Page 195 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 195
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3 Tarih 10 (10.3.1. - Anlama) Ders Planı Örneği
EK 3: Tarih 10 (10.3.1. - Anlama) Ders Planı Örneği
1. BÖLÜM: Genel Bilgiler
Ders Tarih Sınıf Düzeyi 10. Sınıf Süre 2 ders saati
Öğrenme Alanı/Ünite/ Konu Devletleşme sürecinde savaşçılar ve askerler
Kazanım(lar) 10.3.1. Kuruluş Dönemi’nde Osmanlı askerî gücünün farklı muharip unsurlar-
dan meydana geldiğini kavrar.
a) Bir devlete bağlı olmayan savaşçı topluluklar (aşiret savaşçıları, ücretli sa-
vaşçılar, inanç ve din uğruna savaşanlar) ile devlet askerleri arasındaki farklar
kısaca açıklanarak Türk tarihindeki “alplık” ve “gazilik” kavramlarına değinilir.
b) Öğrencilerin, bulundukları yerleşim yerlerinde şehitlikleri ziyaret etmeleri ve
bununla ilgili bir kompozisyon yazmaları sağlanır.
c) Diğer Türk beylik ve devletlerinin aksine erken tarihte aşiret güçlerinden
düzenli birliklere geçen Osmanlının ilk dönem askerî teşkilatına ve bu teşkilatı
oluşturan zümrelere değinilir.
Anahtar kavramlar Alplık, gazilik, yaya ve müsellem
Öğretim Yöntem/Teknikleri Düz anlatım, soru-cevap
Gerekli Materyaller Ders kitabı
Akıllı tahta (İnternet bağlantılı sınıf)
Ders kitabı
Akıllı tahta (İnternet bağlantılı sınıf)
https://tegmmateryal.eba.gov.tr/upload/uygulama/b07c0f09-99b0/7b88ba9b-
9d051950f9bd0c5ee880a3e5f4b9d4d0.pdf
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/beceri-temelli-kazanim?kod=tarih&s=7&-
d=56&u=288&k=1027
https://www.ttk.gov.tr/belgelerle-tarih/osmanlilarda-askeri-teskilat/
https://www.aa.com.tr/tr/kultur/sogutun-alp-kiyafetli-askerleri-osmanli-ruhu-
nu-yasatiyor/2718162
Karçığa, S. (2016). DEDE KORKUT KİTABI’NDA ALPLIK KAVRAMI VE ALP TİPİ İN-
SANLARIN ÖZELLİKLERİ . Karadeniz Araştırmaları , 13 (51) , 259-272 . Retrieved
from S.260,262
Ek 1: Grup değerlendirme formu
Ek 2: Kompozisyon değerlendirme formu
Disiplinler Arası İlişkiler Coğrafya dersinin “Harita Bilgisi” ünitesi ile ilişkilendirilir.
Kök Değerler Vatanseverlik, sorumluluk
Anahtar Yetkinlikler Ana dilde iletişim, dijital yetkinlik, öğrenmeyi öğrenme
Beceriler Genel Beceriler
• İletişim becerisi, akıl yürütme becerisi, bilgi okuryazarlık becerisi, çıkarım
yapma becerisi
“Şiir” ünitesine öğretim programında 30 ders saati ayrılmıştır. Ünitenin 3. bölümündeki “Halk edebiyatından bir ilahi ve
Alan Becerileri
bir nefes örneği” incelemesi için 5 ders saati uygundur. İlahi örneği için ayrılan süre ise 3 ders saatidir.
• Tarihsel kavrama becerisini, tarihsel analiz ve yorum becerisi, tarihsel empa-
ti becerisi
193 193