Page 109 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 109
EK 1: Felsefe 10 (10.4.3.- Değerlendirme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Süre: 30 dk.
Öğrencilere;
• “Felsefi deneme nasıl yazılır?”, “Felsefi denemenin yazı akışı nasıl olmalıdır?” soruları yöneltilerek öğrenci-
lerin kısa bir tartışma yapmaları sağlanır.
• Aşağıdaki “3. Uygulama” yaptırılır.
3. UYGULAMA
Yönerge: Aşağıda verilen görevleri yanlarındaki boşluklara yazdıktan sonra ilgili soruları yanıtlayınız.
Görevler Yazım Alanı
1. Yandaki cümleleri tamamlayınız. • Doğru eylem ………………………………………….....……..............
................................…………………..…...............……...….....
• On kişinin faydası için iki kişi feda edilebilir; çünkü
………………………………………………………….. ………………………
……………………………………………........................................
• Davranışın sonucuna değil
…….....………………………………………………… bakmak gerekir.
4-DERİNLEŞME 3. Yazdığınız sorunlarla ilgili olabilecek en az üç
2. Ahlâk sorunlarından en az üç tanesini yazınız.
tane felsefi kavram yazınız.
4. Yazdığınız sorunlarla ilgili olabilecek en az bir
tane felsefi sorun yazınız.
5. Yazdığınız felsefi sorun veya sorunlara yönelik
felsefe tarihinden en az bir tane felsefi tartış-
ma örneği bulunuz ve bu tartışmaya katılan
filozoflardan birkaçını yazınız.
6. Bulduğunuz tartışmadaki felsefi kavramları, id-
diaları, karşı iddiaları ve argümanları araştırarak
bunları anlamlı şekilde özetleyiniz.
Sorular
1. Yukarıda verilen tablodaki görevler felsefenin hangi alanına yöneliktir? Açıklayınız.
2. Etkinlik öncesi öğrendiğiniz hangi bilgiler verilen görevleri yapmanızı kolaylaştırdı?
3. Felsefi tartışmalar ve onlara yönelik yazımlar için neler söylenebilir?
• 3. Etkinlikteki çalışmalarından veya bağımsız bir konudan hareketle öğrencilere başlık, anahtar kelimeler, özet,
giriş, gelişme, sonuç bölümlerinden oluşan tutarlı ve sistematik bir felsefi deneme (1-3 sayfa uzunluğunda) yazdı-
rılır. Bunun için bir hafta süre verilir. Sonraki hafta öğrencilerden yazdıkları denemeleri sınıfa getirilmeleri istenir.
• Öğrencilerin yazılan denemelerden en az iki tanesini okumaları sağlanır.
Burada öğrencilerin elde ettikleri verilerle yeni durumlar arasında ilişki kurmaları sağlanarak genel hatları belli olan felsefi bir
deneme yazmaları hedeflenmiştir.
Akran değerlendirmesi için ön çalışma yapılması hedeflenmiştir.
Öğrencilerin konunun istendik kapsamına yönelik kavramsal anlamalarını gerçekleştirmeleri hedeflenmiştir.
Öğrencilere görevler ve konuyla ilgili sorular verilerek onların deneme yazmaları desteklenir. Böylece öğrencilerin yeni verilerle eski
öğrenmelerini ilişkilendirmeleri amaçlanır.
3. Etkinlikle ve ardından yaptırılacak felsefi deneme yazma çalışmasıyla öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin
geliştirilmesi hedeflenmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin felsefi kavram ve bilgi edinimi, akıl yürütme, sorgulama, argümantasyon, ana-
litik düşünme, eleştirel düşünme, felsefi okuryazarlık, özgün fikirler üretme, ifade ve yazma alan becerilerini geliştirmek amaçlanmıştır.
107 107