Page 185 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 185
EK 3: Tarih 9 (9.6.4.- Değerlendirme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
1. Oğuzların, X. yüzyılda yaşadıkları coğrafya ve sınır komşuları onların İslamiyet’i kabulünü etkilemiş midir?
3. Etkinlik
Öğrencilerden ders kitabından aşağıdaki haritayı incelemeleri istenir ve onlara aşağıdaki sorular yöneltilir:
1-GİRİŞ
1. Büyük Selçuklu Devleti ile Bizans’ın sınır komşusu olması nasıl sonuçlar doğurmuştur?
2. Büyük Selçuklu Devleti’nin sınırları göz önünde bulundurulduğunda fetih hareketlerinin hangi coğrafyalarda
gerçekleştirdiğini söyleyebiliriz?
4. Etkinlik
Öğretmen 4. Üniteye atıfta bulunarak Türklerin ana yurdu Orta Asya olmasına rağmen günümüzde Türklerin
önemli bir kısmının bugün Türkiye olarak adlandığımız Anadolu coğrafyasında yaşadığını belirtir ve öğrencilere
aşağıdaki soruları yöneltir.
1. Hangi olay Anadolu’nun kapılarını Türklere açmıştır?
2. Türklerin Anadolu coğrafyası üzerine seferler düzenleyip bu coğrafyayı yurt edinme sebepleri neler olabilir?
3. Fetih hareketlerine yön verecek bir lider olsaydınız hangi coğrafyalar üzerine fetih hareketleri düzenlerdiniz?
Harita incelendiğinde fetih hareketlerinin yönünün genel olarak batı yönünde olduğu bununla beraber çok geniş bir
coğrafyaya yayıldıkları çıkarımında bulunmaları beklenmektedir. Bu soruya verilen yanıtlarla tarihsel analiz ve yorum
becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
Bizans İmparatorluğu ile Büyük Selçukluların komşu olması, Türklerin Anadolu’ya akınlar düzenlemesi Büyük Selçuklu
Devleti ile Bizans İmparatorluğu arasında savaşlar yaşanmasına neden olmuştur. Bu soruya verilen yanıtlarla ne-
den-sonuç ilişkisi kurma becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
Öğrencilerden kendilerini tarihe yön verecek önemli bir lider gibi düşünmeleri böylelikle tarihsel empati becerileri
geliştirmeleri, bunun yanı sıra öğrencilerden göç edilecek coğrafyanın Türklere yurt olacağı, halkın; barış, huzur ve
bolluk içinde yaşayabileceği bir coğrafya seçmeleri beklenmektedir. Böylelikle bu soruya verilen yanıtlarla tarihsel
sorun analizi ve karar becerilerinin de geliştirilmesi beklenmektedir.
Öğrencilerin, Türklerin neden Anadolu’ya gelmiş olabileceği üzerine varsayımlarda bulunması amaçlanmıştır. Bu
soruya verilen yanıtlarla eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
Harita incelendiğinde Oğuzların komşuları arasında Karluk Türklerinin ve Samanoğullarının olduğu görülmektedir.
Oğuzların Karluk boyu ile olan etkileşimleri, Karlukların idaresi altındaki Müslüman gruplardan İslamiyet’in öğrenilmesi
ve Oğuzların, Maveraunnehr’i Karamanlılardan almak isteyen Samanoğulları ile antlaşma yapması Oğuzlar arasında
İslamiyet’in yayılmasına olanak sağlamıştır. Bu soruya verilen yanıtlarla neden-sonuç ilişkisi kurma becerilerinin
geliştirilmesi beklenmektedir.
183 183