Page 109 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 109

EK 1: Felsefe 10 (10.4.3.- Değerlendirme) Ders Planı Örneği     Öğretim Programı Okuryazarlığı


                     Süre: 30 dk.
                     Öğrencilere;
                     •  “Felsefi deneme nasıl yazılır?”, “Felsefi denemenin yazı akışı nasıl olmalıdır?” soruları yöneltilerek öğrenci-
                       lerin kısa bir tartışma yapmaları sağlanır.
                     •  Aşağıdaki “3. Uygulama” yaptırılır.

                     3. UYGULAMA
                     Yönerge: Aşağıda verilen görevleri yanlarındaki boşluklara yazdıktan sonra ilgili soruları yanıtlayınız.

                      Görevler                              Yazım Alanı
                      1.  Yandaki cümleleri tamamlayınız.   •  Doğru eylem ………………………………………….....……..............
                                                              ................................…………………..…...............……...….....
                                                            •  On kişinin faydası için iki kişi feda edilebilir; çünkü
                                                              ………………………………………………………….. ………………………
                                                              ……………………………………………........................................
                                                            •  Davranışın sonucuna değil
                                                              …….....………………………………………………… bakmak gerekir.
                  4-DERİNLEŞME  3.  Yazdığınız sorunlarla ilgili olabilecek en az üç
                      2.  Ahlâk sorunlarından en az üç tanesini yazınız.

                         tane felsefi kavram yazınız.
                      4.  Yazdığınız sorunlarla ilgili olabilecek en az bir
                         tane felsefi sorun yazınız.
                      5.  Yazdığınız felsefi sorun veya sorunlara yönelik
                         felsefe tarihinden en az bir tane felsefi tartış-
                         ma örneği bulunuz ve bu tartışmaya katılan
                         filozoflardan birkaçını yazınız.
                      6.  Bulduğunuz tartışmadaki felsefi kavramları, id-
                         diaları, karşı iddiaları ve argümanları araştırarak
                         bunları anlamlı şekilde özetleyiniz.
                     Sorular
                     1.  Yukarıda verilen tablodaki görevler felsefenin hangi alanına yöneliktir? Açıklayınız.
                     2.  Etkinlik öncesi öğrendiğiniz hangi bilgiler verilen görevleri yapmanızı kolaylaştırdı?
                     3.  Felsefi tartışmalar ve onlara yönelik yazımlar için neler söylenebilir?
                     •  3. Etkinlikteki çalışmalarından veya bağımsız bir konudan hareketle öğrencilere başlık, anahtar kelimeler, özet,
                       giriş, gelişme, sonuç bölümlerinden oluşan tutarlı ve sistematik bir felsefi deneme (1-3 sayfa uzunluğunda) yazdı-
                       rılır. Bunun için bir hafta süre verilir. Sonraki hafta öğrencilerden yazdıkları denemeleri sınıfa getirilmeleri istenir.
                     •  Öğrencilerin yazılan denemelerden en az iki tanesini okumaları sağlanır.

                Burada öğrencilerin elde ettikleri verilerle yeni durumlar arasında ilişki kurmaları sağlanarak genel hatları belli olan felsefi bir
                deneme yazmaları hedeflenmiştir.

                Akran değerlendirmesi için ön çalışma yapılması hedeflenmiştir.

                Öğrencilerin konunun istendik kapsamına yönelik kavramsal anlamalarını gerçekleştirmeleri hedeflenmiştir.

                Öğrencilere görevler ve konuyla ilgili sorular verilerek onların deneme yazmaları desteklenir. Böylece öğrencilerin yeni verilerle eski
                öğrenmelerini ilişkilendirmeleri amaçlanır.
                3. Etkinlikle ve ardından yaptırılacak felsefi deneme yazma çalışmasıyla öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin
                geliştirilmesi hedeflenmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin felsefi kavram ve bilgi edinimi, akıl yürütme, sorgulama, argümantasyon, ana-
                litik düşünme, eleştirel düşünme, felsefi okuryazarlık, özgün fikirler üretme, ifade ve yazma alan becerilerini geliştirmek amaçlanmıştır.

                                                                                                         107 107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114