Page 186 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 186
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3: Tarih 9 (9.6.4.- Değerlendirme) Ders Planı Örneği
Süre: 35 dk.
1. Etkinlik
Aşağıdaki harita akıllı tahtadan açılır ve öğrencilere haritayı incelemeleri için süre tanınır. Öğrenciler haritayı
inceledikten sonra aşağıdaki soruyu yanıtlamaları istenir.
Soru-cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin
öğrenme durumları kontrol edilir varsa eksik
ve yanlış öğrenmeler giderilir. Bu etkinlikle
öğrencilerin dijital yetkinlik ve tarihsel kavrama
becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
Ülke hanedanın ortak malıdır, anlayışının Türk
devletlerinin kolaylıkla parçalanmalarına
ve kısa sürede yıkılmalarına neden olduğu
çıkarımlarında bulunması beklenir. Bu soruya
verilen yanıtlarla neden-sonuç ilişkisi kurma
becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
1. Büyük Selçuklu Devleti’ndeki "Ülke hanedan üyelerinin malıdır." anlayışını yukarıdaki haritayı dikkate alarak
yorumlayınız.
2. Etkinlik
2-KEŞFETME Sultan Alp Arslan dönemi olayları hakkında neler bildikleri öğrencilere sorulur, alınan yanıtlardan sonra uzan-
tıdaki video akıllı tahtadan açılır.
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/panel/VideoHaritaOnizle.aspx?alistirmaId=35990
3. Etkinlik
Büyük Selçuklu Devleti döneminde Hasan Sabbah tarafından
kurulan Bâtınîlik diğer adıyla Haşhaşilik adlı yapılanma oluşturul-
muştur. 1090 yılında Alamut Kalesi’ni ele geçiren Hasan Sabbah,
kalede oluşturduğu yapay cennette adamlarını haşhaşa alıştı-
rarak kendisine kayıtsız şartsız itaat eden fedailer yetiştirme-
ye başlamıştır. İnsanları etkileyerek kendi etrafında toplamaya
çalışan bu örgüt, siyasi çalışmalarında başarısız olduğu zaman
terör faaliyetlerini devreye sokarak Selçuklu Devleti’ni zor duru-
ma düşürmüştür. Haşhaşi fedaileri hedeflerine ulaşabilmek için
farklı kılık ve kimliklere bürünüp yıllarca sabırla beklemişlerdir.
Devlet adamlarının yakınına sokulabilmek için güvenilir bir kişi gibi görünerek hükümdar ve devlet adamlarının
korumalığına kadar yükselmişler, üstlerinden emir aldıkları zaman da devlet adamlarına suikastlar düzenleyip
devleti zor duruma düşürmüşlerdir.
Öğretmen öğrencilere Bâtınîler hakkında yukarıdaki bilgileri verdikten sonra, aşağıdaki soruları yöneltilir:
1. Büyük Selçuklu hükümdarları neden Bâtınîlerle mücadele etmiştir?
2. Günümüzde Bâtınîlerle benzer yapılanmalara sahip örgütler var mı?
Günümüzde de benzer yapıda örgütlerin bulunduğu, yöntemleri noktasında bazı değişiklikler olsa da nihai hedefleri
noktasında benzer oldukları çıkarımında bulunmaları beklenmektedir. Böylelikle bu soruya verilen yanıtlarla değişim
ve sürekliliği algılama becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
İslam dünyasına karşı zararlı faaliyetlerde bulunan ve Büyük Selçuklu devleti için tehdit hâline gelmeleri. Bâtınîlerle
mücadeleyi zorunlu kıldığı çıkarımına varmaları beklenir. Bu soruya verilen yanıtlarla problem çözme becerilerinin
geliştirilmesi beklenmektedir.
184
184