Page 196 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 196

Öğretim Programı Okuryazarlığı                 EK 3: Tarih 10 (10.3.1. - Anlama) Ders Planı Örneği


            2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci

                 Süre: 10 dk.
                 Öğrencilere dersin başında aşağıdaki sorular yöneltilerek öğrencilerden düşüncelerini belirtmeleri istenir.
                 a) Ordu nedir?
                 b) Devletler orduya neden ihtiyaç duyar?
                 1.  Öğrencilerden, Orta Çağ’da iki farklı ordunun karşı karşıya geldiğini düşünmeleri istenir. Bu savaş Kılıç ordu-
                    sunun hâkim olduğu topraklarda yapılmaktadır. Ordularla ilgili bilgi aşağıdaki tabloda öğrencilere sunulur:
                                        Kılıç Ordusu  Kalkan Ordusu  Soruda,  öğrencilerin  tablodaki  verilerden
                  Alp sayısı            10.000       15.000        yararlanarak olaylara farklı bakış açısı getir-
                                                                   meleri ve fikir yürütmeleri amaçlanmaktadır.
                  Gönüllü asker sayısı  2.000        Yok

                  Ordudaki paralı asker sayısı  0    1.000          Dersin girişinde öğrencilerin ön bilgilerini ve
                  Arazi bilgisi         Yeterli      Yeterli değil  hazır  bulunuşluklarını  yoklamak  amacıyla
                                                                    soru–cevap yöntemi kullanılarak konuya gi-
                  Erzak durumu          Yeterli      Yeterli değil  riş yapılmıştır.
                 Tablo incelendikten sonra sınıftaki öğrencilere aşağıdaki sorular yöneltilir:
                   B)  Sizce savaşı kazanma olasılığı daha fazla olan ordu hangisidir? Nedenini belirtiniz.
                                      1-GİRİŞ   D)  Savaşı Kalkan ordusu kazanması durumunda Kalkan ordusunun hangi avantajları iyi kullandığını yorumlayınız.
                   C)  Savaşı Kılıç ordusunun kazanması durumunda Kılıç ordusunun hangi avantajları iyi kullandığını yorumlayınız.


                   Ç)  Savaşı yöneten Kılıç ordusu komutanı asker sayısını arttırmak için hangi hamlelerde bulunabilir?

                 2. Harita sınıf ortamına taşınarak öğrencilerden aşağıdaki soruyu haritadan hareketle yanıtlamaları istenir.
                                                                 Sorunun  amacı  konu,  durum  ve  olaylara  farklı
                                                                 bakış  açısı  getirmektir.  Bu  sayede  yaratıcı  dü-
                                                                 şünme  becerisi  geliştirilecektir.      A  sorusunda
                                                                 öğrencilerin tablodan yararlanarak kendi fikirle-
                                                                 rini dile getirmeleri sağlanır. Tabloda kullanılan
                                                                 alp, gönüllü asker ve paralı asker kavramları iş-
                                                                 lenecek  konu  hakkında  öğrencilere  fikir  vermiş
                                                                 olacaktır.  Bu  sayede  öğrencinin,  akıl  yürütme
                                                                 becerisini geliştirip fikir üretmesi sağlanır.

                                                                  Soruda öğrencilerin harita bilgisi edinmeleri
                                                                  amaçlanmaktadır. Uç beylik kavramını kalıcı
                                                                  olarak öğrenmelerini sağlamak için görselden
                                                                  yararlanılmıştır.
                   Kaynak: https://tegmmateryal.eba.gov.tr/upload/uygulama/b07c0f09-99b0/7b88ba9b9d051950f9bd0c5ee-
                   880a3e5f4b9d4d0.pdf
                 Osmanlının bir uç beylik olarak ordu yapılanmasına ihtiyaç duymasının coğrafi nedenlerini açıklayınız.

                D sorusunda öğrencilerin tablodaki paralı asker ifadesine dikkat etmeleri sağlanır. Öğrenciler, paralı askerlerin savaş-
                larda taraf değiştirebileceği fikrinden hareketle öğrencilerin ordu komutanı gibi düşünerek tarihsel empati kurması
                sağlanarak paralı askerleri kendi tarafına çekmeleri için varsayımlarda bulunmaları sağlanır.


               B ve C sorularında öğrencilerin kendilerini ordulardan birinin tarafı gibi hissetmeleri sağlanılır. Avantajlı durumları na-
               sıl kullandıklarıyla ilgili fikir yürütmeleri sağlanılır.Öğrenci problemi tanımlar, problemi ortaya çıkaran faktörleri analiz
               eder ve iyi incelenmiş tercihler arasından inandırıcı bir çözüm önerir.  Bu da öğrencinin tarihsel analiz becerisini gelişti-
               recektir. Yürüttükleri fikirleri yorumlamaları öğrencilerin derse olan motivasyonunu artırmayı sağlayacaktır.



       194
      194
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201