Page 195 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 195

Öğretim Programı Okuryazarlığı
               Öğretim Programı Okuryazarlığı  EK 3          Tarih 10 (10.3.1. - Anlama) Ders Planı Örneği
                     EK 3: Tarih 10 (10.3.1. - Anlama) Ders Planı Örneği
               1. BÖLÜM: Genel Bilgiler

               Ders           Tarih        Sınıf Düzeyi   10. Sınıf      Süre           2 ders saati
               Öğrenme Alanı/Ünite/ Konu   Devletleşme sürecinde savaşçılar ve askerler

               Kazanım(lar)                10.3.1. Kuruluş Dönemi’nde Osmanlı askerî gücünün farklı muharip unsurlar-
                                           dan meydana geldiğini kavrar.
                                           a)  Bir devlete bağlı olmayan savaşçı topluluklar (aşiret savaşçıları, ücretli sa-
                                             vaşçılar, inanç ve din uğruna savaşanlar) ile devlet askerleri arasındaki farklar
                                             kısaca açıklanarak Türk tarihindeki “alplık” ve “gazilik” kavramlarına değinilir.
                                           b)  Öğrencilerin, bulundukları yerleşim yerlerinde şehitlikleri ziyaret etmeleri ve
                                             bununla ilgili bir kompozisyon yazmaları sağlanır.
                                           c)  Diğer Türk beylik ve devletlerinin aksine erken tarihte aşiret güçlerinden
                                             düzenli birliklere geçen Osmanlının ilk dönem askerî teşkilatına ve bu teşkilatı
                                             oluşturan zümrelere değinilir.

               Anahtar kavramlar           Alplık, gazilik, yaya ve müsellem
               Öğretim Yöntem/Teknikleri   Düz anlatım, soru-cevap

               Gerekli Materyaller         Ders kitabı
                                           Akıllı tahta (İnternet bağlantılı sınıf)
                                           Ders kitabı
                                           Akıllı tahta (İnternet bağlantılı sınıf)
                                             https://tegmmateryal.eba.gov.tr/upload/uygulama/b07c0f09-99b0/7b88ba9b-
                                             9d051950f9bd0c5ee880a3e5f4b9d4d0.pdf
                                             https://ogmmateryal.eba.gov.tr/beceri-temelli-kazanim?kod=tarih&s=7&-
                                             d=56&u=288&k=1027
                                             https://www.ttk.gov.tr/belgelerle-tarih/osmanlilarda-askeri-teskilat/
                                             https://www.aa.com.tr/tr/kultur/sogutun-alp-kiyafetli-askerleri-osmanli-ruhu-
                                             nu-yasatiyor/2718162
                                             Karçığa, S. (2016). DEDE KORKUT KİTABI’NDA ALPLIK KAVRAMI VE ALP TİPİ İN-
                                             SANLARIN ÖZELLİKLERİ . Karadeniz Araştırmaları , 13 (51) , 259-272 . Retrieved
                                             from S.260,262
                                           Ek 1: Grup değerlendirme formu
                                           Ek 2: Kompozisyon değerlendirme formu

               Disiplinler Arası İlişkiler  Coğrafya dersinin “Harita Bilgisi” ünitesi ile ilişkilendirilir.

               Kök Değerler                Vatanseverlik, sorumluluk
               Anahtar Yetkinlikler        Ana dilde iletişim, dijital yetkinlik, öğrenmeyi öğrenme

               Beceriler                   Genel Beceriler
                                           •  İletişim becerisi, akıl yürütme becerisi, bilgi okuryazarlık becerisi, çıkarım
                                             yapma becerisi
                  “Şiir” ünitesine öğretim programında 30 ders saati ayrılmıştır. Ünitenin 3. bölümündeki “Halk edebiyatından bir ilahi ve
                                           Alan Becerileri
                  bir nefes örneği” incelemesi için 5 ders saati uygundur. İlahi örneği için ayrılan süre ise 3 ders saatidir.
                                           •  Tarihsel kavrama becerisini, tarihsel analiz ve yorum becerisi, tarihsel empa-
                                             ti becerisi







                                                                                                         193 193
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200