Page 190 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 190
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3: Tarih 9 (9.6.4.- Değerlendirme) Ders Planı Örneği
2. Etkinlik
Gazneli ordusunun temeli gulam birlikleriydi. Ordunun büyük bir kısmı aralarında oğuzların da olduğu Türk as-
kerlerden oluşmaktaydı. Orduda önemli bir yere sahip olmakla beraber toplumun en alt basamağında yer alan
gulamlar sultanın ve komutanların kendilerine karşı olan tutumlarından ve Büyük Selçuklularla yapılan savaş-
larda başarısız olunmasından rahatsızdı. Gazneli ordusundaki askerler ordudan ayrılarak Büyük Selçuklular
safında yer almıştır. Sultan Mesud önderliğindeki Gazneli ordu ile Selçuklular arasında yapılan Dandanakan
Savaşı'nı Büyük Selçuklular kazanmıştır. XI. Yüzyıl ortalarında Dandanakan Savaşı'yla mağlup olan Gazneliler
zayıflamış ve Büyük Selçuklu Devleti kurulmuştur.
Sergey Agacanov, Oğuzlar, (s. 305-310)
Öğretmen öğrencilerden metindeki bilgileri de göz önünde bulundurarak aşağıdaki soruyu yanıtlamalarını ister.
1. Gulam birliklerinde bir asker olduğunuzu düşünün. Gazneli ordusundan ayrılıp Selçuklu ordusunda görev
alır mıydınız?
3. Etkinlik
4-DERİNLEŞTİRME ğunu okumalarını ister. Öğrencilerin okumaları bittikten
Öğretmen öğrencilerden ders kitabındaki bilgi kutucu-
sonra öğretmen aşağıdaki soruyu öğrencilere yöneltir:
1. Büyük Selçuklu hükümdarlarından birisi olsaydınız
Atabeylik kurumunun olumsuz yönlerini gidermek için
nasıl tedbirler alırdınız ?
4. Etkinlik
Bâtınîlerin Alamut Kalesi'ne yerleşmiş olduğu ve
kalenin korunaklı bir konuma sahip olduğu için
ele geçirilmesinin zor olduğu bilgisi verilerek bu
durumun Bâtınîlerle mücadeleyi zorlaştırdığına
vurgu yapılır ve aşağıdaki soru öğretmen tara-
fından öğrencilere yöneltilir:
1. Bâtınîlerle mücadele etmek zorunda olan bir hükümdar olsaydınız Alamut Kalesi'ni ele geçirmek için neler
yapardınız ?
Bu soruya verilen yanıtlarla öğrencilerin problem çözme becerilerinin, tarihsel empati becerilerinin ve tarihsel sorun
analizi ve karar verme becerilerinin geliştirmesi beklenmektedir.
Geçmişte yapılan uygulamaların ve alınan kararların alternatiflerinin öğrenciler tarafından değerlendirilmesi amaçlan-
maktadır. Böylece öğrencilerde tarihsel sorun analizi ve karar verme becerisinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Öğren-
cilerin, geçmiş olaylara ilişkin elde ettiği veriler ve dönemin şartlarını dikkate alarak kendi tarih anlatısını oluşturması,
öğrencide tarihsel empati becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
Öğrencilerin kendilerini o dönemde yaşayan bir gulam askeri gibi düşünmeleri sağlanarak tarihsel empati becerilerinin
geliştirilmesi, farklı, özgün fikirler ve bakış açıları geliştirmeleri amaçlanmış böylelikle bu soruya verilen yanıtlarla tarihsel
empati becerilerinin ve yaratıcı düşünme ve inovasyon becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
188
188