Page 107 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 107

EK 1: Felsefe 10 (10.4.3.- Değerlendirme) Ders Planı Örneği     Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    Süre: 20 dk.
                    Öğrencilere;
                    •  1. uygulamanın 4. sorusu yönlendirilir. Buradaki ortak ve farklı cevapların nedenleri sorulur. Beyin fırtınası
                      tekniği kullanılarak denemenin ne olduğunun açıklanması istenir. Farklı cevaplar tespit edilerek not aldırılır.
                    •  Konu hakkındaki fikirlerini pekiştirmek amacıyla “Felsefi Deneme Yazma” isimli video izletilerek konu hak-
                      kında öğrencilerin bilgi sahibi olması sağlanır.
                      https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.953/index.html#/main/curriculumResource?resourceI
                      D=116cbc98e29d0fc95f44045a1301a6e8&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true

                    •  Aşağıdaki “2. uygulama” yaptırılır.
                    2. UYGULAMA
                    Yönerge: Aşağıdaki metin özelliklerinin hangi metin türüne ait olduğunu çözümleme tablosunda belirtiniz ve
                    ilgili soruları yanıtlayınız. Her metin türü için birden fazla işaretleme yapabilirsiniz.
                                                                      Metin Türleri
                                                Felsefi
                 2-KEŞFETME  Metin Özellikleri  Deneme    Makale   Roman      Masal    Tiyatro  Biyografi

                     Sanatsal bir dil kullanılır.
                     Tutarlıdır.
                     Tartışmaya yöneliktir.
                     Betimlemeye dayalı anlatımı vardır.
                     Devrik cümle ve mecaz anlatım
                     sık kullanılır.
                     Kelimeler daha çok terim
                     anlamıyla kullanılır.
                     Eğitici-öğretici bir dile sahiptir.
                     Temellendirilmiştir.

                     Sorgulayıcıdır.


                    Sorular
                    1.  Bir iddianız veya argümanınız olsaydı onu hangi metin türünde yazarak ifade etmek isterdiniz? Açıklayınız.

                    2.  Yukarıda verilen metin özelliklerinden hangileri felsefi düşüncenin özelliklerine uygun olabilir?

                 Buradaki amaç 1. uygulamada verilen metnin bir deneme olduğu ve bunun felsefi bir deneme niteliği taşıdığını öğrencilere keş-
                 fettirmektir. Bunun için öğrencilerin yazım türleri hakkındaki eski bilgilerinden hareketle onlara felsefi denemenin ne olduğu
                 buldurulmaya çalışılır.
                 Beyin fırtınası tekniği kullanılarak öğrencilerin fikirlerini ve çözüm önerilerini özgürce ve yargılanmadan belirtebilecekleri bir
                 ortam yaratılmaya çalışılmıştır. Böylece öğrencilerde yaratıcı düşünme becerisi ile saygı değerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır.


                 2. uygulamayla öğrencilerin tanıdığı metin türleri üzerinden onlara felsefi denemenin özelliklerini keşfettirmek amaçlanmıştır.
                 Uygulamanın 1. sorusuyla iddia veya argümanların hangi metin türleri ile yazılabileceği anlamaları hedeflenir.
                 Uygulamanın 2. sorusuyla öğrencilerin felsefi düşüncenin özelliklerine yönelik eski bilgileri üzerinden felsefi denemenin yapısını
                 tanımaları hedeflenir.

                 Burada video kullanılarak denemenin yapısı hakkında öğrencilere ön bilgilendirme yapılmak hedeflenir. Bununla öğrencilere
                 deneme yazım türü üzerinde durulduğu hissettirilmeye çalışılmıştır.
                 Videonun genel ağ üzerinden seçilmesiyle öğrencilerin dijital yetkinlik geliştirilmeleri istenmektedir.

                                                                                                         105 105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112