştirilmeleri istenmektedir.
105 105