Page 199 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 199

EK 3: Tarih 10 (10.3.1. - Anlama) Ders Planı Örneği           Öğretim Programı Okuryazarlığı


                      B)  Yaya ve müsellem kavramlarının Türkçe karşılığını belirtiniz.
                      C)  Osmanlı Beyliği’nin neden düzenli bir orduya ihtiyaç duyduğunu açıklayınız.
                      Ç)  Dört gruba ayrılan öğrencilerden grubun her birine bir kavram verilerek “Ben Kimim? “etkinliği yapılır.
                    Gruplara ayrılan öğrencilere Osmanlıda gönüllü askerî birliklerden birini seçmeleri sağlanılır. Öğrencilere
                 2-KEŞFETME    seçtiği gönüllü askerî birliğin özelliklerini anlatan kartlar gruplara dağıtılır. Kartı elinde bulunduran öğrenci

                    sesli olarak kartı okur. Kartta özellikleri belirtilen kişinin kim olduğunu bilen karşı gruptaki kişi kendi elindeki
                    kartı okur. Böylece öğrencilerin "tarihsel empati" kurarak kendilerini gönüllü askerî gruplardan biri gibi his-
                    setmeleri sağlanır.
                    Grup çalışmasının sonucunda aşağıda verilen grup çalışması becerileri ölçeği öğretmen tarafından uygula-
                    nır.
                     “Ben Kimim? “etkinliğinden sonra Ek 1'de verilen grup değerlendirme formu uygulanır.


                    Bu çalışmada öğrencilerde gurupla çalışma yeteneği, iş birliği ve tarihsel empati kurma yeteneği kazandırılmaya
                    çalışılır. Öğrenci, kendisi ile empati kurduğu tarihsel kişi arasında benzer yönlerinin olup olmadığı fark etmesi sağlanır.
                    Bu durum tarihsel empati özelliğinin gelişmesini sağlar.  Bu etkinlikte düşünce ve duygularını etkili bir şekilde ifade
                    edebilme yeteneği kazandıracağından öğrencilerde iletişim becerisinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu süreçte
                    öğrenci aktiftir. Öğretmen ise sınıf içi kontrolü düzeni sağlar. Yapılan etkinlikten sonra aşağıdaki grup değerlendirme
                    formu doldurulur.


                Ek 1: Grup değerlendirme formu
                                       GRUP ÇALIŞMASI BECERİLERİ ÖLÇEĞİ

                   Değerli Katılımcı, aşağıda grup çalışması becerileriniz ile ilgili ifadeler bulunmaktadır. Lütfen her bir
               maddeyi dikkatlice okuyunuz ve sizi en iyi tanımlayan seçeneği işaretleyiniz.

                   L 1  Asla  2  Nadiren  4  Sık sık  3  Bazen  5  Her zaman    anlamına gelmektedir.

                Grup çalışmalarında;

                Grup üyelerine duygusal destek sağlamaya     1        2        3       4        5
                 çalışırım.
                Gruba bağlı kalmanın ne kadar önemli olduğunu
                hatırlatmaya çalışırım.                      1        2        3       4        5
                Grup üyelerinin duygularına karşı duyarlı    1        2        3       4        5
                olmaya çalışırım.
                Ortaya atılan fikirlerden strateji oluşturmaya   1    2        3       4        5
                çalışırım.

                Grup üyelerine karşı ilgili davranmaya çalışırım.  1  2        3       4        5
                Her bir grup üyesinin rollerini açıkça belirlemeye   1  2      3       4        5
                çalışırım.
                Grup üyeleriyle iletişim kurarken açık ve yapıcı   1  2        3       4        5
                olmaya çalışırım.
                Bir strateji doğrultusunda grup üyelerinin
                fikirlerini geliştirmeye çalışırım.          1        2        3       4        5
                İhtiyaç duyduklarında grup üyelerine yardımcı   1     2        3       4        5
                olmaya çalışırım.
                Kararlaştırılan amaçlar doğrultusunda grubun   1      2        3       4        5
                gelişimini değerlendirmeye çalışırım.


                                                                                                         197 197
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204