Page 196 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 196
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3: Tarih 10 (10.3.1. - Anlama) Ders Planı Örneği
2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci
Süre: 10 dk.
Öğrencilere dersin başında aşağıdaki sorular yöneltilerek öğrencilerden düşüncelerini belirtmeleri istenir.
a) Ordu nedir?
b) Devletler orduya neden ihtiyaç duyar?
1. Öğrencilerden, Orta Çağ’da iki farklı ordunun karşı karşıya geldiğini düşünmeleri istenir. Bu savaş Kılıç ordu-
sunun hâkim olduğu topraklarda yapılmaktadır. Ordularla ilgili bilgi aşağıdaki tabloda öğrencilere sunulur:
Kılıç Ordusu Kalkan Ordusu Soruda, öğrencilerin tablodaki verilerden
Alp sayısı 10.000 15.000 yararlanarak olaylara farklı bakış açısı getir-
meleri ve fikir yürütmeleri amaçlanmaktadır.
Gönüllü asker sayısı 2.000 Yok
Ordudaki paralı asker sayısı 0 1.000 Dersin girişinde öğrencilerin ön bilgilerini ve
Arazi bilgisi Yeterli Yeterli değil hazır bulunuşluklarını yoklamak amacıyla
soru–cevap yöntemi kullanılarak konuya gi-
Erzak durumu Yeterli Yeterli değil riş yapılmıştır.
Tablo incelendikten sonra sınıftaki öğrencilere aşağıdaki sorular yöneltilir:
B) Sizce savaşı kazanma olasılığı daha fazla olan ordu hangisidir? Nedenini belirtiniz.
1-GİRİŞ D) Savaşı Kalkan ordusu kazanması durumunda Kalkan ordusunun hangi avantajları iyi kullandığını yorumlayınız.
C) Savaşı Kılıç ordusunun kazanması durumunda Kılıç ordusunun hangi avantajları iyi kullandığını yorumlayınız.
Ç) Savaşı yöneten Kılıç ordusu komutanı asker sayısını arttırmak için hangi hamlelerde bulunabilir?
2. Harita sınıf ortamına taşınarak öğrencilerden aşağıdaki soruyu haritadan hareketle yanıtlamaları istenir.
Sorunun amacı konu, durum ve olaylara farklı
bakış açısı getirmektir. Bu sayede yaratıcı dü-
şünme becerisi geliştirilecektir. A sorusunda
öğrencilerin tablodan yararlanarak kendi fikirle-
rini dile getirmeleri sağlanır. Tabloda kullanılan
alp, gönüllü asker ve paralı asker kavramları iş-
lenecek konu hakkında öğrencilere fikir vermiş
olacaktır. Bu sayede öğrencinin, akıl yürütme
becerisini geliştirip fikir üretmesi sağlanır.
Soruda öğrencilerin harita bilgisi edinmeleri
amaçlanmaktadır. Uç beylik kavramını kalıcı
olarak öğrenmelerini sağlamak için görselden
yararlanılmıştır.
Kaynak: https://tegmmateryal.eba.gov.tr/upload/uygulama/b07c0f09-99b0/7b88ba9b9d051950f9bd0c5ee-
880a3e5f4b9d4d0.pdf
Osmanlının bir uç beylik olarak ordu yapılanmasına ihtiyaç duymasının coğrafi nedenlerini açıklayınız.
D sorusunda öğrencilerin tablodaki paralı asker ifadesine dikkat etmeleri sağlanır. Öğrenciler, paralı askerlerin savaş-
larda taraf değiştirebileceği fikrinden hareketle öğrencilerin ordu komutanı gibi düşünerek tarihsel empati kurması
sağlanarak paralı askerleri kendi tarafına çekmeleri için varsayımlarda bulunmaları sağlanır.
B ve C sorularında öğrencilerin kendilerini ordulardan birinin tarafı gibi hissetmeleri sağlanılır. Avantajlı durumları na-
sıl kullandıklarıyla ilgili fikir yürütmeleri sağlanılır.Öğrenci problemi tanımlar, problemi ortaya çıkaran faktörleri analiz
eder ve iyi incelenmiş tercihler arasından inandırıcı bir çözüm önerir. Bu da öğrencinin tarihsel analiz becerisini gelişti-
recektir. Yürüttükleri fikirleri yorumlamaları öğrencilerin derse olan motivasyonunu artırmayı sağlayacaktır.
194
194