Page 189 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 189
EK 3: Tarih 9 (9.6.4.- Değerlendirme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
6. Etkinlik
Öğretmen Anadolu’daki Türk varlığı için dönüm noktası olan Malazgirt Savaşı'nı anlatır. Malazgirt Savaşı’nın ka-
zanılmasıyla Türklerin Anadolu’da fetih hareketlerinde bulunduğundan bahsederken akıllı tahtadan uzantıdaki
adresi açarak öğrencilere sanal müze etkinliği uygular.
3-AÇIKLAMA (Tarih dersi etkileşimli kitabı sayfa 194'deki ikonuna tıklayarak) ders içeriğini zenginleştirir. Öğrencilerle birlik-
https://sanalmuze.gov.tr/muzeler/BITLIS_AHLAT_SELCUKLU_MEYDAN_MEZARLIGI/
te Malazgirt Savaşı'nı meydana geldiği coğrafya incelenir. Öğretmen öğrencilerine aşağıdaki soruyu yöneltir:
1. Bizans ordusunda dinî ve etnik birliktelik yoktu. Ahlat’a ait mezar yerleri incelediğinde Malazgirt Savaşı son-
rası değişen dinî ve etnik yapı hakkında ne söylersiniz ?
Sanal müze etkinliği sonrasında öğrencilerin memnuniyetini ölçmek Ek 2’de belirtilen memnuniyet ölçeğini uygular.
Bu etkinlik ile sanal müze etkinliği kullanılarak bilim ve teknolojide temel yetkinlikleri ile dijital yetkinliklerinin artırılması
amaçlanmıştır.
Sanal müze etkinliği ile kanıt temelli öğrenmeye dayanan bu süreçte, öğrencilerin belge veya buluntunun ait olduğu
tarihsel dönem hakkındaki bilgileri kullanarak tarihsel anlatının kritik noktalarında sorgulama yapmak hedeflenmiştir.
Selçuklular Anadolu’ya gelmeden önce bölge halkının büyük çoğunluğun Hristiyan olduğunu Türklerin Anadolu’da fetih
hareketlerinde bulunması sonucunda Anadolu’nun Türkleşmeye ve İslamlaşmaya başladığını, Ahlat mezar taşlarının ise
bölgenin bir Türk-İslam yurdu olmaya başladığını göstergesi olduğu çıkarımında bulunmaları beklenmektedir. Böylece bu
etkinlikle tarihsel sorgulamaya dayalı araştırma becerisinin geliştirilmesi beklenmektedir.
Süre: 35 dk.
1. Etkinlik
İslam dünyasında ayrılıklara sebep olan Şii Büveyhilerin Tuğrul Bey tarafından ortadan kaldırılması üzerine Ab-
4-DERİNLEŞTİRME Sultan Alp Arslan Abbasi halifesi ve kendi adına Mekke ve Medine’de hutbe okutmuş, Şii Fâtımîlerle mücadele
basi halifesi Bağdat’ta törenle Tuğrul Bey’i “Doğu ve Batı hükümdarı” ilan etmiştir. Büyük Selçuklu hükümdarı
etmiştir. Sultan Melikşah ise Fâtımî propagandası yapan Bâtınîlerle mücadele ederek İslam dünyasını koru-
maya çalışmıştır. (İbrahim Kafesoğulu, Türk Milli Kültürü, s.362)
Bilgi notu sınıfta öğrencilerden birine okutulur. Öğretmen öğrencilere bu bilgilerden yola çıkarak aşağıdaki
soruyu sorar:
1. Büyük Selçuklu Devleti’nin İslam dünyasındaki dinî ve siyasi önemi nedir? Tartışınız.
Büyük Selçuklu Devleti’nin ayrılıkçı fikirlerle mücadele ettiğini, İslam’ın koruyuculuğunu ve bu doğrultu da İslam dünyasının
siyasi liderliğini elinde bulundurduğu çıkarımına ulaşmaları hedeflenir. Konun öğrenilmesi için tartışma yönteminden ya-
rarlanır. Öğretmen, öğrencilere kendilerini ifade edebilecekleri bir sınıf ortamı sağlayarak öğrencilerin farklı fikirlere saygı
duymasını, fikirlerini karşı tarafa kanıt göstererek kabul ettirmeye çalışmasını, karşıt görüşlere saygı duymayı öğrenmesi-
ni sağlamak amaçlanmıştır. Bu soruya verilen yanıtla tarihsel kavrama becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
187 187