Page 190 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 190

Öğretim Programı Okuryazarlığı             EK 3: Tarih 9 (9.6.4.-  Değerlendirme) Ders Planı Örneği


                  2. Etkinlik
                  Gazneli ordusunun temeli gulam birlikleriydi. Ordunun büyük bir kısmı aralarında oğuzların da olduğu Türk as-
                  kerlerden oluşmaktaydı. Orduda önemli bir yere sahip olmakla beraber toplumun en alt basamağında yer alan
                  gulamlar sultanın ve komutanların kendilerine karşı olan tutumlarından ve Büyük Selçuklularla yapılan savaş-
                  larda başarısız olunmasından rahatsızdı. Gazneli ordusundaki askerler ordudan ayrılarak Büyük Selçuklular
                  safında yer almıştır. Sultan Mesud önderliğindeki Gazneli ordu ile Selçuklular arasında yapılan Dandanakan
                  Savaşı'nı Büyük Selçuklular kazanmıştır. XI. Yüzyıl ortalarında Dandanakan Savaşı'yla mağlup olan Gazneliler
                  zayıflamış ve Büyük Selçuklu Devleti kurulmuştur.
                                                                       Sergey Agacanov, Oğuzlar, (s. 305-310)

                  Öğretmen öğrencilerden metindeki bilgileri de göz önünde bulundurarak aşağıdaki soruyu yanıtlamalarını ister.
                  1. Gulam birliklerinde bir asker olduğunuzu düşünün. Gazneli ordusundan ayrılıp Selçuklu ordusunda görev
                   alır mıydınız?
                  3. Etkinlik
              4-DERİNLEŞTİRME  ğunu okumalarını ister. Öğrencilerin okumaları bittikten
                  Öğretmen öğrencilerden ders kitabındaki bilgi kutucu-

                  sonra öğretmen aşağıdaki soruyu öğrencilere yöneltir:
                  1. Büyük  Selçuklu  hükümdarlarından  birisi  olsaydınız
                   Atabeylik kurumunun olumsuz yönlerini gidermek için
                   nasıl tedbirler alırdınız ?


                  4. Etkinlik
                  Bâtınîlerin Alamut Kalesi'ne yerleşmiş olduğu ve
                  kalenin korunaklı bir konuma sahip olduğu için
                  ele geçirilmesinin zor olduğu bilgisi verilerek bu
                  durumun Bâtınîlerle mücadeleyi zorlaştırdığına
                  vurgu yapılır ve aşağıdaki soru öğretmen tara-
                  fından öğrencilere yöneltilir:

                  1. Bâtınîlerle mücadele etmek zorunda olan bir hükümdar olsaydınız Alamut Kalesi'ni ele geçirmek için neler
                   yapardınız ?





                 Bu soruya verilen yanıtlarla öğrencilerin problem çözme becerilerinin, tarihsel empati becerilerinin ve tarihsel sorun
                 analizi ve karar verme becerilerinin geliştirmesi beklenmektedir.



                 Geçmişte yapılan uygulamaların ve alınan kararların alternatiflerinin öğrenciler tarafından değerlendirilmesi amaçlan-
                 maktadır. Böylece öğrencilerde tarihsel sorun analizi ve karar verme becerisinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Öğren-
                 cilerin, geçmiş olaylara ilişkin elde ettiği veriler ve dönemin şartlarını dikkate alarak kendi tarih anlatısını oluşturması,
                 öğrencide tarihsel empati becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.


                 Öğrencilerin kendilerini o dönemde yaşayan bir gulam askeri gibi düşünmeleri sağlanarak tarihsel empati becerilerinin
                 geliştirilmesi, farklı, özgün fikirler ve bakış açıları geliştirmeleri amaçlanmış böylelikle bu soruya verilen yanıtlarla tarihsel
                 empati becerilerinin ve yaratıcı düşünme ve inovasyon becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.





       188
      188
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195