Page 186 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 186

Öğretim Programı Okuryazarlığı             EK 3: Tarih 9 (9.6.4.-  Değerlendirme) Ders Planı Örneği


                 Süre: 35 dk.
                 1. Etkinlik
                 Aşağıdaki harita akıllı tahtadan açılır ve öğrencilere haritayı incelemeleri için süre tanınır. Öğrenciler haritayı
                 inceledikten sonra aşağıdaki soruyu yanıtlamaları istenir.
                                                                   Soru-cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin
                                                                   öğrenme durumları kontrol edilir varsa eksik
                                                                   ve yanlış öğrenmeler giderilir. Bu etkinlikle
                                                                   öğrencilerin dijital yetkinlik ve tarihsel kavrama
                                                                   becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.

                                                                   Ülke hanedanın ortak malıdır, anlayışının Türk
                                                                   devletlerinin kolaylıkla parçalanmalarına
                                                                   ve kısa sürede yıkılmalarına neden olduğu
                                                                   çıkarımlarında bulunması beklenir. Bu soruya
                                                                   verilen yanıtlarla neden-sonuç ilişkisi kurma
                                                                   becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.

                 1. Büyük Selçuklu Devleti’ndeki "Ülke hanedan üyelerinin malıdır." anlayışını yukarıdaki haritayı dikkate alarak
                   yorumlayınız.
                 2. Etkinlik
              2-KEŞFETME  Sultan Alp Arslan dönemi olayları hakkında neler bildikleri öğrencilere sorulur, alınan yanıtlardan sonra uzan-

                 tıdaki video akıllı tahtadan açılır.
                   https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/panel/VideoHaritaOnizle.aspx?alistirmaId=35990
                 3. Etkinlik
                 Büyük  Selçuklu  Devleti  döneminde  Hasan  Sabbah  tarafından
                 kurulan Bâtınîlik diğer adıyla Haşhaşilik adlı yapılanma oluşturul-
                 muştur. 1090 yılında Alamut Kalesi’ni ele geçiren Hasan Sabbah,
                 kalede  oluşturduğu  yapay  cennette  adamlarını  haşhaşa  alıştı-
                 rarak  kendisine  kayıtsız  şartsız  itaat  eden  fedailer  yetiştirme-
                 ye başlamıştır. İnsanları etkileyerek kendi etrafında toplamaya
                 çalışan bu örgüt, siyasi çalışmalarında başarısız olduğu zaman
                 terör faaliyetlerini devreye sokarak Selçuklu Devleti’ni zor duru-
                 ma düşürmüştür. Haşhaşi fedaileri hedeflerine ulaşabilmek için
                 farklı kılık ve kimliklere bürünüp yıllarca sabırla beklemişlerdir.
                 Devlet adamlarının yakınına sokulabilmek için güvenilir bir kişi gibi görünerek hükümdar ve devlet adamlarının
                 korumalığına kadar yükselmişler, üstlerinden emir aldıkları zaman da devlet adamlarına suikastlar düzenleyip
                 devleti zor duruma düşürmüşlerdir.

                 Öğretmen öğrencilere Bâtınîler hakkında yukarıdaki bilgileri verdikten sonra, aşağıdaki soruları yöneltilir:
                 1. Büyük Selçuklu hükümdarları neden Bâtınîlerle mücadele etmiştir?
                 2. Günümüzde Bâtınîlerle benzer yapılanmalara sahip örgütler var mı?

                Günümüzde de benzer yapıda örgütlerin bulunduğu, yöntemleri noktasında bazı değişiklikler olsa da nihai hedefleri
                noktasında benzer oldukları çıkarımında bulunmaları beklenmektedir. Böylelikle bu soruya verilen yanıtlarla değişim
                ve sürekliliği algılama becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.


                İslam dünyasına karşı zararlı faaliyetlerde bulunan ve Büyük Selçuklu devleti için tehdit hâline gelmeleri. Bâtınîlerle
                mücadeleyi zorunlu kıldığı çıkarımına varmaları beklenir. Bu soruya verilen yanıtlarla problem çözme becerilerinin
                geliştirilmesi beklenmektedir.

       184
      184
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191