Page 112 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 112

Öğretim Programı Okuryazarlığı                EK 1: Felsefe 11 (11.1.1.- Hatırlama) Ders Planı Örneği


            2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci

                  Süre: 15 dk.
                  Öğrencilere;
                  •  “Felsefe nedir?” sorusu yönlendirilir. Felsefenin anlamına yönelik beyin fırtınası yaptırılır ve verilen farklı
                   yanıtların tahtaya yazdırılması sağlanır. (5 dk.)
                  •   Aşağıda verilen “1. uygulama” yaptırılır. (10 dk.)
                  1. UYGULAMA
                  Yönerge: Aşağıda Romen rakamlarıyla verilen sol sütundaki ifadelerle sağ sütunda harf ile verilen felsefi düşünce-
                  nin özelliklerini eşleştirerek kutucuk içine doğru harfi yazınız. Daha sonra ilgili soruları yanıtlayınız.

                                             İfadeler                         Felsefi Düşüncenin Özellikleri
                       1.   Bir amaca yönelik, soruları sistemli bir şekilde sorarak anlamaya   a)  Tutarlı olma
                         çalışma ve gerçeğe ulaşma çabasıdır.                   b)  Eleştirel olma
                      2.   Düşüncenin körü körüne kabul edilmemesidir.
                      3.   Herhangi bir düşünceyi ya da görüşü ele alırken onu olduğu gibi   c)  Hayret etme
              1-DİKKAT ÇEKME  4.   Düşünce, herhangi bir nesneye veya duruma yönelik olabilirken dü-  ç) Rasyonel olma
                         kabul etmek yerine akıl süzgecinden geçirmektir.
                                                                                d)  Şüphe duyma
                         şüncenin kendine (kendini konu edinmesi) veya başka bir düşünceye
                         yönelmesidir.
                      5.   Felsefi düşüncenin tutarlı bir açıklama modelinin oluşturulmasıdır.  e)  Yığılımlı ilerleme
                                                                                f)   Sistemli olma
                      6.   Felsefi düşüncenin birbirini etkileyen ve bu etkileşimle ilerleyen bir
                         niteliğe sahip olmasını ifade eder.                    g)  Sorgulayıcı olma
                      7.   İnsanı yeni arayışlara sürükleyen zihin durumudur.   ğ)  Merak duyma
                      8.   Akıl ilkeleri ve akıl yürütme kurallarına uygun olmasıdır.
                      9.   Düşünce basamaklarının birbirine zıt düşünceler içererek birbiriyle   h)  Evrensel olma
                         çelişmemesi yani uygun olması anlamındadır.            ı) Sistemli olma
                      10.   Felsefi sorunların bulunduğu çağı aşması ve herkes için geçerli   i)   Refleksif olma
                         olması durumudur.

                  Sorular
                   1.  Felsefe nedir? Açıklayınız.
                   2.  Felsefenin ilk filozofları kimlerdir? Onlar hakkında neler biliyorsunuz?
                   3.  Antik çağda yaşamış bir filozof olsaydınız hangi konu üzerine felsefe yapardınız? Neden?

             “Felsefe Nedir?” sorusuyla başlanılmasının amacı öncelikle öğrencilerin ilgili kazanıma dikkatini çekmek ve onları felsefenin
             anlamı ve doğasına yönelik daha önce edindikleri bilgileriyle hareket ettirmektir.
             Burada beyin fırtınası tekniği kullanılmasının amacı öğrencilerin aklına gelenleri olduğu gibi sunmasını sağlayarak felsefeye
             yönelik ön bilgilerini ön yargısız, özgürce açığa çıkarmaktır.
             Söz konusu teknikle öğrencilerin kendilerini sözlü ve yazılı olarak ifade etmelerine imkân tanıyarak ana dilde iletişim yetkin-
             liğini de kazanmaları hedeflenir. Bununla beraber öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenerek yeni bir öğrenme
             için motivasyonlarını sağlamak amaçlanmıştır.


             1. uygulamanın amacı öğrencilerin felsefi düşüncenin özelliklerine yönelik önceki bilgilerinden hareketle felsefenin nasıl bir
             etkinlik olduğunu hatırlatıp onların felsefenin doğuşuna yönelik fikir elde etmelerini sağlamaktır.
             Uygulamada felsefenin alana özgü becerilerinden “Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi” becerisi işe koşulmuştur.
             Burada eşleştirme yöntemi kullanılarak bilgilerin hatırlanması ve doğru yapılandırılmasının zemini hazırlanmaya çalışılmıştır.
             Uygulamada 2. ve 3. sorularla öğrencilerin ilk filozofları hatırlamaları ve onlarla empati kurmaları hedeflenmiştir.





       110
      110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117