Page 203 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 203
EK 3: Tarih 10 (10.3.1. - Anlama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Yukarıdaki metin sınıfta okunur. Metne bağlı olarak aşağıdaki soruların cevaplandırılması sağlanır.
A. Bacılar Teşkilatı’nın Osmanlının Kuruluş Dönemi’ndeki önemini kendi cümlelerinizle ifade ediniz.
B. Bacılar Teşkilatı’nın erkekler tarafından oluşturulan Ahi Teşkilatı tarafından desteklenmesi size ne ifade
etmektedir? Açıklayınız.
2. Osmanlı’nın Kuruluş Dönemi gönüllü savaşçı birlikleri ile ordu millet kavramını ilişkilendiriniz.
3. Aşağıdaki tabloda verilen kavramlardan yararlanarak ve belirtilen yönergeye uyarak Osmanlı Kuruluş
Dönemi’ni anlatan bir kompozisyon yazınız.
Hazırlanan kompozisyonların Ek-2’deki kompozisyon değerlendirme formuna göre öğretmen tarafından
değerlendirilmesi sağlanır.
Şehit Alp Gazi Bacılar Teşkilatı Ahiler Teşkilatı
Abdallar Teşkilatı Gaziler Teşkilatı Gönüllülük Vatan- Severlik Fedakârlık
Yönerge Orta Asya’dan günümüze kadar
1. Her kelimeyi en az bir kez kullanınız. Türklerin geleneklerine olan bağ-
2. Kurgulayacağınız hikâyenin 20 cümleyi geçmemesine dikkat ediniz. lılıklarına dikkat çekerek vatanse-
3. Konudan sapmamaya özen gösteriniz. verlik kavramıyla ilişkilendirilir.
4-DERİNLEŞTİRME Ek-2 Kompozisyon Değerlendirme Formu
4. Kurgulama ve anlatım sürecinin 10 dakikayı geçmemesine dikkat ediniz.
Öğrencinin Adı Soyadı: ..........................................................................................
Sınıfı: ......................................................................................................................
Bu form not verme amacı ile oluşturulmamıştır. Aşağıdaki maddelere göre ürünü inceleyip puanlandırarak
ürünün eksik ve yanlış kısımlarına ilişkin öğrencilere dönütler veriniz.
No Ölçütler Puan
1 Başlık konu ile ilişkili, kısa, öz ve dikkat çekicidir.
2 Etkili bir başlangıç yapılmıştır.
3 Ana düşünceyi destekleyecek örnekler ve cümlelere yer verilmiştir.
4 Konuya ilişkin cümleler bilimsel hata içermemektedir.
5 Etkili bir sonuç paragrafı oluşturulmuştur.
6 Kompozisyon özgün anlatımlar taşımaktadır.
7 Akıcı ve anlaşılır dil kullanılmıştır.
8 Yazım kurallarına uyulmuştur.
9 Noktalama işaretleri doğru kullanılmıştır.
10 Kompozisyon zamanında teslim edilmiştir.
Toplam
Bu aşamada öğretmen öğrencilere kompozisyon kurgulamaları için bir süre tanır. Daha sonra öğretmen, öğrencilerin
kendilerini ifade edebilecekleri bir ortam sağlar. Bu bölümde tamamen öğrencilerin daha etkin olmaları edindikleri tüm
bilgileri kullanarak tasarlamaları beklenmektedir. Bu sayede öğrenciler bilgi okuryazarlık becerilerini geliştirmeyi, dinle-
meyi, kendini ifade etmeyi, yaratıcı düşünmeyi, farklı fikirlere saygı duymayı öğrenir.
B sorusunda Türk toplum geleneğinde kadın-erkek eşitliği olduğu öğretmenin rehberliğinde öğrencilerin kavraması sağlanır.
A ve B sorularında sorulan sorula okuduğunu anlama ve yorumlama üzerine kurgulanmıştır.
A sorusunda Bacılar Teşkilatı’nın toplumdaki yeri ve önemini öğrencilerin kendi cümleleriyle ifade ederek kavraması sağlanır.
Öğrenci metindeki bilgi ve verilerden yola çıkarak bir sonuca ulaşacaktır. Sorulara verdiği cevaplardan hareketle çıka-
rım yapma becerisi gelişecektir.
201 201