Page 112 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 112
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 1: Felsefe 11 (11.1.1.- Hatırlama) Ders Planı Örneği
2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci
Süre: 15 dk.
Öğrencilere;
• “Felsefe nedir?” sorusu yönlendirilir. Felsefenin anlamına yönelik beyin fırtınası yaptırılır ve verilen farklı
yanıtların tahtaya yazdırılması sağlanır. (5 dk.)
• Aşağıda verilen “1. uygulama” yaptırılır. (10 dk.)
1. UYGULAMA
Yönerge: Aşağıda Romen rakamlarıyla verilen sol sütundaki ifadelerle sağ sütunda harf ile verilen felsefi düşünce-
nin özelliklerini eşleştirerek kutucuk içine doğru harfi yazınız. Daha sonra ilgili soruları yanıtlayınız.
İfadeler Felsefi Düşüncenin Özellikleri
1. Bir amaca yönelik, soruları sistemli bir şekilde sorarak anlamaya a) Tutarlı olma
çalışma ve gerçeğe ulaşma çabasıdır. b) Eleştirel olma
2. Düşüncenin körü körüne kabul edilmemesidir.
3. Herhangi bir düşünceyi ya da görüşü ele alırken onu olduğu gibi c) Hayret etme
1-DİKKAT ÇEKME 4. Düşünce, herhangi bir nesneye veya duruma yönelik olabilirken dü- ç) Rasyonel olma
kabul etmek yerine akıl süzgecinden geçirmektir.
d) Şüphe duyma
şüncenin kendine (kendini konu edinmesi) veya başka bir düşünceye
yönelmesidir.
5. Felsefi düşüncenin tutarlı bir açıklama modelinin oluşturulmasıdır. e) Yığılımlı ilerleme
f) Sistemli olma
6. Felsefi düşüncenin birbirini etkileyen ve bu etkileşimle ilerleyen bir
niteliğe sahip olmasını ifade eder. g) Sorgulayıcı olma
7. İnsanı yeni arayışlara sürükleyen zihin durumudur. ğ) Merak duyma
8. Akıl ilkeleri ve akıl yürütme kurallarına uygun olmasıdır.
9. Düşünce basamaklarının birbirine zıt düşünceler içererek birbiriyle h) Evrensel olma
çelişmemesi yani uygun olması anlamındadır. ı) Sistemli olma
10. Felsefi sorunların bulunduğu çağı aşması ve herkes için geçerli i) Refleksif olma
olması durumudur.
Sorular
1. Felsefe nedir? Açıklayınız.
2. Felsefenin ilk filozofları kimlerdir? Onlar hakkında neler biliyorsunuz?
3. Antik çağda yaşamış bir filozof olsaydınız hangi konu üzerine felsefe yapardınız? Neden?
“Felsefe Nedir?” sorusuyla başlanılmasının amacı öncelikle öğrencilerin ilgili kazanıma dikkatini çekmek ve onları felsefenin
anlamı ve doğasına yönelik daha önce edindikleri bilgileriyle hareket ettirmektir.
Burada beyin fırtınası tekniği kullanılmasının amacı öğrencilerin aklına gelenleri olduğu gibi sunmasını sağlayarak felsefeye
yönelik ön bilgilerini ön yargısız, özgürce açığa çıkarmaktır.
Söz konusu teknikle öğrencilerin kendilerini sözlü ve yazılı olarak ifade etmelerine imkân tanıyarak ana dilde iletişim yetkin-
liğini de kazanmaları hedeflenir. Bununla beraber öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenerek yeni bir öğrenme
için motivasyonlarını sağlamak amaçlanmıştır.
1. uygulamanın amacı öğrencilerin felsefi düşüncenin özelliklerine yönelik önceki bilgilerinden hareketle felsefenin nasıl bir
etkinlik olduğunu hatırlatıp onların felsefenin doğuşuna yönelik fikir elde etmelerini sağlamaktır.
Uygulamada felsefenin alana özgü becerilerinden “Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi” becerisi işe koşulmuştur.
Burada eşleştirme yöntemi kullanılarak bilgilerin hatırlanması ve doğru yapılandırılmasının zemini hazırlanmaya çalışılmıştır.
Uygulamada 2. ve 3. sorularla öğrencilerin ilk filozofları hatırlamaları ve onlarla empati kurmaları hedeflenmiştir.
110
110