Page 185 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 185

EK 3: Tarih 9 (9.6.4.- Değerlendirme) Ders Planı Örneği        Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    1. Oğuzların, X. yüzyılda yaşadıkları coğrafya ve sınır komşuları onların İslamiyet’i kabulünü etkilemiş midir?
                    3. Etkinlik
                    Öğrencilerden ders kitabından aşağıdaki haritayı incelemeleri istenir ve onlara aşağıdaki sorular yöneltilir:
















                 1-GİRİŞ




                    1. Büyük Selçuklu Devleti ile Bizans’ın sınır komşusu olması nasıl sonuçlar doğurmuştur?

                    2. Büyük Selçuklu Devleti’nin sınırları göz önünde bulundurulduğunda fetih hareketlerinin hangi coğrafyalarda
                      gerçekleştirdiğini söyleyebiliriz?

                    4. Etkinlik
                    Öğretmen 4. Üniteye atıfta bulunarak Türklerin ana yurdu Orta Asya olmasına rağmen günümüzde Türklerin
                    önemli bir kısmının bugün Türkiye olarak adlandığımız Anadolu coğrafyasında yaşadığını belirtir ve öğrencilere
                    aşağıdaki soruları yöneltir.

                    1. Hangi olay Anadolu’nun kapılarını Türklere açmıştır?
                    2. Türklerin   Anadolu coğrafyası üzerine seferler düzenleyip bu coğrafyayı yurt edinme sebepleri neler olabilir?
                    3. Fetih hareketlerine yön verecek bir lider olsaydınız hangi coğrafyalar üzerine fetih hareketleri düzenlerdiniz?

                   Harita incelendiğinde fetih hareketlerinin yönünün genel olarak batı yönünde olduğu bununla beraber çok geniş bir
                   coğrafyaya yayıldıkları çıkarımında bulunmaları beklenmektedir. Bu soruya verilen yanıtlarla tarihsel analiz ve yorum
                   becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.


                   Bizans İmparatorluğu ile Büyük Selçukluların komşu olması, Türklerin Anadolu’ya akınlar düzenlemesi Büyük Selçuklu
                   Devleti ile Bizans İmparatorluğu arasında savaşlar yaşanmasına neden olmuştur. Bu soruya verilen yanıtlarla ne-
                   den-sonuç ilişkisi kurma becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.


                   Öğrencilerden kendilerini tarihe yön verecek önemli bir lider gibi düşünmeleri böylelikle tarihsel empati becerileri
                   geliştirmeleri, bunun yanı sıra öğrencilerden göç edilecek coğrafyanın Türklere yurt olacağı, halkın; barış, huzur ve
                   bolluk içinde yaşayabileceği bir coğrafya seçmeleri beklenmektedir. Böylelikle bu soruya verilen yanıtlarla tarihsel
                   sorun analizi ve karar becerilerinin de geliştirilmesi beklenmektedir.

                   Öğrencilerin, Türklerin neden Anadolu’ya gelmiş olabileceği üzerine varsayımlarda bulunması amaçlanmıştır. Bu
                   soruya verilen yanıtlarla eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.


                   Harita incelendiğinde Oğuzların komşuları arasında Karluk Türklerinin ve Samanoğullarının olduğu görülmektedir.
                   Oğuzların Karluk boyu ile olan etkileşimleri, Karlukların idaresi altındaki Müslüman gruplardan İslamiyet’in öğrenilmesi
                   ve Oğuzların, Maveraunnehr’i Karamanlılardan almak isteyen Samanoğulları ile antlaşma yapması Oğuzlar arasında
                   İslamiyet’in yayılmasına olanak sağlamıştır. Bu soruya verilen yanıtlarla neden-sonuç ilişkisi kurma becerilerinin
                   geliştirilmesi beklenmektedir.
                                                                                                         183 183
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190